Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varmelampe og kyllinger.  (Læst 14608 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Varmelampe og kyllinger.
« Dato: 27 Marts , 2008, 09:24 »
Hej, på søndag får vi vores første kyllinger nogensinde. Jeg har et spørgsmål vedr. varme til nyklækkede kyllinger. Holder hønemor dem varme eller skal vi også bruge varmelampe?

Jeg har lige et spørgsmål mere. Vores skruk, hvis kyllinger udklækkes søndag, er kommet i en indhegning på ca. 3 m2. Vores nye skruk som får æg under sig i morgen, havde vi tænkt os skulle ruge i samme lille indhegning. Er det en god idé eller vil hun overtage eller hakke den andens kyllinger?

På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2008, 09:38 »
For mig har det fungeret uden anden varme end under skrukken. Og jeg bor i kanten af skoven, hvor den seneste tids frostnætter for alvor bider. Eneste problem har været, at jeg må tidligt op hver morgen for at skifte isblokken ud med drikkevand. De vokser fint og er livlige. Meget livlige!

Spørgsmålet om de to skrukker sammen vil jeg overlade til de mere erfarne.
Johan Gadegaard

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2008, 10:33 »
Hejsa
Nej hvor er det spændende for jer med kyllinger FØRSTE gang. Jeg kan stadig huske hvor eliktrisk jeg var, bare så dejligt  <L <L <L
Hønen kan nemt selv klare det med varmen.
At sætte to sammen det ville jeg IKKE gøre. Har prøvet det og det gik ikke godt.  >:(  Nr 2 skruk gik af reden for tidligt og ville hellere dele de kyllinger den anden havde, med hakken og uro til følge for de små og deres hønemor, samt ingen kyllinger fra nr 2.
Kan du ikke dele pladsen op i to så de ikke kan se hinanden  <A
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2008, 10:37 »
Hej Nørgaard,

hønemor skal nok klare ærterne alene, bare rolig ;)
(det er selvfølgelig altid en god liiige at holde et vågent øje med dem især de første dage...)

ang. jeres kommende rugemor, så ville jeg sætte hende for sig selv et andet sted - ikke så meget fordi jeg tror hun ville hakke den anden hønes kyllinger, men mere fordi kyllerne kan komme til at forstyrre hende for meget :D det har jeg i hvert fald oplevet med ænderne - at rugende ænder begynder at afskrukke når der farter små æller hen over ryggen på dem hele tiden  ;D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2008, 10:50 »
Her holder skrukken selv sine kyllinger varme. Også i sne og rusk. Kyllerne er små 3 uger og er ude hele dagen, men de klarer den fint med kun skrukkens varme.
Hilsen Susanne

hønenlulu

  • Gæst
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2008, 18:16 »
så vil jeg tillade mig at udvide spørgsmålet. Hvis begge skrukker har fået deres kyller - kan de så gå sammen i samme lille gård? Jeg har nemlig to damer, der får kyller om ca. 14 dage, lidt forskudt fra hinanden. Kan de enes om 9 m2 gård?


Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2008, 21:00 »
Det gik ikke hos mig,,,, de forsøgte at rive hovedet af hinanden, og der skulle heller ikke gå en kylling forkert,,,, jeg er dog sikker på at det sagtens kan gå hos nogle høns men ikke hos alle, og hvem er det så lige der kan og ikke kan. ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2008, 21:23 »
 ::) hos mig går det ikke, har prøvet. Kan du ikke dele hytten op så de ikke kan se /nå hinanden med noget løst som du så kan fjerne igen når de er blevet så store at mødrene er blevet trætte af kyllerne og gerne vil være sig selv igen.
Måske finmasket løst hønsetråd
prøv at se mit billed, sådan gør jeg når de små skal være sammen med de store, men lige skal have lidt tid til at se det hele an. Så kan de gemme sig der og kan ikke nåes af de store.
Det er ikke helt dit problem ,men måske ideen kan hjælpe dig lidt på vej <A
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

hønenlulu

  • Gæst
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2008, 15:32 »
Hej igen

Jo, jeg kan sagtens dele gården i to. Men det ville have gjort det nemmere, hvis de kunne enes om området, for så kunne begge holdt få adgang til et stykke haven via et lille ektra-lem.

Men I har nok ret - hellere på nummer sikker.

Tak for svarene.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2008, 13:02 »
Hej, cirka hvornår er kyllingerne så store, at hønen ikke gider dem mere og hvornår kan vi sætte dem sammen med resten af flokken igen? Skal de evt. have deres egen lille udendørs hønsegård. Jeg synes jo, at det ville være nemmere, hvis de kunne blive lukket ud til resten af flokken. Hvis de kan blive lukket ud til de voksne i den alder I anbefaler, vil de så blive jagtet og hakket?

Hvor gamle skal de være, inden de bliver lukket udenfor i hønsegård?
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2008, 13:09 »
P.S. Vi fik vores første kyllinger, blanding af stor sussex og stor gul orpington, i dag som er dag 20 <L
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #11 Dato: 29 Marts , 2008, 13:17 »
Hønemor spiser nu også igen. Hvad kan I anbefale til hende af foder?
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

hønenlulu

  • Gæst
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #12 Dato: 29 Marts , 2008, 14:11 »
Sidste år havde vi 7 orpingtonkyllinger. Da de var 5 uger gamle, solgte vi deres mor. Og fra de øjeblik fik de lov til at gå sammen med en flok dværgwelsumere og to store welsumere. I den første tid var især dværghønerne ret streng med dem. De dannede gerne en halvcirkel og trængte kyllingerne op i en krog, hvor de blev nærmest mobbet. Og de blev jagtet rundt i manegen. Men da vi har en stor have, blev det aldrig alvorligt, da der var plads nok til at gå hinanden lidt af vejen. Jeg tror, det havde stor betydning, at der var plads til at undvige, så de kun skulle sove sammen på tæt hold (lille hus). Og det gik fint.

Held og lykke!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #13 Dato: 29 Marts , 2008, 16:57 »
Jeg sætter som regel kyllinger ud i flokken, sammen med deres mor, når de er et par dage gamle, det er en god idé at mor og kyllinger lige lære hinanden at kende.
Det er sjældent at de andre høns jagter kyllinger i den størrelse. Hvis de bliver halv voksne inden de møder de andre høns for alvor. Så vil de blive betragtet ligeså og derfor vil de blive hakket for at lære deres plads i hierakiet.
Du kan fodre din høne med det du plejer. Men det skader selfølgelig ikke at den får noget "ekstra godt" da den sandsynligvis har tabt sig en del under rugeforløbet.
Mine får en blanding af hvede, havre, majs, ærter, byg, hønsepiller og startfoder/kyllingefoder. Men mindre kan også sagtens gøre det.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Varmelampe og kyllinger.
« Svar #14 Dato: 30 Marts , 2008, 17:59 »
Hej Nørgaard
Du spørger om hønen kan gå med resten af flokken når hun har fået sine kyllinger. Meget afhænger af skrukkens placering i hierakiet-en højt rangerende skruk skal nok få alle andre voksne gennet væk i en stor omkreds af kyllinger og hende. Jeg har også set en skruk som ikke tålte at andre voksne bare kiggede eller nærmerede sig når hende og kyllingerne åd. Skrukkens beskyttertrang og mærkværdige opførsel plejer at være rigelig respekteret til at hun kan være i flokken som hun plejer men jeg har desværre også set et par skrukker som ikke formåede at holde de andre væk og så må skruk og kyllinger nødvendigvis bo for sig selv men gerne så de han se og høre den øvrige flok. Jeg har haft en silkeskruk som jeg havde lånt af tommy, hun havde fine evner som beskytter men formentlig ikke høj rang i hierakiet eftersom hun kom ude "fra byen". Jeg havde på det tidspunkt en del unghaner gående og de fattede bjælde af hvad det var den underlige skruk havde gang i så de besluttede sig for at omringe og angribe skrukken hvilket de selvfølgelig ikke fik lov til. Så kom hun og kyllingerne tilbage i egen indhegning. Skrukken forsvarede ellers fint kyllingerne men unghanerne var for dumme.
Hvis dine høner plejer at gå i flokken ville jeg forsøge at flytte dem tilbage i flokken igen efter et par uger når kyllerne er i stand til at tage benen på nakken. Og så selvfølgelig gøre det på en fridag hvor du kan holde et vågent øje med om det går godt. Du kan se på flokken om de respekterer hende og om hun kan sætte dem på plads.   
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.