Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: haner hakker hindanden til blods?  (Læst 2935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

KlausB

  • Gæst
haner hakker hindanden til blods?
« Dato: 01 April , 2008, 20:03 »
Hej med jer.

jeg har et kuld af dwærg Wyandotter. som til tider går frit i haven. I dag da jeg kom hjem oplevede jeg at hanen der bestemmer (ca 3 år gammel) var helt alene og meget skræmt. Den var slået til blods. Dens hanekam var blodig, det ene øje meget forslået og brystet var blottet og lidt blodigt.
Den anden hane (ca 1½ år, og meget underdanig) havde samme symptomber, dog ikke nær så forslået.

Alle var i hønsehuset, pånær den ældre hane der var meget skræmt. jeg måtte bære ham ind i gården, og senere gik han så i huset hvor han gemte sig i en af redekasserne.
Alle andre høns var ok.

jeg er meget i tvivl, om det der er sket er f.eks. et ræveangreb eller om det er hanerne der har sloges?

Normalt er den unge hane meget underdanig og flygter for et godt ord, men har han endelig fået nok og tævet den ældre hane?
eller er det en ræv...

Alle høns virkede en smule skræmte. Hanen var dog ikke bange for mig, tværtimod kom han til mig, måske for tryghed.


på forhånd tak!

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: haner hakker hindanden til blods?
« Svar #1 Dato: 01 April , 2008, 20:19 »
Hej Klaus
Velkommen til  <G
Jeg tror at dine haner har haft en kamp og det er nok ikke ham som gemte sig i redekassen som løb med sejren <W <W
Tror du straks skal dele dem op med hegn imellem ellers er det nok helt slemt imorgen når du kommer hjem.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: haner hakker hindanden til blods?
« Svar #2 Dato: 01 April , 2008, 22:28 »
Ja, der er vist ikke noget at være i tvivl om. Hvis den gamle har accepteret det så kan det være at det går men i de fleste tilfælde vil den nye sejrs herre blive ved med at banke den anden. Nogen gange med døden til følge.
Hvis det havde været en ræv så havde der slet ikke været nogen hane tilbage du kunne bære ind i dit hønsehus.

Danny
Himlen bør altid være blå!