Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vagtel/undulat-sammenføring  (Læst 6086 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
vagtel/undulat-sammenføring
« Dato: 22 Juli , 2010, 19:09 »
Hej  :)

På lørdag henter vi varmefri vagtelkyllinger - 2 af hver. De skal gå i vores voliere, hvor undulaterne stort set allesammen netop har klækket unger. Vi har et enkelt nymfeparakitpar, der ligger med 4 æg. Kan vi risikere noget, de dér hormonelle undulater er jo måske ikke sådan helt at have med at gøre? Da vores første 2 zebrafinker kom ud af reden, fandt vi den ene med fodskade og den anden med et stort sår oveni hovedet - begge overlevede dog og har det godt. Deres 2 små yngre søskende gik det ikke lige så godt  :'(

Vi har mulighed for kun at have vagtlerne udendørs eller kun indendørs her til at starte med. Indendørs er der halm og sand på bunden, og jeg tænker at halm måske er lidt voldsomt at stride sig igennem for sådan nogle små størrelser - men det er jo også nemt at gemme sig i.

Kan vi sætte dem ind til de hormonelle? Skal de have frit slag både inde og ude fra starten, eller vælge - og i så fald hvad?

På forhånd tak!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: vagtel/undulat-sammenføring
« Svar #1 Dato: 22 Juli , 2010, 21:53 »
Hvad er det for vagtler? det har lidt at sige.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: vagtel/undulat-sammenføring
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2010, 08:15 »
Hej John - det er kinesiske dværgvagtler
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: vagtel/undulat-sammenføring
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2010, 11:56 »
De Sk... undulater gnaver og piller i alt, går i andre fugles reder, bider andre i tæerne, min mening om undulater er at de skal gå for sig selv.
Nymfer, katarinaer, bourks, kan gå sammen med næsten alle spidsnæbbede, man kan også have en del spidsnæbbede sammen dog helst ikke bæltefinker, de trykker de andre fugle lidt, så de ikke kommer til at yngle.
Jeg tror godt at det kan være svær for en lille vagtel-kylling at overleve sammen med undulater, der skal i hvert fald være en masse gemmesteder.
Hvis jeg skal råde lidt igen, så kun en vagtel-kok og så 2-3 høner.
2 kokke kan godt blive lidt uenige, men ved at der er 2-3 høner kan de også deles lidt om hanen og da han er meget viril vil det være en fordel.
Hanerne slider faktisk fjerene af hunnerne bagtil.
såt nogle grenskjul rundt i hjørnerne med lidt tørt græs så er der både til rede og skjul.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: vagtel/undulat-sammenføring
« Svar #4 Dato: 23 Juli , 2010, 16:53 »
Her på matriklen er vi nok ret enige med John.
Hvis det skal gå godt, skal der være masser af skjulesteder for de små, men så burde det også kunne lykkes - tiltrods for at undulater kan være nogen helt utrolige slamberter :D

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: vagtel/undulat-sammenføring
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2010, 17:42 »
Jeg har efterhånden haft en hel del fugle igennem årene, men jeg har altid haft spidsnæbbede og krumnæbbede til at gå hver for sig, de krumnæbbede kan som regel ikke lade de andre i fred, især undulater er slemme ved de spidsnæbbede og deres reder.

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: vagtel/undulat-sammenføring
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2010, 00:08 »
Jeg er virkelig en undulat elsker!
Men jeg må jo nok sige at de har meget svært ved at holde nallerne for sig selv! Jeg havde et undulatpar der ynglede, og alt gik godt til at hver gang en unge klækkede, døde den.. Og ja de var forældrene..
Men igen de er nogle dejlige fugle som jeg elsker meget højt, så jeg har meget svært ved at tale dårligt om dem  :D
Jeg syntes det er en dårlig ide, køb nogle voksne!

Emma

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: vagtel/undulat-sammenføring
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2010, 09:24 »
så er vagtlerne faldet til. Vi endte med 4 høner og 2 haner og er godt klar over at den ene hane måske er her på lånt tid. De har 10-12 kvm. at boltre sig på, mest udendørs.

Ingen undulater har generet dem overhovedet. Et par stykker har badet sammen med dem, men det er det hele - indtil videre. Vi holder skarpt øje.

Måske er det fordi de alle har så travlt med alle deres unger - der er 10 unger fordelt i 4 kasser p.t. og ingen af dem er gået til, så vi krydser fingre for at det bare kører, ellers må vi gribe ind.

Vi fik en bonus-hun med, da vi hentede vagtler, og har sat den i et separat bur sammen med den svagtseende han, så hun har selskab og han har mere trygge rammer.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.