Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prisforskellen på fjerkræ  (Læst 26974 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Prisforskellen på fjerkræ
« Dato: 07 Juni , 2009, 20:58 »
Jeg har i et stykke tid lagt mærke til, at der er en gevaldig prisforskel på fjerkræ om vi er i Jylland eller på Sjælland..helt op til 50% el. mere..jeg har også haft sjællændere der har købt fjerkræ hos mig, bla. pgr. den høje pris og at nogle racer ikke er nemme at opdrive på sjælland..så til aften på blå avis en der sælger esabrown høns til 100 kr..Hvor jeg bor kan vi få en hønnike for 48 kr..er hønsene/kyllingerne for billlige i Jylland el. er det nu engang alting der er dyrere på Sjælland..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2009, 21:01 »
Jeg gav kr 150 pr stk for mine dværgaraucana høner, da jeg købte dem på Sjælland. Jeg synes de har været hver en øre værd *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2009, 21:04 »
Ja..bare man er tilfreds med sine dyr og de er i orden..men jeg tror ikke så mange jyder vil gi så meget for en dværghøne..personligt vil jeg gerne gi en høj pris for at få lige netop de dyr ønsker mig..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2009, 21:25 »
Jeg tager 150 kr. for en Stor Sussex.
Jeg sælger rugeæg til 5 kr.
Jeg har købt rugeæg i Jylland til 7 kr, Kørte selv efter dem i min gamle bil, regnskykket ser sådan ud.
30 æg, benzin, og bro ca. 1000 kr. resultat 10 kyllinger, så det kan da godt være sjællændere sælge dyrere men når vi skal hente nyt blod til stammerne skal vi også betale bropenge. Men forøvrigt synes jeg stadigt vi alle sælger vores høns for billigt.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2009, 22:27 »
Heh og for at det ikke skal være løgn så leverer I også når I sælger høns til Jyllland :) Bare spørg Lene Rungsted hvor meget fortjeneste der var på hendes maran-damer ;)
JEg købte wyandotæg til 8 kr stk...i Jylland og fik sølle 5 renracede/farvede kyllinger ud af 20 æg heraf 2 hønekyllinger hvor katten åd den ene, den sidste flyttede til Tommy sammen med resten af mine wyandotter :) Så jyderne kan nu også godt være med med priserne.
Selv har jeg det sådan at kan jeg sælge til nogen jeg kender lidt til (forumfolk bl.a.) hvor jeg ved de får det godt, så er prisen egentlig ikke afgørende.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2009, 22:31 »
Jeg synes generelt at vi sælger vores (race)dyr for billigt, men jeg kan også godt forstå at nybegyndere synes det kan være svært at starte op med egne høns...man kan jo gå i føtex og få 5 for 100  :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2009, 23:55 »
Det med prisen er jo altid en svær ting.

Kommer an på så meget.

Det kan være forekomst af racen (sjældenhed), standarden på dyrene, alderen, lille eller stor race, ikke kønssorterede kyllinger, eller det modsatte, høner, haner etc..

Isa Brown til 100,-, det er dyrt, de koster normalt ikke mere end omkring en halvtredser, mange stor race høner koster omkring en hund, hanen omkring halvdelen.

Men man kan sige, at man skal jo gerne have foderet dækket ind, ellers er det jo ren tab, ikke at det er noget jeg skal tjene på, men det behøver jo ikke absolut være total underskud at have kyllinger og sælge ud af dem, unge som ældre.

Om vi sælger for billigt?
Tjaaeee, det er vel op til sælgeren at mene hvad varen skal koste, og er både sælger og køber tilfreds, ja så er der jo gjort en god handel for begge parter.

Jeg vil ikke give over 5,- for rugeæg af almindeligt forekommende racer, det er jo bare æg der sælges, hvor der tilfældigvis også forefindes en hane, som har gjort sit arbejde.
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2009, 23:58 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2009, 01:09 »
Hej

Pris? ja det er et godt spørgsmål, hvad skal tingene koste.

På dyrskuet i Roskilde blev der ikke solgt dyr under 150 kr pr stk, de dyreste var 200kr pr stk. det var alle udstilling dyr og ikke en øre for meget.

Jeg tager selv 75 kr for varme fri kyllinger og 150-200 kr for en høne.

I tyskland ved de lidt mere om hvad dyr skal koste, jeg har købt gode avlsdyr til 400-500 kr pr stk. og det var ubeset. Så hvi svi skulel tage lidt mre for vores dyr så tror jeg ikke det ville afskrække ret mange.

Se bare hvad hunde og katte koster i dag i forhold til for 15 år siden.

Tommy   

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2009, 07:42 »
Tommy, jeg kan fortælle dig, at katte generelt er steget omkring 25% på de sidste 10-15 år.

Men enig med dig i, at priserne på dyrskuet, for gode avlsdyr ikke er for høje.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2009, 09:28 »
Jeg synes også priserne er for lave, for hvis en hybrid, som er masse produceret koster 50-100 kr, . så skal vores race rene dyr da koste en god del mere !!


 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2009, 10:28 »
Det giver jo lidt én en ide om at store høns som eks. Brahma er dyre?, en lille kanariefugl er billig?

1,0 sort/hvid Columbia på ca. 4 kg. 150,00 kr min.
1,0 rød kanariefugl på ? gr. 300,00 kr min.

Hvor er forskellen?????????

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2009, 10:45 »
Man kan ikke kun tænke på størrelsen, prøv at tænke på nogle af Bjarnes fugle, og det store arbejde, der ligger i at opdrætte dem. Det må også have noget med det at gøre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2009, 12:07 »
Man kan også sige, at de der tager sig sammen og tager på diverse hønseudstillinger, hvor de får bedømt deres dyr, de skulle jo også gerne kunne få en lidt højere pris, da de hele tiden tilretter deres avlsmateriale for at få det bedst mulige afkom.
Andre, som laver lidt opdræt, som f.eks jeg selv, skal ikke regne med at kunne få samme pris.
Ihvertfald synes jeg det vil være forkert at lukrere på, at andre tager på udstilling og får dyrene bedømt, og at jeg så evt. forlanger samme pris, jeg kan jo ikke dokumentere samme høje standard.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #13 Dato: 08 Juni , 2009, 12:31 »
Nej man kan ikke tage samme pris for udstillingsdyr og almindelige hjemmeavlede renracede dyr. Der ligger jo meget arbejde i at udstille.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Prisforskellen på fjerkræ
« Svar #14 Dato: 08 Juni , 2009, 13:10 »
Det giver jo lidt én en ide om at store høns som eks. Brahma er dyre?, en lille kanariefugl er billig?

1,0 sort/hvid Columbia på ca. 4 kg. 150,00 kr min.
1,0 rød kanariefugl på ? gr. 300,00 kr min.

Hvor er forskellen?????????

Måske er en af årsagerne til at det er lidt nemmere at ruge hønseæg ud :) jeg har ihvertfald ikke hørt om at man putter kanarieæg i rugemaskine... for ikke at tale om bøvlet med at foder pipungerne op :) der er kyllinger jo noget nemmere at kan ved at gøre :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.