Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ægydelse maran?  (Læst 3168 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aslak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
ægydelse maran?
« Dato: 06 ſeptember , 2009, 16:14 »
Hej er der nogle der har tal på marans årlige ægydelse, og forskellen mellem de forskellige farvestammer?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ægydelse maran?
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2009, 20:39 »
Det var ikke et nemt spørgsmål, idet det fodringen, foderstanden, foderets kvalitet også har noget at sige også.
Dyrenes alder osv.

Jeg har dog fundet i en tysk bog som hedder Praxis der hühner - und zwerghuhnzucht skrevet af Fritz Schöne og Frank Peschke, at Maraner har en årlig ægydelse på 170 æg.

I gamle dage hvor industrien og racefjerkræ folk var i samme forening, der havde man meget mere fokus på ægydelse også.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: ægydelse maran?
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2009, 06:08 »
Da jeg skulle til at vælge race her læste jeg på forskelllige (har altid haft hybrider det er første gang jeg har "racehøns") og her i Irland siger / skriver de at Maran skulle lægge ca. 180 æg om året. Det er dog de sorte Maran der er til at opdrive her. Mit valg blev dog Rhode Island Red der skulle lægge 260 æg om året. Jeg ved ikke om det passer for som Lestat skriver er der jo mange ting der spiller ind. Men jeg fik en enkelt Maran med for der skal jo være et sort fr i enhver flok  ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ægydelse maran?
« Svar #3 Dato: 07 ſeptember , 2009, 08:22 »
Jeg mener også at det til dags dato stadig er en Rhode Island (R.I.R) høne som har rekorden med 298 æg på 51 uger. /o
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2009, 08:25 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Aslak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: ægydelse maran?
« Svar #4 Dato: 07 ſeptember , 2009, 10:02 »
Jeg tænkte bare at der må være nogle maran holdere der har personlige erfaringer?.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ægydelse maran?
« Svar #5 Dato: 07 ſeptember , 2009, 10:14 »
http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm

Det her er et link til en Maran hjemmeside.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: ægydelse maran?
« Svar #6 Dato: 07 ſeptember , 2009, 11:48 »
Jeg mener også at det til dags dato stadig er en Rhode Island (R.I.R) høne som har rekorden med 298 æg på 51 uger. /o
Nope, det er Australorp der har rekorden på 364 æg på 365 dage..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ægydelse maran?
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2009, 11:56 »
@ Finn

Tak for oplysningen, det er dog alligevel mange æg. Men dejligt at det er en racehøne, som har rekorden og ikke en hybrid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub