Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mindste hønserace  (Læst 7289 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Mindste hønserace
« Dato: 05 April , 2008, 00:58 »
Ja jeg blev lige nysgerrig omkring dværghøns...

Findes der en race som bare er mindre end alle andre, eller er de "bare" dværg ??  :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Mindste hønserace
« Svar #1 Dato: 05 April , 2008, 01:53 »
Hej Nielsen

Den fandt jeg ret hurtigt, ikke at jeg kender noget til den, men den ser spændende ud.
Kendte lidt til den, fordi Helen tidligere har bragt en tråd omkring denne race.

Kik her, hanen i klasse A bliver op til 350 gr. og hønen 325 gr.
Serama fra UK

Iøvrigt en meget smuk Bantam race. Den er faktisk avlet helt ned til de mindste størrelser på 185/155 gr.

Sig endelig til, hvis du anskaffer dig nogle af disse. De er ikke repræsenteret i Danmark endnu, men de er også ret så pebrede i prisen.
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2010, 13:12 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Mindste hønserace
« Svar #2 Dato: 05 April , 2008, 10:44 »
Takker  ;)

Nogen der har dem, eller er de ikke her i landet ?

Den tråd er smuttet for mig tror jeg, hvis nogen har info om selve racen er jeg interesseret i og høre om dem.

De er godt nok små  :D

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Mindste hønserace
« Svar #3 Dato: 05 April , 2008, 11:18 »
Iflg. Helens tråd om racen er der ikke nogle i DK endnu.

Jeg tror også, at hun er en af dem der ved mest om denne race, men det kan jo være hun kommer herind og kommenterer på denne tråd.

Her er hendes tidligere tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,550.msg3921.html#msg3921

Prisen varierer, hvor man køber, men det ligger formodentlig omkring 12-1300 for et par "Class A" par, og omkring 800 for et "Class B" par. 5-600 for "Class C".
Men det ser ud til, at hvis man vil gøre sig inden for denne race, må man ikke gå ud og købe Class C, da disse vil være for store. Class B er nok ok, men så skal man hele tiden sørge for at tage de mindste og avle videre på, efter hvad jeg har læst.
Dette skrevet ud fra læsning på sider omkring racen, har ikke selv en dyt forstand på Bantams overhovedet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Mindste hønserace
« Svar #4 Dato: 05 April , 2008, 11:29 »
Det er en dyr fornøjelse hvis der lige kommer en kat forbi med hang til fuglesteg   :o
Hilsen Susanne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Mindste hønserace
« Svar #5 Dato: 05 April , 2008, 12:48 »
Det er en dyr fornøjelse hvis der lige kommer en kat forbi med hang til fuglesteg   :o

tjah det er der noget om  ;D

Men så vidt jeg har læst mig til, kan de ikke gå ude da de er trope høns, og derfor kræver en vis temperatur.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Mindste hønserace
« Svar #6 Dato: 05 April , 2008, 22:34 »
Det er også det jeg har læst mig frem til.

På gode dage kan de være ude, når temperaturen er over de 20, og solskin og alt det der.
Til gengæld skulle de være næsten ligeså nemme at have indendørs, som undulater, eller lignende, og kræver ikke retmegen mere plads, selvom jeg synes, de skal have noget jord at skrabe i, så det bliver ikke lige mig, der skal have dem hjem, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Mindste hønserace
« Svar #7 Dato: 05 April , 2008, 22:53 »
Tjah...gad vide hvor man kunne få fat i dem fra, eftersom de vist ikke er her i landet endnu  ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Mindste hønserace
« Svar #8 Dato: 05 April , 2008, 22:56 »
Der er flere steder, hvor man kan købe dem online, men om det er en god ide, ved jeg ikke, og hvordan det vil være med transport osv, ved jeg heller ikke, men tror det er meget mere besværligt, såsnart det er uden for EF landene.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mindste hønserace
« Svar #9 Dato: 06 April , 2008, 08:29 »
De er i Tyskland, men meget efterspurgte. Der er et par stykker der skriver om Serame på dette forum
http://www.huehner-info.de/huefo/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Mindste hønserace
« Svar #10 Dato: 06 April , 2008, 09:20 »
Tak Finn....desværre er mit tyske ret langt bagud, så det kniber med og læse noget der  ;)