Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Altså, de hybrider... SE INDLÆG 56!! :)  (Læst 25851 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #15 Dato: 11 Januar , 2010, 07:13 »
Citér
Men altså...vil man så bare selv kunne fortsætte med at "avle" dem, eller er de "engangs-produkter", lige som industri-kødfjerkræet er?
Du skal nok ikke regne med at kyllingerne kommer til at se ud som deres forældre, forældrene er jo første generation af en blanding mellem to racer, næste generation vil blive en blanding af denne blanding, og det er måske ikke til at forudsige, hvordan det vil falde ud. Men der er da sikkert fint med nogle f.eks. Hellevad-tøser, så man får sine daglige æg året rundt  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #16 Dato: 11 Januar , 2010, 08:10 »
Ja, det er jo en underlig ting, det med racehøns contra hybrider.

Før i tiden, når man fremavlede nogle høns, der havde særlig gode anlæg for evt, æg eller kød, ja så havde man lavet en ny race.
I dag, hvor man har bedre muligheder for at finde frem til den rette blanding, for at opnå en høj ydelse eller kødmasse, ja så hedder det hybrider....
Dog, hvis det er en hønsemand/udstiller/avler, der laver noget nyt og ekseptionelt, så er det dog stadig en ny race..

(Gad vide, om de hybrider har kunstige gen, eller hvad det nu lige er, de har)

En race er vel kendetegnet ved at være stabil over generationerne? En ny race kan fremkomme, når dygtige hønsefolk over en lang række generationer fremelsker og stabiliserer kendetegn.

Det hedder hybrider, fordi det er første generation af krydset mellem to stærkt indavlede stammer, der hver især har nogle (få) styrker og en bunke svagheder. "Rette blanding" er såmænd bare noget, dygtige genetikere har fundet frem til, og prisen der betales, er at "racen" er stabil i præcis 1 generation, derefter er det uforudsigeligt, hvad der kommer ud af det. Det er derfor man også refererer til det som F1-hybrider, idet det er 1 generation, der er anvendelig. Og det ærgerlige ved hybrider er, at de træk, der kommer til udtryk i F1-generationen, både passer i industriens kram og i hobbyhønseejerens ønske om at have egne æg året rundt...

Den tillid, mange refererer til hos hybridhøns, kan godt være et udtryk for tamhed - sandsynligvis er en evig sult pga æglægningstrangen også en stærkt medvirkende faktor til at hybridhøns opsøger mennesket med foderskålen.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #17 Dato: 11 Januar , 2010, 08:18 »
Hvis du vil avle, så vælg racehøns. Der FINDES så mange dejlige racer som sagtens kan forsyne en alm. familie med æg og som også er meget kønnere end hybridhøns.

« Senest Redigeret: 11 Januar , 2010, 09:10 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #18 Dato: 11 Januar , 2010, 08:38 »
Det hedder hybrider, fordi det er første generation af krydset mellem to stærkt indavlede stammer, der hver især har nogle (få) styrker og en bunke svagheder. "Rette blanding" er såmænd bare noget, dygtige genetikere har fundet frem til, og prisen der betales, er at "racen" er stabil i præcis 1 generation, derefter er det uforudsigeligt, hvad der kommer ud af det. Det er derfor man også refererer til det som F1-hybrider, idet det er 1 generation, der er anvendelig. Og det ærgerlige ved hybrider er, at de træk, der kommer til udtryk i F1-generationen, både passer i industriens kram og i hobbyhønseejerens ønske om at have egne æg året rundt...

