Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanemord - Coc aux vin?  (Læst 4978 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Hanemord - Coc aux vin?
« Dato: 26 April , 2008, 09:11 »
Nu fik jeg ham, ham med den irriterende hæse stemme, som begyndte alt for tidligt og blev ved og ved. Havde jo lige mange høner og haner, men hønerne vælger selv, hvem de vil hygge sig med, og måske blev han netop vraget pga. sin hæse stemme og irriterende adfærd. Så han overnattede måske udendørs eller smuttede ud af en lille manglende staldrude, og det blev hans skæbne. Han bliver flået. Hans smukke fjerdragt bliver hængt til tørre i et træ, og jeg glæder mig til suppen. Har ikke vin, men krydderurter.
Har stadig min gamle hane, der er ringmærket. Han er populær hos hønsene og skiller de stridende parter, når der er optræk til hanekamp.
De hygger sig i stalden og har ikke så travlt med at komme ud.
Så normalt går det fredeligt for sig, og deres galen lyder festligt og fornøjeligt.
Brita

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hanemord - Coc aux vin?
« Svar #1 Dato: 26 April , 2008, 10:09 »
Hej Brita

Du må afsted til købmanden og hente vin og så prøve min opskrift

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,75.0.html

Der er ikke et øje tørt og ens mand kan man få det utroligste, hvis man lokker med retten  ;D
Det er herremad, men kvinder kan også nippe

Vi har kogt suppe og lavet andre retter på haner, men INTET slår denne ret, den er lige til D'Angleterre.

Kom i gang, du kan godt nå det. Der er sandsynligvis mad til 2 dage eller gæster

Hilsen Jette
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Sv: Hanemord - Coc aux vin?
« Svar #2 Dato: 26 April , 2008, 18:33 »
Jeg kan sige dig, han var lækker! Det er jo dværghøns, jeg har, så jeg kunne sagtens spise det hele.
Har sået kvan foran køkkenvinduet og tog nogle lysegrønne skud og noget, som jeg aldrig kan huske, hvad hedder.
I Grønland kommer man risen i gryden. Der koger man alting. Det er sundest, og suppen giver varme på en kold dag.
Puh, hvor er jeg mæt. En lille dåseøl, så er jeg lige til at vælte. Men de små lam skulle ind, og hesten må heller ikke være for længe på marken, så bliver hun forfangen.
Fik også tjæret min lille båd.
En lidt sjov dag: Vækket kl. 6 af den hæse hane, støvler og jakke på og ud på hanejagt, af med hovedet og ind under dynen igen. Fik vist et par timer mere.
Så går jeg en lille tur i haven med min hest, der får lov at græsse lidt på vejen. Men hun skal også bakke og vende på forpart og bagpart, før hun får sin morgenmad i traileren.
På den måde er det hendes trygge sted, så jeg ikke har problemer, når vi skal afsted. Hun kan dog godt gøre sig kostbar og lade som om hun slet ikke vil have morgenmad, når hun ser, at jeg har spændt bilen for aftenen før. Men hun vil faktisk gerne vise, hvad hun kan.
Dyr er ikke dumme. Det synes vi bare, når de ikke gør, som vi vil have det.
Brita

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hanemord - Coc aux vin?
« Svar #3 Dato: 27 April , 2008, 09:47 »
Ihh Brita. Fortæl lige hvad du bruger kvan til. Jeg har det også i haven, men ved kun at man kan sylte frugterne ;)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hanemord - Coc aux vin?
« Svar #4 Dato: 28 April , 2008, 09:08 »
Jeg ved det ikke, kun at det er stænglerne der syltes. Det er det eneste jeg har kunnet finde i mine krydderibøger ;)

Wiki slår til igen :)

http://da.wikipedia.org/wiki/Kvan
« Senest Redigeret: 28 April , 2008, 09:14 Fra Hanne Lottrup »

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Kvan
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2008, 09:27 »
Er blevet forfalden til kvanesnaps. Propper ituskårne stilke og blade i en flaske og hælder vodka eller snaps over. Det bliver grønt som absinth og dufter dejligt og smager lige så godt, når det har stået nogle dage.
Brita

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hanemord - Coc aux vin?
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2008, 09:48 »
Det skulle man måske prøve ;) - jeg er totalt porsesnaps fan - den hjemmelavede forstås! ;)

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Sv: Hanemord - Coc aux vin?
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2008, 08:10 »
Jeg kan ikke finde porse her, selvom jeg faktisk bor i en mose.
Brita