Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lohmann høns???  (Læst 32813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Lohmann høns???
« Dato: 16 Marts , 2011, 08:40 »
Har læst/hørt at lohmann høns skulle være rigtig gode æglæggere, men kan ikke finde den i race beskrivelserne.
Er det fordi den hedder noget andet end lohmann?????

Hilsen Lene
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Lohmann høns???
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2011, 08:48 »
Det er fordi Lohmann ikke regnes som en 'rigtig' race, da det er en hybrid fremavlet til at lægge en masse æg - en såkaldt 'æg-robot', som bruges i ægge-industrien.
Mvh Marianne

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Lohmann høns???
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2011, 09:00 »
Der er flere varianter af Lohmann høns, har selv haft Silver Lohmann. Og ja de lægger mange æg.

Men da de hører ind under gruppen af hybrider (fælles betegnelse for industri/ bur høns), er de avlet meget ekstremt så deres "lunte" i mange tilfælde er kort - forstået på den måde at de har lettere ved at begynde på fjerspisning, hakke andre høns, kanibalisme mm.

Dermed ikke sagt at de altid udvikler disse unoder. Men er noget sådan først startet er det meget svært at komme til livs igen.

Ved mange racehøns kan 4-5 stykker nemt give samme æg mængde som 3 hybrider. Det er racer som Australops, New Hampshire og Bielefelder + andre. 
Mvh

Claus

thorleif

  • Gæst
Sv: Lohmann høns???
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2011, 11:44 »
Som "kaeledyr" egner nog racehoens seg bedre end hybrider, da de lever lengre, samt legger aeg lengre. Ok, nogle hybrider vil leve i nogle aar, men det er individuelt.

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Lohmann høns???
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2011, 12:16 »
Jeg har 6 Lohmann høner, nogle blandede høns og 10  Sussex høns. Mine Lohmann høns lægger væsntlig flere æg en Succex´ne, næsten dobbelt så mange. Vi har ikke flere problemer med Lohmann hønsene end de andre, de har hele tiden været søde, omgængelige og uden forkerte nykker. Måske er det fordi at mine høns er ude næsten hver dag og rende på vores fold, jeg ved det ikke, men jeg er glad for alle mine høns inkl. Lohmann

                                    Lone
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Lohmann høns???
« Svar #5 Dato: 16 Marts , 2011, 12:19 »
Hvis man skal finde gode æglæggere som ikke er hybrider, så skal man nok kigge efter de lettere racer. F.eks. italienere og andre middelhavsracer. De er da væsentligt smukkere end hybriderne, og evt. afkom er til at komme af med igen, og ekstra haner kan spises.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Lohmann høns???
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2011, 12:38 »
Jeg har haft flere hold brun Lohman. Det har ganske vist været kasserede burhøns så jeg har ikke haft dem fra små. Efter et par uger på friland har de opført sig som alle andre høns. Jeg har ikke bemærket agressiv adfærd eller fjerpilning. Faktisk blev de meget tamme og kom løbende/baskende når de hørte mig komme hjem. Til gengæld har jeg haft problemer (eller rettere: hønsene har haft problemer ::)) med de kuperede næb. Nogle af dem endte med at sulte ihjel fordi de ikke kunne bide græsstrå over og endte med en kugle hø i kroen, der forhindrede dem i at indtage tilstrækkeligt med føde... Måske skulle man prøve selv? ;) Men man må være imponeret over hvor mange æg, de lægger - også selvom de er kasseret som burhøns grundet nedgang i lægning. Og det er meget store æg.
Jeg havde hybrider i flere år efter en slem skuffelse med nogle racehøns, jeg havde købt hos en kendt opdrætter. De havde Salmonella og det kostede mig mange bekymringer og en mindre formue i dyrlæge før diagnosen var klar.
Så hvis man bare skal have lidt høns til at lægge friske æg, så er det da en udmærket investering. De er ikke så kønne som mange racehøns - og ofte ender det jo også med at man vil have høns, der ser kønnere/sjovere ud. Men jeg synes ikke at vi må glemme at der også er mange, der har problemer med deres racehøns.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: Lohmann høns???
« Svar #7 Dato: 17 Marts , 2011, 12:00 »
Hej Lene

Nu har jeg efterhånden haft, adskillige hold, henholdsvis Lohmann og Enkelte Silver, og også Lohmann / Silver... Alle disse har været hvide.
Købt som IKKE længere rentable for en Proff ægproducent.... Hvilket altså vil sige, de har måske lagt på 70% eller noget i den retning..
Selvfølgelig købt til en pris, der var til at betale  ;)  ;)

Nu har jeg så, for første gang, Købt helt friske Røde Lohmann, og som jeg skriver på hjemmesiden.... Ikke helt så tamme som Isa Browne... Men det er godt nok tæt på... Men altså væsentligt bedre æglægger.

Og altså har du læst tidligere indlæg, så har jeg stadig 6 hvide Pensionister gående.... Og altså, man kan vel i godt sige, i den grad udnyttet, af menneskets trang til æg.... Så jeg har lovet mig selv, og mine hvide lohmanner, at de skal få lov til at dø af alderdom, selv om der kan være mange dage mellem hvert æg, fra deres side...
De ældste af disse, kan godt risikere at være op til 5 år gamle, og det er noget af en alder, for en Lohmann... Som vel Proff, næppe når meget over 1½ år, før de erklæres for " For Gamle "....

Problemer med Lohmann.... Hvad er det for noget... ?

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Lohmann høns???
« Svar #8 Dato: 17 Marts , 2011, 12:35 »
Vi har også haft 3 lohman høner af økologisk opdræt, hvilket betød, at de ikke var næbkuperet. Den ene tog naboens gravhund inden for de første 24 timer og den anden fandt vi i hønsegården med et stort hul i halsen en eftermiddag. Om det er samme "rovdyr" som har været på spil vides ikke  ;) Dette kan vi dog nok ikke klantre hønsene for, og i den periode, hvor vi har haft 2 og på nuværende tidspunkt, hvor vi har 1 tilbage, har de været vores mest stabile æglæggere. Den ene høne vi har tilbage har troligt hele vinteren leveret æg stort set hver dag - uden kunstig lys, varme mm.  /o.
Vi fik på samme tidspunkt 3 amberlink høner (også en hybrid"race"), som vi også har været glade for. De virker mere tamme, men har også været hårdere ved nye høns i flokken. Ingen af disse er blevet taget af rovdyr, men det er nu nok en tilfældighed. Så disse lever alle 3 i bedste velgående. Ægydelsen hos disse amberlink har nok været en smule lavere end hos vores Lohmann Brown men fortsat noget højere end hos racehønsene. Konen har allerede dikteret, at der i løbet af året skal et par nye hybrider ind i hønseflokken, for at sikre stabil ægleverence  :D
Hvis man køber dem unge, synes jeg nu også de er pæne at se på. Men udseende er vel altid et spørgsmål om smag og behag. Men selvfølgelig er høns pænest, når de er fuldfjerede.

Som nævnt af andre, så findes Lohmann i forskellige typer, som det ses af dette link:
http://www.ltz.de/produkte/Layers/
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Oscar Kraft Christiansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Lohmann høns???
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2012, 18:04 »
Jeg er også helt ny ejer af 6 flotte brun lohmann høns. Vi fik fortalt, at de først lægger æg 14 dage efter ankomst (pga. stress). Men de virker utroligt rolige og søde. ;D
Desuden kunne jeg håndfodre allerede efter 5 dage, hvilket jeg ikke havde troet.  :o
0.4 Brun Lohmann
0.3 Danske Landhøns

Egonsminde

  • Gæst
Sv: Lohmann høns???
« Svar #10 Dato: 23 December , 2013, 14:39 »
Jeg kan godt se det er en lidt gammeltråd, men er problemet ikke også med hybriderne at du ikke selektivt kan avle videre og regne med den samme mængde æg fra afkommet? Det er der jo ikke meget fis ved, hvis man synes det er sjov at se sit avlsarbejde udvikle sig generation efter generation. Jeg har som barn haft isa brown og de ville aldrig "skrukke", som hobbyavler er det sjoveste at se dyrenes naturlige adfærd og viser vores børn en høne med egne kyllinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lohmann høns???
« Svar #11 Dato: 23 December , 2013, 15:12 »
Hybrider som bruges i industrien og som sælges til private er F1 krydsninger, så videre "avl" med dem vil svare til at parre 2 krydsningshøns med hinanden. Så man får afkom som spalter ud som hvad som helst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ol´Skool

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
    • Min blog
Sv: Lohmann høns???
« Svar #12 Dato: 23 December , 2013, 21:46 »
Jeg har haft skruk Lohmann i år som efter 2 uger på reden fik to daggamle kyllinger stukket under vingen, da jeg ikke havde befrugtede æg til hende.

Hun blev på reden i yderligere et døgn og tog så sine små kyller ud i den store verden.

Bedre kyllingemor kunne jeg ikke have ønsket.

Så skruk kan de sagtens blive.  ;D

Offline trine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Lohmann høns???
« Svar #13 Dato: 23 December , 2013, 22:46 »
Jeg har haft Lohmann af 2 omgange og de er efter min mening yderst velegnede som have høns / hyggehøns begge hold har været meget nysgerrige og ville meget nemt kunne gøres tamme de lægger virkelig mange æg hvilket gør at 4 høns sagtens kan give rigeligt med æg til en familie på 4 personer.. Jeg har aldrig haft problemer med fjer spisning eller lign.
Hilsen Trine

1,0 tværstribet Plymouth rock
0,2 Jersey Kæmpe
0,2 lohman
0,2 grünelæggere
0,1 hvid høne

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Lohmann høns???
« Svar #14 Dato: 23 December , 2013, 22:53 »
Lohmann er simpelthen de mest sociale og søde høns. De er gode ved hinanden og de er tålmodige overfor børn. På få dage er de håndstamme og vi har aldrig oplevet de har plukket hinanden.
Vi har desuden haft adskillige skruk Lohmann.
Sidst vi fik nye høns fik vi ved en fejl en Lohmann hane - de bliver jo ellers altid gasset lige efter udklækning. Nu vil jeg prøve at afhybridisere på samme måde som jeg ofte har gjort det med plante F1 hybrider.