Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af "gode" høns.  (Læst 28544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Salg af "gode" høns.
« Dato: 19 Februar , 2015, 09:01 »
Hej Forum
Mange af os rynker lidt på næsen af industrihøns, ikke fordi vi har noget direkte imod disse høns, men fordi deres fabriksfremstilling er meget anderledes end det hønseliv og dyrevelfærd der findes blandt hobbyfolket.
Men for at dette ikke skal fremstå som tomt brok, så vil jeg opfordre de avlere som har mulighed for det bidrager mest muligt med at følge op på efterspørgslen. Nogle gør det allerede mens andre kun sælger/bytter internt i deres egen udstillerkreds.
Maran, sussex m.fl., er racer der udvandes af industrihøns fordi hobbyfolket ikke kan eller vil følge med efterspørgslen :(. Dette faktisk i en grad så dårlig kvalitet er blevet dominerende!
Så når du selv har lavet dine høns til eget brug, så kør en tur mere med rugemaskinen, så også du bidrager til flere og bedre høns i villahaverne /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2015, 09:35 »
Ja, det er en super god ide, men desværre har de færreste af os nok hverken tiden, pladsen eller økonomien til at lave 100 vis af høns.
Og så er der også lige det med at lave man f.eks. 100 kyllinger, så er der ca. også ca. 50 haner i blandt og dem er der ikke meget afsætning i.
De smager selvfølgelig helt fantastisk, men de skal jo både opbevares og ikke mindst fodres godt inden de når så langt.

Men en anden og måske bedre løsning ville være at vi blev endnu flere seriøse små opdrættere.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2015, 09:41 »
Et andet problem er jo også at forretninger/hønserierne/dyrehandlere og endda enkelte private sælger diverse hybrider og look a like racehøns, for at være racehøns og at deres såkaldte racehøns ligger meget fjernt fra standarden på de racer, som de sælges for.
Kunne de i det mindste ikke kalde dem, for det de er, så der ikke var så meget tvivl og så nye hønsefolk vil ikke blive snydt og tro at de har købt fine racehøns. For det ville afhjælpe megen forvirring hos folk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2015, 10:20 »
Kære Lene, dette var ikke rettet mod dig, tværtimod. For var der bare flere ildsjæle som dig /o, så var mit indlæg end ikke blevet skrevet.
Med mine nuværende hanebegrænsede forhold kan jeg ikke p.t. gøre mere end jeg selv gør (men det skal nok blive anderledes) ;D.
Lad mig i øvrigt også slå et slag for at kvalitet koster, og at jeg gerne under opdrætterne, at salget af racehøns kunne være mere mere økonomisk attraktivt. Og kun gennem formidling af indsigt kan vi slippe for tåbelige prissammenligninger mellem 5-7 mdr. unghaner og frosne industrikyllinger fra Bilka. Også derfor et det vigtigt at tage disse emner op.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2015, 10:36 »
Nu kan det vel ikke være priserne som afskrækker mere, for hybrider (20 ugers)har jeg set fra 60 kr. og helt op til 175 kr. pr. stk. for de mere fancy af slagsen, som lægger "sjove æg" eller ser "sjove" ud.
Så den undskyldning med at racehøns er alt for dyre holder ikke så meget stik.
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2015, 10:53 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2015, 10:55 »
Jeg er nok næppe den rette at spørge om hvorfor nogen støtter industrien ved at købe hybrider eller look a like-høns. Men der vildledes/markedsføres dygtigt af producenterne, og så som jeg startede tråden med, fordi der er for få rigtige høns at købe. Hvis man producerer i en industrihal, så kan man også levere hele året, uanset naturens gang ude i "virkeligheden". Dette får desværre mange til ikke bare at starte med de forkerte høns, men også opstarte på den forkerte årstid. Klassisk, at hybriderne ikke starter den lovede æglægning når de pludselig kommer ud i havernes kulde i december og januar i deres nyindkøbte hamster- eller kaninbur. Suk!
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2015, 12:08 »
Hej Forum
Mange af os rynker lidt på næsen af industrihøns, ikke fordi vi har noget direkte imod disse høns, men fordi deres fabriksfremstilling er meget anderledes end det hønseliv og dyrevelfærd der findes blandt hobbyfolket.
Men for at dette ikke skal fremstå som tomt brok, så vil jeg opfordre de avlere som har mulighed for det bidrager mest muligt med at følge op på efterspørgslen. Nogle gør det allerede mens andre kun sælger/bytter internt i deres egen udstillerkreds.
Maran, sussex m.fl., er racer der udvandes af industrihøns fordi hobbyfolket ikke kan eller vil følge med efterspørgslen :(. Dette faktisk i en grad så dårlig kvalitet er blevet dominerende!
Så når du selv har lavet dine høns til eget brug, så kør en tur mere med rugemaskinen, så også du bidrager til flere og bedre høns i villahaverne /o
Hilsner

Nu er bare sådan at alle ikke har plads/penge/tid at lave et ekstra hold kyllinger blot for at have nogle at sælge af.
Jeg sælger gerne mine fra sorteret dyr til havehøns hos andre, men jeg har altså ikke 1000 styk og sælge af det kun industrien der kan dette ;) Og jeg hjælper RIGTIG gerne nye igang med at avle og udstille endte med æg eller dyr  /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2015, 12:29 »
Min opfordring gik til "avlere som havde mulighed for det". Om man føler sig truffet af dette må man jo selv afgøre ;)
I et demokrati ligger styrken i at være mange, og selv om opdrættere er en elite, så er de de svageste blandt hønseholdere. Givetvis er der tyve eller flere som "bare" har høns for hver af dem som udstiller. Jo flere som holder høns des større bliver forståelsen for det. (Hanegal, restriktioner og tilladelser M.V.). Der bør derfor være en fælles interesse for os alle ved at udbrede det folkelige hønsehold mest muligt. - og her er det at jeg hellere ser dette ske med rigtige høns end med industrihøns, og dette er vi vel enige om, eller?
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2015, 12:43 »
Det ville også hjælpe gevaldigt, hvis folk bestilte kyllinger, da det immervæk er nemmere at smide en gang æg i rugemaskinen og sælge dem som daggamle/små kyllinger end at opfostre en kæmpeflok uden at vide om man kan få dem afsat.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #9 Dato: 19 Februar , 2015, 13:17 »
Jeg er enig med Henriette. Ansvaret går begge veje. Jeg har bestilt kyllinger hos opdrætter. Når jeg gerne vil have en bestemt race i god kvalitet er det den sikreste måde. Ellers ville jeg være overladt til det der tilfældigvis udbydes af diverse racer.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #10 Dato: 19 Februar , 2015, 13:30 »
Jeg tror egentlig at den største udfordring er at få oplyst/overbevist den "almindelige hønseholder" om at industrihybrider ikke er vejen frem. Jeg kæmper en brav kamp med alle jeg møder, som gider lytte på mig (og sikkert også dem, der ikke gider lytte). Men de fleste er fuldstændig ligeglade med hvordan deres høns er produceret. De vil bare ha nogle høns, der giver en masse æg. Hvis efterspørgslen var der, så ville opdrætterne måske også lave et ekstra hold kyllinger hvert år.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre og sige for at overbevise flere, når ligegyldigheden og uvidenheden råder på den måde.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #11 Dato: 19 Februar , 2015, 13:49 »
Jeg har lige købt en rugemaskine og har tilbudt mine æggeaftagere, at de kan bestille slagtekyllinger. Prisen har jeg sat til 100 kr. + 50kr., hvis jeg skal plukke og rense. Det er for dyrt er svaret.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #12 Dato: 19 Februar , 2015, 13:50 »
Det var ikke mit mål, at give nogen skyld eller ansvar :(
Efterspørgslen på hønsene er der, og min opfordring er at opdrætterne laver flere høns, og at vi andre støtter op om at det er disse høns som skal i Haverne, og ikke hybrider!
Var det noget at annoncere med "bestillinger modtages på xx til dato: xx", evt. Med forudbetaling for at fastholde aftalen?

Oplysning ER vejen frem, og det bliver kun lettere hvis vi er flere om det /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #13 Dato: 19 Februar , 2015, 13:56 »
Det var ikke mit mål, at give nogen skyld eller ansvar :(
Efterspørgslen på hønsene er der, og min opfordring er at opdrætterne laver flere høns, og at vi andre støtter op om at det er disse høns som skal i Haverne, og ikke hybrider!
Var det noget at annoncere med "bestillinger modtages på xx til dato: xx", evt. Med forudbetaling for at fastholde aftalen?

Oplysning ER vejen frem, og det bliver kun lettere hvis vi er flere om det /o
Hilsner

Men næsten alle folk der starter op forventer at kunne få 5 styk æglæggende unghøner, i forårsmånederne.. Det er meget få der vil starte op med kyllinger  :-\
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Salg af "gode" høns.
« Svar #14 Dato: 19 Februar , 2015, 14:01 »
Der ud over er svært at gemme alle ens avlsdyr så man hele tiden kan levere rugeæg eller lave kyllinger, da man jo skal bruge pladsen til kyllingerne ;)
Jeg har foreksempel i år valgt kun at sælge rugeæg af mine store wyandotter til nogle der vil udstille/avle dem. Har 4 bestillinger på æg, og når de leveret flytter næsten alle avlsdyrene ud, så der er plads til kyllingerne..
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.