Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingegården  (Læst 6146 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Kyllingegården
« Dato: 04 April , 2008, 20:48 »
Hej
Jeg skal til at udruge kyllinger af races lys sussex(stor). hvis jeg har forstået det korrekt kan man når kyllingerne er 1 dag gamle sætte dem ud i kyllingegården under en varmelampe.
Men hvordan indretter man bedst sådan et hus/gård/rum til kyllingerne.
Jeg havde forestillet mig at lave en lille indhegning i min stald, ved siden af indhegningen til de store høns. Sprede alm strandsand og skaller i bunden, ovenpå noget avispapir og så sætte griselampen op i den ene ende. Jeg havde forestillet mig at lave kanterne af flamingeplader, for at holde lidt på varmen. Der er ca. 10 grader i min stald, men det trækker overhovedet ikke.
Lyder det fornuftigt?
Hilsen den snart nybagte sussexmor  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kyllingegården
« Svar #1 Dato: 04 April , 2008, 21:51 »
Jeg vil ikke anbefale dig at bruge flamongo plader på indersiden. Det bliver svært at gøre rent og med tiden bliver flamingo'en pillet i stykker.
I det hele taget behøver du ikke noget til at holde på varmen, det skal lampen nok klare. Bare det ikke trækker ind på dem som du også selv er inde på.
Mine kyllinger står i et bur, i et rum der normalt ikke er frost frit og der har aldrig været problemer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kyllingegården
« Svar #2 Dato: 04 April , 2008, 22:02 »
Hej sussexmor og velkommen til forum.

Du kan sagtens sætte kyllingerne ud i en trækfri og tør indhegning når de er tørret helt op  <L

Jeg ville bytte om på sand og aviser. Sandet har de små godt af at pille i, og så er det stadig let lige at fjerne et lag aviser når det er snavset.

Du kan evt. skærme af med pap, sådan en lang strimmel der lukkes som en cirkel, eller nogler plader. Evt. bare en stor papkasse til du er sikker på at de spiser og drikker godt. Efter en uge kan du sætte foder og vand længere væk fra varmen. På dette tidspunkt begynder kyllerne også at fløjte rundt og lave ballade.

Husk at lave plads til at kyllingerne kan søge væk fra varmen.

Flamingo er ikke godt til skillevægge til høns. De hakker det i stykker og æder det. Så der vil du hurtigt have udbryder konger  ;D

Held og lykke med dem. Spørg endelig og sæt gerne billeder ind..
Hilsen Susanne

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kyllingegården
« Svar #3 Dato: 04 April , 2008, 22:05 »
Hej sussex mor :) velkommen til <I
Jeg vil foreslå at du laver et rum hvor de kan være for sig selv, men kan ses af de store. Det bliver meget nemmere for de små at komme ind i flokken når de skal det, hvis de har haft kontakt igennem trådet.
Jeg har nogle rammer som passer over en eu palle. 2-3 stk oven på hinanden på gulvet, halm i sove enden, sand i den anden sammen med mad og vand. Over sove enden hænger jeg griselampen/varmen pas på det er varmt nok, hvis de pipper meget er det for koldt og lampen skal længere ned, hvis de ligger roligt og putter ja så har du gjort det godt nok.. <L <L
Jeg har et løst tråd hegn med STORE huller i rundt om rammen og når de er så store at de skal på udflugt , tager jeg de øverste rammer af så der kun er en tilbage,den kan de nemt hoppe over og så smutter de igennem tråd hegnet. <: <:
De store høns kan ikke komme der ind så deres mad kan de have i fred og hvis det bliver for meget med de store så smutter de bare igennem og ind i sikkerhed  <T
Sætter et billed ind så du kan se hvad jeg mener
Håber du kan bruge det som vejledning <A
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kyllingegården
« Svar #4 Dato: 04 April , 2008, 22:33 »
Tak for de gode svar.
Rigtige fine billeder Linda, tror jeg vil kopiere din ide. Vil bare lige høre om kyllingerne står inde i hønsehuset, sammen med de andre høns, så det kun er trådnettet du har sat op omkring kyllingerne der afskærmer for de store høns?

Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kyllingegården
« Svar #5 Dato: 04 April , 2008, 22:42 »
Jeps <L <L de står inde i det store hønsehus hvor de store bor,nemt ikke??
God fornøjelse med projektet
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Kyllingegården
« Svar #6 Dato: 04 April , 2008, 22:47 »
Rigtig god idé Linda, det sikrer da at de store kyllinger kan få fred.
Hilsen Susanne

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kyllingegården
« Svar #7 Dato: 04 April , 2008, 22:51 »
 <E Ja det er HUSMODER METODEN  <: <: <: nemt efiktivt og det virker
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kyllingegården
« Svar #8 Dato: 05 April , 2008, 08:11 »
Det er også den metode jeg altid har brugt. Også når kyllingerne går med skruk, for så vænner alle sig til hinanden. Kyllingerne drøner rundt i hele området, men de voksne går kun til hegnet.

I starten markerer skrukkerne overfor hinanden, og når det er ovre, fjerner jeg hegnet og det går bare fint.

Hegncirkelen er også god til at have kyllingefoder bag ved. Så undgår man at det raceres af de voksne ;)

Held og lykke med de små succeser!! <L <L