Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Prisforskellen på fjerkræ  (Læst 26977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #75 Dato: 12 Juni , 2009, 21:15 »
Selvforsynethed er en god ting, der er bare  ikke mange som har den mulighed, idet det kræver plads og selvfølgelig tid.

Danmark er et forbudsland. Der er ALT for mange regler og love omkring det mindre husdyrhold.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #76 Dato: 17 Juni , 2009, 21:28 »
ja tak forbudsland, jeg er økologisk landmand, og jeg vil have alle mulige dyr men  feks grise de skal registreres og jeg skal komme efter dig med papirer osv. så kan man have disse fantastiske dyr feks to hyggegrise de kommer til at koste det samme som hvis man køber dem i brugsen, da graver rundt og bruger krudt på det, od dertil mere fodder og så skal man lige betale for at blive registreret, det er vidst 300kr men alligevel det gør man så hvert år, prøv lige at gi folk mulighed for at være lidt gode ved dyrene, jeg synes ikke det er fair. men man får velvære ved at se på dyrene og vide de har det godt, og det er kvalitets kød man får.
Nå men jeg har kun købt høns på markeder og det har været ok kan ikke huske prisen, evt 40-60kr men nogle har så ikke lagt æg så var det jo en dyr pris, nu vil jeg så købe raserene dyr, og ja så synes jeg det er ok at give mere for dem, men jeg er jo landmand og ser også på, hvad det egentlig har kostet at lave dyrene.
med køer er det rimelig let, men ved heste sååå vil jeg også have den pris jeg sætter,og det er ikke kun hvad det har kostet at lave dem. Det må jo være det samme med seriøse avlere af høns og helt fair.
så alt i alt, ja så forstår jeg godt dem der vil have billige høns, men også at de kan koste en ordenlig pris.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #77 Dato: 10 Juli , 2009, 14:21 »
Tja, hvad skal man tage for æg og fjerkræ? Man skal selvfølgelig have dækket sine udgifter til foder, el o.sv. Hvis man ligefrem tjener på det er man vel ikke hobbyavler mere? Eller hvad?
mvh
jesper
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

sussie

  • Gæst
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #78 Dato: 11 Juli , 2009, 02:24 »
Jeg er selv enlig mor og på førtidspension. Vi har høns, heste hund og kat, et dejligt hus men ingen bil. Vi har cykler og masser af muskler for vi laver selv hus og køkkenhave, henter æg og slagter kyllinger. Jeg køber gerne mine gode råvare i gårdbutikker men så har jeg også sparet op et stykke tid, men en halv kalv eller gris holder også godt og prisen er lavere her i forhold til hvis jeg skal have samme kvalitet i butikker og der er altid en venlig ven til at hjælpe med at få dyret hjem... I butikkerne køber jeg hvis prisen ikke gør for ondt gerne øko, men  det handler også nogle gange om øko eller sko til ungerne, så det  kan da godt være svært at være vedholdende.
Jeg og børnene nyder at kunne spise gode produkter, jordbær dyppet i fejøhonning er det seneste :) :)
Men som det også er skrevet tidligere handler det om prioritering... store forugsfest har vi ikke men dyrene betyder meget i vores liv.

Jeg gav selv 100 kr stk for mine sussex og pruttede ikke om prisen og sælger også lidt af æg og kyllinger og regner ikke med at folk prutter om prisen hos mig. De bliver passet og plejet fra æg til de sælges som kyllinger af børnene og jeg, vi taler med dem og putter dem om aftenen så hvis man ikke vil betale bliver kyllingerne her hos os, beholder vi dem selv. Vi har da stadig lidt plads her og der  ::)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #79 Dato: 11 Juli , 2009, 20:36 »
Sikke et dejligt positivt indlæg, Sussie  :D Man bliver glad helt ind i sjælen af at læse det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk