Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ØV sej unghane steg. Hvorfor?  (Læst 23431 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Dato: 08 August , 2010, 18:30 »
Ja idag skulle vi så nyde vores to dejlige haner der blev slagtet igår.

Men de var så seje. Hvorfor mon det?
De blev langtidsstegt i ovnen 1 3/4 time ved 150 grader.

De var 5-6 mdr. af racen Faverolls.

Hjæææælp

Jeg havde glædet mig til at kunne sutte kødet af benene, som jeg hører jer andre snakke om.
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

frida

  • Gæst
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #1 Dato: 08 August , 2010, 18:34 »
Jeg har selv prøvet med mine faveroller. Den første var også tør og sej. Efter råd herindefra brugte jeg fremover at grydestege, og så blev de møre og lækre. Havehøns olign er jo ikke pumpet med vand osv, det er derfor, har jeg læst mig til. Prøv igen, det kan sagtens lykkedes /o

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #2 Dato: 08 August , 2010, 18:38 »
Jeg var liiige ved at skrive i går da jeg så de sku´på grillen ..men tænkte ...det går vel nok  :D

men ikk helt så.

Sunde friske raske havehøns har muskler ...sårn RIGTIGE muskler !!!

Jeg steger slet overhovedet ikk mine høns ...de bliver kogt til suppe og tarteletter og alt muligt andet godt.

Jeg ved dog at der her på forum er en række gode råd ang mørning af høns.

Et af rådene er at lade kødet modne i nogle dage inden det anvendes.

Der ligger en masse gode råd netop herinde hvor du har sat din tråd op.

Skulle jeg stege en høne i ovnen og ikke i gryde ville jeg gøre det sammen med en masse væske og fx grøntsager i en römertopf eller hvad de nu hedder. Kodeordet er lav varme, lang tid og masser af væske
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #3 Dato: 08 August , 2010, 18:38 »
Eller brug en Römertopf med masser af grøntsager i sammen med kyllingen.  /o
Mvh Marianne

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #4 Dato: 08 August , 2010, 18:39 »
Skal de ikke modne 2-3 dage inden de bliver spist ??
Det syntes jeg at have læst et sted ! ::)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #5 Dato: 08 August , 2010, 19:11 »
Jeg gør altid det at jeg fryser de nyslagtede dyr ned umiddelbart efter slagtning - spiser dem aldrig lige dagen efter slagt, da de skal nå at fryse og så tøes langsomt op i køleskab ca. halvandet døgn inden tilberedning. Så bliver de helt perfekte efter ca. 1½ time i weberen!  /o

Især det lyse kød bliver rigtig dejlig saftigt og mørt på den måde. De forholdsvis tynde lår fra en racehøne tror jeg er svære at få møre, da musklerne jo er blevet brugt noget mere end hos en supermarkedskylling og derfor har en helt anden struktur - for ikke at tale om farven på lårkødet - dejlig mørk farve det har!
« Senest Redigeret: 08 August , 2010, 20:00 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline sette

  • Bruger
  • Indlæg: 183
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #6 Dato: 08 August , 2010, 19:57 »
eller lav coq au vin,det smager mums og hanerne blir dejlig møre og ikke seje  -
prøvede at grille en ældre høne i sommer ,hun blev sej så de skal nok helst grydesteges også /o
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #7 Dato: 08 August , 2010, 20:10 »
Vi har slagtet en del efterhånden, og jeg gør det at jeg modner dem i køleskabet over 4 dage. Til sidst kommer de i min Römertopf (stegeso), hvor der er en smule vand i bunden, og så på 200 grader.

Hvis det skal være ekstra lækkert og med masser af tilbehør, laver jeg en blanding af appelsinmarmelade og soja (1:1) og smører kyllingen ind i det, mens jeg vender den nogle gange undervejs (stadig lidt vand i bunden). Bouillonen i bunden, bliver til den bedste sovs du nogensinde har smagt ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #8 Dato: 08 August , 2010, 20:22 »
Jeg modner efter slagtning...

