Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?  (Læst 13017 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #15 Dato: 17 Juni , 2008, 11:00 »
Med hensyn til opskriften, så kan i få den på agurkesalat, som jeg laver den.

Man skærer en ½ til en hel agurk, alt efter hvor meget man nu vil have, og putter i en skål.
Herpå hælder man sukker, indtil det begynder at toppe lidt, og skyller så sukkeret ned med eddike, og tilsætter lidt peber, så skal det bare trække i omkring 20 minutter, hvor det vendes af og til.

Der er mange der bruger salt til agurkesalat for at trække saften ud, men det synes jeg ødelægger salaten fuldstændigt.

Man kan også blande sukker og eddike i en meljævner, fyld jævneren med 1 dl. sukker, og hæld eddike på, indtil det står blankt ovenppå sukkeret, så passer forholdet. Husk lidt peber.

Iøvrigt kan man lave en kanon dressing til salat med dette, fyld sukker i jævneren, indtil det står 1½ til 2 cm op i jævneren, fyld igen eddike på, til det står blankt, og fyld tilsidst fløde på, til jævneren er halv til trekvart fuld, ryst det, indtil det begynder at blive tyktflydende, og det er færdigt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #16 Dato: 17 Juni , 2008, 11:43 »
Hej Børge tak for opskriften, den vil jeg da lige lave, har agurker i drivhuset  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #17 Dato: 17 Juni , 2008, 12:07 »
En agurkesalat med skarphed og bid i, skal (i mit hovede :P ) have noget vand drevet af. Så kan lagen trænge ind.
Ønsker man en mere mild salat så udelad udvandingen, eller forkort tiden.

Skær agurk op i skiver, læg den lagvis med lidt salt imellem i en sigte. Lad den stå nogle timer.

Imens varmer du eddike og sukker op i en gryde, til sukkeret er smeltet. Tilsæt lidt god kværnet peber. Skal den stå lidt tid inden den bruges kan der også tilsættes lidt hel peber. Evt. senere på sæsonen lidt chili i tern. Smag til så du får den smag du bedst kan lide.

Når agurkerne er udvandet, så skyl dem hurtigt i rent vand så salten skylles af. Knug det sidste vand af dem og læg dem i et glas/bøtte, hæld lagen over (gerne varm) og lad trække til min. dagen efter på køl.

Jeg har ikke mål på det, det sidder i håndleddet  ;)
Hilsen Susanne