Jeg er nu ikke sikker på, at det er så ligetil.
Men jeg skal forhøre mig, næste gang jeg henter kyllinger, for jeg er sikker på, at der ikke arbejdes med rene F1'er. Nu er jeg ikke lige klar over, hvilke typer de arbejder med, der hvor jeg henter, men der er iop til flere forskellige.
Jeg går ud fra, at jeg skal hente i næste uge, da jeg er ved at løbe tør allerede nu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #19 Dato: 11 Januar , 2010, 09:15 »
Her er der en spændende artikel om hybrider, ikke bare fjerkræ.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heterosis

Den er lidt tung (synes jeg ihvertfald!), men beskrivelsen er god og saglig...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #20 Dato: 11 Januar , 2010, 09:46 »
Nu er der jo forskel på om tænker hybrider som dem fra hønserier, eller man tænker dem man selv laver af to ren racede høns, som jo er F1.
Ved F1 er det jo krydsnings frodighed, en ofte lidt større høne, lidt mere livskraftig, og lidt flere æg, så hvis man tager feks. maran og Italiener, vil denne F1 generation give flere æg og en høne der er større end Italieneren.

jeg har selv haft 3 x- burhøns de var meget livlige, og forfjamskede, og de havde ikke været i bur endnu, men ja, jeg vil lave mine egne F1ere i år, glæder mig til at se hvad der sker.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

GKV

  • Gæst
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #21 Dato: 11 Januar , 2010, 10:40 »
Jeg synes man er for hård ved disse hybrider og jeg kan genkende en masse fra andre fora om heste og hunde. Man kan sagtens, helt uden skrupler, have en krydsningshund og lave hvalpe på dem, alt imens man laver racerene heste f.eks arabere og beklage sig over, at andre er useriøse opdrættere.

Man kan have krydsningsheste/katte/hunde, som er fantastiske, men alligevel slå ned når en anden dyreart, her høns, er en hybrid.

Jeg har altid været glad for mine krydsningshøns, de lægger da hårdt ud med deres æglægning, men at bedyre, at de er slidt op efter et år er noget vås. Jo, hvis de skal fungere i industrien, men at de går ned fra godt 300 æg til, lad os sige, 220 på årsbasis for at ende op med to æg om ugen som mine 2stks. 6 års gør lige nu er vel godt nok?

Jeg ved ikke 100% om det er det samme med høns som med pattedyrene, men der bliver hundyrene jo født med alle de æg som de skal bruge fremover i deres senere liv. Disse æg modnes så efterhånden og er klar til befrugtning.

Efter, hvad jeg har læst mig til herinde kan det være hårdt at være en rugehøne også, men hun får lidt fred i æglægningen og holder derfor længere, hvad det angår.

Hvis mine 10 stks jeg købte, da jeg flyttede her op, ikke var blevet reduceret, dels af Mikkel, men desværre også kørt over, så jeg kun har to tilbage, ja så havde de stadigvæk lagt æg nok til mit behov.

Lige her og nu har jeg kyllinger af både mine staldhøns og Vibens silker. Staldhønsene er utroligt pågående,tamme og nysfgerrige og vil hele tiden op og sidde på min arm, når jeg kikker til dem. Man vil måske sige, at det er fordi de er sultne og madfokuseret, men den holder ikke, det er ikke kun det.

Ingen af de hybrider jeg har købt har været næbklippet.

 Dette er ikke en fortale for at man skal have hybridhøns, blot en undren over den hårde medfart nogle giver disse høns, alt imens man med racefjerkræet også krydser på tværs af racer, men det er helt i orden for det er jo seriøst.

Jeg læste et sted at mine Englændere en gang i tidernes morgen lagde rigtigt mange æg, men at det i takt med at standarden skal følges er reduceret betydeligt. Det gør jo ikke så meget, men hvis man gerne vil have både æg til husholdning samt nogle æg til avl, kan der hurtigt blive mangel.

Jeg vil fremover lave lidt staldhøns efter dem jeg har nu og min gamle hane og bliver der lidt til overs kan det købes, hvis nogen skulle være interesseret.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2010, 10:55 Fra GKV »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #22 Dato: 11 Januar , 2010, 13:30 »
Hybridhøns er ikke maskiner, robotter eller hvad man kan finde på at kalde dem. :-\ Det er dyr, høns!, resultatet af krydsning mellem Rhode Island Red og Rhode Island White. De udmærker sig ved, at lægge 300 æg det første år og derefter går det ned af bakke. Denne krydsning kaldes Isa Brown, Isa Warren og Lohmann Brown og er alle den samme høne.

Jeg ser ikke den store forskel på af krydse disse 2 arter, for at opnå en ønsket egenskab, god æglægning, som ved al anden racealv, hvor der også fremelskes særligt gode egenskaber eller udseende.

Køb dine hybrider, giv dem godt foder, vand og kærlighed og de vil belønne dig med gode æg. Iøvrigt er de meget nemme at gøre tamme og i vores hjem er de en stor underholdningsfaktor. ;) ;)

Hos ham jeg har købt af, var der masser af haner. Igen det er ikke maskiner, men dyr. Det kan da godt være ægproduktionen falder lidt i næste generation. Så får du måske kun 280 æg. ;)

Jamen, mit problem er ikke hvilket slags dyr det er, og jeg vil da give både mine racehøns og mine hybrider samme behandling. Mit spørgsmål og problemstilling går på, at jeg ikke vil have hybrider, hvis deres æggeledere har skader efter et år. Og det er det jeg gerne vil vide om de rent faktisk har, eller om det bare er noget som nogen tror de har.

Lidt ligesom perserkatte, og deres flade næser. Jeg mener ikke det er så slemt længere(?), men jeg ved ihvertfald at de på et tidspunkt havde fået avlet så flade næser, at de fik problemer med at kunne trække vejret ordentligt.

Og så vil jeg her til sidst lige slå fast, at uanset hvad der bliver skrevet af svar i denne tråd (og tak for svarene :)), så handler det for mig om dyrevelfærd, og ikke om hvilke racer jeg har gående i haven. Selv om jeg da også har en mening om det ;) Tråden var ikke ment som en debat omkring for/imod hybrider, men blev oprettet for at få noget info i forhold til om de rent faktisk er udtjente og så slidte indeni, som der skrives :)


Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #23 Dato: 11 Januar , 2010, 13:48 »
@GKV : Dine krydningshøns er det det samme som dine staldhøns ?

kh
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

GKV

  • Gæst
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #24 Dato: 11 Januar , 2010, 13:57 »
Ingen af min æglæggende hybrider har været slidt op som sådan, blot har de ikke år efter år lagt helt så mange æg som i begyndelsen, men stadigvæk nok til, at man har kunne regne med at have æg til husbehov. Jeg foretrækker Hellevadhønsene for der er lidt mere mad på dem end på de andre. Jeg er ikke den der skifter mine høns, blot fordi de er blevet et år, bare de trives og giver rimeligt med æg.

Hvad man derimod ikke skal gøre er, at gemme høner af industri-Plymouthrock for de overlever ikke. De æder sig simpelthen ihjel. Jeg ved det for jeg gemte i min uvidenhed ti af slagsen, i håb om selv at fremstille næste års kyllinger.

Dels fik de æggenød og måtte aflives, men ellers blev de så fede og tunge, at de ikke kunne røre sig efter at de var udvokset. De var heller ikke som de æglæggende særligt gode til at gå udenfor, det kneb med at finde hjem igen, men måtte hentes hjem når de sad op ad staldvæggen og sov.Ligeledes sad de på gulvet og sov, ikke oppe under spærrene som de andre.

Det er en produktionshøne, der ikke egner sig til at have som høns, men kun til slagt, og her synes jeg så også at kødet er lidt groft i strukturen i forhold til andre med mindre, men bedre kød.

Hanegalgak: Ja, alle mine staldhøns er hybridhøns, købt hos Hellevad, bortset fra de to gamle som også er købt her i Nordjylland , jeg husker ikke lige navnet på hønseriet, men det er et mindre sted.

VH Gunni.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #25 Dato: 11 Januar , 2010, 14:07 »
I min verden er der altså forskel på "gadekryds", hvor man mere eller mindre tilfældigt krydser racer eller krydsninger med hinanden, og så på industriens patenterede F1-hybrider, der er en krydsning af to stærkt indavlede stammer. De første har deres egen charme, og i min hønsegård er der både racerene orpingtons (dog uden fod-ring) og en håndfuld krydsninger af meget varieret afstamning.

Rent etisk er spørgsmålet så, om F1-hybrider er af det onde (som koncept, IKKE som individer) - igen, i min verden er jeg meget tvivlende overfor en fremgangsmåde hvor man patenterer dyr og lader økonomiske principper overskygge hensynet til dyrene. For jeg har svært ved at se noget positivt rent dyrevelfærdsmæssigt i metoden.

Det ville være fordrende for denne diskussion, hvis vi adskilte vores egen måde at behandle dyr på, racerene, krydsninger og F1-hybrider, fra måden industridyrene bliver fremstillet.
Med sommerlige hilsner, Christian

Susanne

  • Gæst
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #26 Dato: 11 Januar , 2010, 14:15 »
Tråden var ikke ment som en debat omkring for/imod hybrider.

Nej, men det er en debat, som popper op igen og igen her på forum. Jeg blev selv ret forvirret over de MEGET stærke holdninger for og imod (mest imod) hybrider, da jeg stødte på dem første gang.

Jeg turde næsten ikke skrive, hvor glad jeg havde været for mine dejlige hellevadhøns - for hvem ønsker at blive "kigget ned på" eller bedømt som værende "politisk ukorrekt".

Jeg har været med  på forum i nogle år - og er nu helt afklaret - og TOTALT enig med dig. Det handler om dyrevelfærd - og det, vi som hobbymennesker kan gøre, er at give nogle fjerkræ et godt liv i vores små haver.

Og så skal vi - som Christian Erntsen skriver - huske at skelne mellem hvad der forgår i industrien og hvad der foregår i haverne.

Jeg håber, du får svar på dit oprindelige spørgsmål, der går på om hybriderne bliver skadet indvendig af æggeproduktionen. Hvis der da er nogen, der ved det.

GKV

  • Gæst
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #27 Dato: 11 Januar , 2010, 14:37 »
Jeg har ikke observeret at nogen af mine æglæggende skulle være skadet indvendig. Det er da muligt at de stakkels burhøns er, det kan jo bero på så mange ting, manglende motion bl.a.

Dyrevelfærd ligger også mig på sinde, men jeg kan ikke se, at det har noget at gøre med om man har nogle hybridhøns i sin have eller om det er racehøns. Det må være en temperamentssag. Det der tæller er at dyrene har det godt, at de glæder deres mennesker og at de bliver passet til punkt og prikke.

At hønsene er privatejet bliver det ikke altid bedre af, hvem ønsker at være høne med kalkben, mider o.s.v. Det er jo ikke kun industrifjerkræet der mistrives. Vi har da hørt om adskillige tilfælde herinde hvor havehøns har været i en elendig forfatning.

Jeg køber ikke æg og har ikke gjort det i årevis, ej heller køber jeg nogen form for fjerkræ i butikkerne, for jeg vil ikke støtte industrien og jo jeg har mine staldhøns og de vil blive ved med at være her og som sagt nu laver jeg dem selv fremover.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #28 Dato: 15 Januar , 2010, 12:21 »
Det er ikke for at bore i det, men jeg sad og ryddede op i mine billeder igår og fandt disse. En ægte hybridhøne med kyllinger. I blandt de kyllinger er den ene vores gode gamle Kaj. ;D ;D









 VH Gunni.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #29 Dato: 15 Januar , 2010, 12:30 »
Superflotte billeder!

Og de illustrerer i øvrigt rigtig fint, hvorfor man i en diskussion som denne nødvendigvis må afkoble fænomen (burhøns, indavl, patenter) fra instans (eksempler på "gode hybrider" og "dårlige havehønseejere").

Og det er nok også derfor, denne tråd har været lidt "mudret", idet nogle har diskuteret det overordnede koncept, og andre har haft fokus på konkrete hændelser, der (be)viser noget helt andet - eksempelvis en hybridhøne, der er en glimrende hønefører.
Med sommerlige hilsner, Christian