Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?  (Læst 12984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Dato: 15 Juni , 2008, 12:30 »
Vi har investeret i en mellemstr. kuglegrill og skal nu prøve opskriften med en hanekylling grillet på en dåseøl. Men jeg tror at dåsen er for lille til at hanen kan hvile på den og hanen (1400 g, flået) er nok også for stor til at låget så kan komme på.  Jeg har flået hanen, så der bliver ikke noget med sprødt skind. Jeg tør ikke bare grille den alm., for ens eget fjerkræ er noget mere tørt end end køledisk-kylling.

Har I nogen erfaringer eller gode ideer?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2008, 14:03 »
Hej Jette.
Jeg har tit lavet kylling på dåse. Lidt større kylling end din - lidt større grill, så det passer sikkert fint sammen.
Jeg havde det ligesom dig - 'hm, kan det nu lave sig gøre' og fandt en lille metalbradepande - vist beregnet til brownies - som kyllingen kunne 'sidde' i. Dåsen i rumpen, benene ud i kanten, op på grillen, lidt sølvpapir over halshullet og på med låget - så sad kyllingen i spænd mellem låg og bradepande... De er aldrig væltet og er hver gang endt som perfekt grillmad.
Meeen, man bliver jo ambitiøs, og i går købte jeg så sådan en fætter der er beregnet til 'kylling på tilsætningsanordning' som den hedder i weber-sprog.
Æv. Den løfter kyllingen 3-4 cm og så kan den ikke være i grillen mere. Troede ellers, det ville være lettere, for så skulle man ikke partout have en dåseøl i huset. Så jeg satte den 'en etage' ned, med det resultat, at den blev sort på siderne, der vendte ud mod kullene og rå. Ikke en god kombi.
Mht. flået hane. Det har jeg prøvet på grillen én gang. Jeg synes ikke, det var heldigt. Hvis det skulle ske igen, ville jeg i hvert fald give den nyt skind i form af parmaskine eller bacon. Det tror jeg, vil være rigtig godt.
Jeg synes derudover ikke, at mine haner er tørre, når de er tilberedt - tværtimod. De er skønne, og ikke så enten vandede eller overtørre, som købekyllinger var.
god fornøjelse.
mums

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2008, 17:06 »
Det kommer an på om i har en grill på 47cm eller en 57 cm, og kyllingen kan ikke være så stor jeg tror der står 1100 g, jeg kan forsikre jer om at en dåse med øl og kryderurter det er bare sagen, jeg har lavet det mange gange, og vellykket hver gang.
Husk at drikke den halve øl inden i starter, så gør jeg det at jeg laver ekstra huller i dåsen, så dampen fra øl og kryderurterne kommer godt ud i kyllingen, nu har jeg stegetermometer i min grill, men lad den stege i ca 50 min prøv at stikke i den, kommer der klar saft ud er den færdig.
God fornøjelse  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2008, 18:13 »
Jeg har aldrig før hørt om denne teknik. Men kan næsten gætte mig til at hanen skal have en dåse op i røveren eller noget i den stil.... Er der nogen der kan forklare, for os (mig) der ikke er weber-grill-mestre??

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2008, 18:40 »
Jo Danny man trækker kyllingen eller hanen ned over en rentgjort øldåse, hvor der er øl og krydderurter i, det smager rigtig godt,
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2008, 20:08 »
Nu er jeg ikke ude på at ødelægge jeres gode appetit - for kylling på dåse er nemt og smager rigtig, rigtig godt - ved jeg af egen erfaring  :), MEN....... i det sidste nummer af Samvirke fraråder Leif Skibsted (professor i fødevarekemi) at lave kylling på dåse, da der ikke stilles krav til eller er styr på dåsernes bemaling og coating og hvad der sker, når nævnte kommer i kontakt med mad i forbindelse med opvarmning  :(

Jeg går og overvejer at investere i sådan et spid-dims-stativ til kyllingen og så sætte en beholder under med øl i istedet - uhmmmm......bare tanken får mine tænder til at løbe i vand  ;D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2008, 21:23 »
Ja sådan en kyllingholder vil jeg også have, af samme grund som du beskriver,  ;D ja ens tænder løber virkelig i vand, for kylling på den måde smager bare  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2008, 22:03 »
Jeg ved ikke om selve aluminium'et afgiver noget men selve farven/trykket er let at slibe af med lidt fint sandpapir.
Ellers kan man da bruge en anden beholder i metal. Eksempelvis kan man få "camping-kaffe-kopper" i rustfrit stål.

Gad vide hvem der egentlig har fået den idé at stoppe en dåse op i r.... på kyllingen og derefter smide den i weberen  ???

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2008, 09:21 »

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2008, 11:41 »
Tror det er Glæsel-parret, der har fundet på det. Jeg tror nu jeg smørsteger den (mormors opskrift m. agurkesalat) og så plukker den næste hansemand og prøver retten.

Tak for jeres indput
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2008, 12:34 »
@ Jette
Du den der Mormor opskrift, kunne du ikke dele den med os andre, det lyder da sommerligt og dejlig gammeldavs. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2008, 13:13 »
Jeg siger også ja tak til mormors opskrift  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2008, 14:52 »
Øh... nu er jeg ikke så god til mormor-mad og datteren har også allerede lavet menuen om så den nu står på hanekylling på Jamie Oliver- måde med bulgursalat - hun tilbød endda selv at lave det, så det siger jeg jatak til.

Men ellers mht. mormor - brune en kylling i smør, salt, peber og persille på, et par deciliter vand og siden lidt fløde.... Jeg ville nu mest lave denne udgave for agurkesalatens skyld.

Har forresten lige været i Netto og der havde de en dims til at sætte en kylling på til grillen. Den kostede kr. 59,-, webers koster vistnok 239,-. Jeg syntes bare den så for lav ud, men jeg har jo heller aldrig prøvet det.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2008, 21:51 »
Kylling på dåse kan jeg huske vi havde oppe på det gamle forum. Stor succes.

Herhjemme prøvede vi også. Men øl bliver aldrig mit det bedste.. Vi satte en hjemmeslagtet kylling ind over et glas med øl. Det fungerede fint.

Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Pipfugl i dåse - grillmad -erfaringer?
« Svar #14 Dato: 17 Juni , 2008, 08:25 »
Ja lige netop og så smager det bare skønt  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte