Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Red min sidste vagtelkylling!  (Læst 7915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Red min sidste vagtelkylling!
« Dato: 04 Maj , 2011, 18:42 »
Hej fjervenner

jeg har lige fisket en druknet daggammel vagtelkylling op ad vagtlernes drikkeautomat. Det er bare en lille automat med lille kant for neden, men åbenbart for stor til en kylling. Sidst vi havde vagtelkyllinger (2 stk.) døde de efter 2 dage. Jeg er SÅ ked af det!

Der er 1 levende vagtelkylling og 3 rugende høner, der alle bør klække kyllinger mellem nu og en uge frem. Hjælp mig med at redde min sidste vagtelkylling - og dem, der gerne skulle komme!

Kan jeg indfange kyllingerne efterhånden som de klækker og sætte dem i en kasse med varmelampe, mad og vand? Skal de have en rede/et skjul af en slags, og hvordan skal det i så fald se ud? Er en underkop med blå birkes og sesamfrø samt evt. noget af det dér æggemasse til tropefugleunger en brugbar menu? De får en underkop med vand, så jeg er sikker på at de kan komme ud af den igen.

Eller er det bedre at flytte en mor med? Eller alle mødrene?! Eller vente til alle er klækket og håbe at de første overlever længe nok?

Kan jeg løbende tilføje kyllinger i en vagtelkyllingemoder henover den næste uge?

Kan en enkelt lillebitte kylling klare sig alene i sådan en kasse med forhold som beskrevet ovenfor?

Åhhhh jeg er desperat, hjælp hjælp hjælp...
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2011, 19:02 »
Kan du ikke lade dem blive hos deres mødre?
Har den lille kylling ingen mor? Jeg vil mene, det er noget skidt, hvis en kylling går helt alene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2011, 19:26 »
jo der er en mor, og hun passer den også, men dens søsken druknede jo!! Og de 2 vi havde sidst har vi mistanke om døde af sult. De går i bunden af voliere med finker, nymfer og undulater - og bliver ikke jagtet eller hakket eller noget, men hvordan sikrer vi os, at de små får det rette mad og at det ikke bare bliver spist af de andre? Skal jeg sætte blå birkes og sesamfrø derud?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2011, 19:30 »
Vedr. vand, har jeg set en smart løsning til små bitte vagtel-kyllinger: en lav underskål med vand, og fyldt op med perlesten. Så kan de altid finde fodfæste, og drikke mellem stenene.

Mvh Marianne

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2011, 19:32 »
Vedr. vand, har jeg set en smart løsning til små bitte vagtel-kyllinger: en lav underskål med vand, og fyldt op med perlesten. Så kan de altid finde fodfæste, og drikke mellem stenene.



dagens bedste tip!  /o  :-*
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2011, 21:19 »
Du kan give blå birkes og måske noget æggefoder.
Jeg tror altså kyllingen er bedst tjent med at blive hos sin mor frem for at gå alene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2011, 21:39 »
nu har jeg sat en underskål med sten og vand og en anden underskål med blå birkes og sesam og æggefoder ind i nærheden af dens mors rede. Så håber jeg den kan lade være med at plaske rundt i det andet vand...
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2011, 21:46 »
Jeg tror også jeg vil prøve æggefoder som f.eks. kanarie-opmadningsfoder. Fås hos dyrehandleren.
Mvh Marianne

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2011, 21:47 »
det der opmadningsfoder har jeg kilovis af, no problem!  /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #9 Dato: 05 Maj , 2011, 18:28 »
Hvis ikke vagtelkyllinger får tilstrækkelig med animalsk proteiner er de særdeles svære at holde liv i.
En god agerhøne blanding som ofte kan være svær at skaffe eller et specielt foder til vagtler eller fasaner der indeholder fiskemel er det bedste foder.
De kan ikke overleve på frø allene.
Hakket hårdkogt æg er også godt. Hvis man fodre med grønt skal det være meget tør og helst fra ældre planter. Grønt kan dog godt ved nogle vagteltyper give problemmer.
Nu ved jeg ikke hvilke vagtler det er du har ?.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #10 Dato: 05 Maj , 2011, 18:41 »
Jeg mener det er kinesiske dværgvagtler, Julie har.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #11 Dato: 05 Maj , 2011, 18:52 »
Jeg har før haft held med at "klippe" små melorme i stykker afhængig af kyllingens størrelse.

Med hensyn til de to kyllinger som døde. Jeg har stærk mistanke til dine undulater især hunnerne kan være stride. Jeg har mistet flere kyllinger på den måde indtil jeg tog den ene undulat på fersk gerning og fik sat en stopper for det.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #12 Dato: 05 Maj , 2011, 19:42 »
vores døde vagtler var ikke angrebet. Jeg er overbevist om at de døde af sult. De døde efter 2 døgn uden udvendige skader og jeg har aldrig set undulaterne være efter vagtlerne - finkerne derimod har de ikke meget tilovers for.

Den, der lever endnu, drøner rundt over det hele og jeg har lige set en hanvagtel prøve at lære den at finde madskålen  /o

Håber den kan overleve på hårdkogt æg og blå birkes imorgen med, så kører jeg forbi den lokale fuglemand og ser om ikke han lige har, hvad jeg mangler af foder. De får ikke grønt. Hvis nu det meget mod min forventning er en nitte imorgen, kan myrer/bænkebidere/regnorme i små stykker evt. bruges?!?!?

Og Marianne har ret, det er små kinavagtler.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Red min sidste vagtelkylling!
« Svar #13 Dato: 05 Maj , 2011, 20:56 »
Myreæg er supermad til vagtelbabyer. Mine spiste også bænkebidere og andre insekter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk