Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Adopteret agerkylling  (Læst 2315 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Delodia

  • Gæst
Adopteret agerkylling
« Dato: 22 Juni , 2010, 21:19 »
Mens jeg var ved at hente min datter i hendes børnehave idag, kommer et par af børnene løbende og siger at de har fundet en fugleunge. En af pædagogerne kommer så med kræet, og spørger om det ikke er en kylling? Jo, siger jeg uden den mindste tvivl, det er da en dværgkylling ::) Hvortil pædagogen siger at de kun har store høns ???

De spurgte om jeg ikke vil tage dem med hjem, men efter et alvorligt udbrud af Coccidiose i sidste uge, tænkte jeg at det vil være den visse død. Jeg mente at de nok kunne slippe afsted med at lægge den under en af skrukkerne da klækningen skulle ske inden for de næste par dage, og tilbød dem at de kunne låne min rugemaskine hvis de 3 damer pga. kyllingen skulle vælge at forlade de 19 æg (de deler rede).

Her til aften gnaver det endnu i mig, for hvor hulen kom kyllingen fra ??? En pludselig indskydelse fik mig til at google på agerhøner, og her så jeg så den lille "dværg-kylling" http://www.arkive.org/grey-partridge/perdix-perdix/image-A4563.html
Så er spørgsmålet, vil skrukkerne adoptere den lille agerkylling (inden jeg tog derfra virkede de meget rolige og accepterede at den lå under dem)? I givet fald hvad stiller man op med den efterfølgende? Jeg er helt ked af at læse, at de er afhængige af insekter den første stykke tid. Vi ved jo ikke hvor gammel den er (den lignede en af mine daggamle dværgsilker), og hvornår en af høner vil tage den ud. Er der noget vi kan gøre for den?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Adopteret agerkylling
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2010, 21:37 »
Det er da fint at holde den varm. Men da agerhøns jo ikke er helt almindelige mere, ville jeg nok kontakte vildtplejestationen i Mern (dyrenes beskyttelses hjemmeside) og spørge, om hun har plads og tid....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Delodia

  • Gæst
Sv: Adopteret agerkylling
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2010, 22:09 »
Mange tak for tippet. Jeg har aldrig vidst at der eksisterede sådanne plejestationer. Jeg ser ad hvordan den har det imorgen, og så må vi evt. tage kontakt til dem. Det vil nok også være passende at advare dem om ikke at tage flere "kyllinger" op, for en af pædagogerne nævnte at min egen datter havde mumlet noget om en kylling et andet sted i haven (hun er 2 år og kan ikke altid gøre sig forståelig). Jeg forstiller mig at der må være en agerhøne mor med kyllinger, et sted i haven.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Adopteret agerkylling
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2010, 22:31 »
Joda, vi har for nyligt afleveret et kuld blåmejseunger, hvis ene forælder røg i katten. Det er et sjovt sted med plejebørn af alle slags, bl.a. nogle fortryllende ugleunger og bedårende rålam *p. Afgjort et besøg værd hvis man kan lide vilde dyr. MHT agerkyllingen, så haster det jo nok :o. Mad skal den jo have....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand