Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: helstegt ged...  (Læst 8969 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
helstegt ged...
« Dato: 31 Juli , 2010, 12:00 »
Hej...
Er der nogen af jer, der har erfaring med at lave helstegt gedekid, ca. 10 - 15 kg.?
Alle input er velkomne...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: helstegt ged...
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2010, 16:58 »
Èn af vores gedekid skal steges til bryllup d.11 september......så skal jeg vende tilbage!!! /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: helstegt ged...
« Svar #2 Dato: 01 August , 2010, 07:46 »
Jeg skal faktisk selv stege d. 14/8, så det...
Men tak for tilbuddet.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: helstegt ged...
« Svar #3 Dato: 01 August , 2010, 09:04 »
Vi har et par gange lavet helstegte lam på gril. Først marienerede vi dem i en sort sæk fyldt med krydderier og billig rødvin. De lå der et par dage og blev vendt med jævne mellemrum. Derefter grillede vi dem hele eftermiddagen. ca. 6 timer. Der skal selvfølgelig udpeges et par grill-mestre der kan klare at stå ved dyret hele dagen og drikke øl, vende dyret jævnligt og ellers bare se enormt vigtige ud! ;D Kan hilse og sige at det smagte pragtfuldt, og vil tro at en ged skal have nogenlunde samme behandling. Held og lykke med projektet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: helstegt ged...
« Svar #4 Dato: 01 August , 2010, 12:03 »
Det eneste jeg har hørt, er at det skulle smage helt utroligt lækkert og at jeg en dag også skal prøve det (når jeg fylde rundt næste gang )  ;D ;D

I dag skal jeg  "bare" stege en gedekølle med barbercue olie i ovnen,  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: helstegt ged...
« Svar #5 Dato: 01 August , 2010, 12:20 »
Vi har et par gange lavet helstegte lam på gril. Først marienerede vi dem i en sort sæk fyldt med krydderier og billig rødvin. De lå der et par dage og blev vendt med jævne mellemrum. Derefter grillede vi dem hele eftermiddagen. ca. 6 timer. Der skal selvfølgelig udpeges et par grill-mestre der kan klare at stå ved dyret hele dagen og drikke øl, vende dyret jævnligt og ellers bare se enormt vigtige ud! ;D Kan hilse og sige at det smagte pragtfuldt, og vil tro at en ged skal have nogenlunde samme behandling. Held og lykke med projektet.

Lå de bare udenfor? Eller havde  I et stort køleskab? ;D

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: helstegt ged...
« Svar #6 Dato: 01 August , 2010, 17:02 »
Gedekid kan grilles på samme måde som lam, kan evt. marineres med en god marinade som der kan findes en masse opskrifter på, på nettet, kærnetemperaturen er 70° ved rosastegt og 77° ved gennemstegt, et kid på ca. 15 kg slagtet rækker til 24 personer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: helstegt ged...
« Svar #7 Dato: 01 August , 2010, 18:54 »
Næ, de lå i sækken inde i badekarret, med besked på at når man gik på toilet så skulle man samtidig vende sækken med dyret. 1-2 dage ved 18 grader med marinade er ok. Det bliver ikke dårligt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: helstegt ged...
« Svar #8 Dato: 01 August , 2010, 20:24 »
Nå, det var da vildt, det vidste jeg ikke! /o

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: helstegt ged...
« Svar #9 Dato: 02 August , 2010, 09:27 »
@henriette: Hvor meget vejede omtalte dyr?
I øvrigt tak for de mange input...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: helstegt ged...
« Svar #10 Dato: 02 August , 2010, 10:01 »
Det kan jeg faktisk ikke huske. Det var for nogle år siden hvor man i kvickly kunne købe et helt frosset new zealandsk/australsk lam for 200 kr. Det var jo et tilbud man ikke kunne sige nej til når man boede i byen og ikke havde plads til dyr. De kiggede godt nok lidt i kolonihaven, da vi gik i gang med at grille et helt dyr på den måde. ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: helstegt ged...
« Svar #11 Dato: 08 August , 2010, 16:51 »
Vi slagtede 2 små bukke og fik dem hjem i torsdags. De vejede 10 og 11 kg. Den ene blev parteret og den anden er hel så den kan steges på grillen.
Fredag lavede vi 2 bove. En i stegepose med hvidvin, fløde og krydderurter og en i bradepande med rødvin,følde, kartofler og rødbeder i tern fra haven og krydderurter selvfølgelig.. De fik en time på 180 g varmluft.

Det var bare super lækket, smagte fantastisk begge stege, dog var den i stegpose mere mør og saftig.

Vi var kun 2 om maden, så det biksemad om lørdagen hvor vi var 3 til spisning.