Men mange kloge hoveder herinde siger netop at du skal modne dit fjerkræ 4 døgn i køleskab inden du bruger/steger det. 1 døgn til optøning og 3 til modning. Jeg synes dog det er træls at være 4 dage på forkant med en kyllingesteg, så jeg modner dem 3 dage i stalden (slagter altid sent efterår med tilpas temperatur i stalden) og så ryger de på frys og modner det sidste døgn i køleskabet under optøning. Jeg synes ikke de er seje, men der er klart noget mere at tygge på, for de har jo MUSKLER!
Synes iøvrigt kogt kylling er kedeligt, steger altid i fad i ovn med vand i bunden...sidste gang på 100 grader i 3 timer tror jeg det var. Det samme med mine små ænder...det bli'r altså godt synes jeg! eeelsker sprødt skind  ::)

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #9 Dato: 08 August , 2010, 21:37 »
Tusind tak for alle jeres svar.  /o

Næste gang lader jeg dem modne 3 - 4 dage og så prøver jeg at lave dem i min stegeso.

Er der nogle bedre alder at slagte i end andre?

Lige et tillægsspørgsmål...
Hvordan kan jeg se om de har meget fedt?? er det det gule jeg så da jeg slagtede?
Hvis det var, så var der ingen af dem der havde noget særligt. Kan det også have været med til at gøre dem seje
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #10 Dato: 08 August , 2010, 22:00 »
Jeg fik slagtet haner (jersey og en enkelt amrock) i mandags og om aftenen spiste vi en af dem, han blev stegt og var dejlig mør.
Jeg har nu aldrig brugt at modne dem, faktisk har jeg først hørt om det her på forum.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #11 Dato: 08 August , 2010, 22:27 »
Mør og mør, det har bare en helt anderledes struktur end en 5-ugers kylling.

Jeg laver coq au vin af haner når jeg har nogen, men synes altså stadig der skal tygges.

Et smukt syn med det (af græs) mørkefarvede kød og musklerne der ligger lagvis. Kan huske en har skrevet noget med at trække "elastikkerne" ud. Det er noget med haner har meget stærke sener for at de kan slås, men kan ikke lige huske hvordan det var man gjorde.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #12 Dato: 09 August , 2010, 20:58 »
Har før slagtet om morgnen og grydestegt kræet til middag og den har været supermør.

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #13 Dato: 09 August , 2010, 22:57 »
jeg partere ofte dyret når jeg steger kyllinger/unghaner.
synes ikke at bryst og lår skal have lige lang tid. og slet ikke som andre også skriver, når de har fået lov at bruge deres lårmuskler  :)
jeg skære vingerne af i 2. led og skære lårene fra. jeg skære rygbenet ud, og steger brystet på benet. så bliver det hverken tørt eller trækker sig sammen.
lårene, vingespidserne og rygbenet bruner jeg af i en gryde, hælder vand på og bruger det til sauce, eller bare hønsefond til fryseren. jeg tager lårene op når de er møre og laver en lækker hønsesalat til mandens madpakke. det plejer at falde i god smag  ;)
---
når jeg når til mine egne unghaner vil jeg også modne dem...
ved modning nedbryder enzymer i kødet bindingerne i musklerner og kødet bliver mere mørt.
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: ØV sej unghane steg. Hvorfor?
« Svar #14 Dato: 09 August , 2010, 23:41 »
Der er 2 måder at få kyllingen mør på, ja faktisk er der 3...

Den første er at modne kyllingen på køl så enzymerne for nedbrudt noget af bindevævet i kødet, sådan en kylling kan steges ved rimeligt hård varme til de 82°C er opnået i lårene.

Den anden metode er at langtidsstege kyllingen, så bindevævet mørnes dvs. 4-5 timer ved 100 - 110°C. gerne med et vandbad under kyllingen.

En tredie metode kunne være at marinere kyllingen med en marinade der indeholder spiritus, spiritus nedbryder også bindevævet, og marinaden kan opbygges på 1000 måder alt efter hvad man er til, barbeque, hvidløg, chili osv.

En fjerde mulighed er at koge kyllingen inden stegning, ikke buldrekoge da musklerne derved trækker sig sammen og gør kødet hårdt, men bare simre og så stege den bagefter, her skal man dog ikke regne med sprødt skind  /d