Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologi - regler for hobby ?  (Læst 11602 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #15 Dato: 09 Februar , 2015, 19:27 »
Jeg mener også at økolog, det skal man være fordi man syntes om det af hjertet, og ikke i så stærk grad ud fra økonomiske overvejelser.
Jeg tror også at det på denne måde er letter at efterkomme de mange regler. Jeg syntes ikke det har voldt mig problemer, har ligeledes gennemført 10 år som økolog uden at få en eneste anmærkning i de årlige kontrol-rapporter.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #16 Dato: 09 Februar , 2015, 19:29 »
du skal vel have et økologisk Autorisations nr, hvis du sælger som økologisk. andet er at sidestille dig med bedragere, selv om du gør alt i god tro, ø mærket er jo underlagt en vis kontorl, og bunker af papir, og får dine høns rester skal din dokumentation jo omfatte hele husholdningen, , det er ikke nemt at være idealist, når regler er lavet af magtens pengemænd, men pøj pøj med kampen

Netop!!

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #17 Dato: 09 Februar , 2015, 20:31 »
Nu er det ikke økonomi, der er årsagen til jeg er interesseret at kende reglerne

Vi bruger stort set udelukkende økologiske varer i vores husholdning.

Så springet er faktisk ikke stort, til også at inkludere hønsene efter reglerne.
Mange tak for svarene - jeg kontakter Fødevarestyrelsen en af dagene, og får det sidste på plads.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #18 Dato: 17 Februar , 2015, 21:45 »
Hvordan "beviser" man at økologiske høns der får rester fra husholdningen, kun får økologisk mad herfra?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #19 Dato: 18 Februar , 2015, 18:38 »
Når man er økolog, så står man inde for at ens dyr ikke kun fodres, men også huset og holdes efter de økologiske forskrifter.  Dertil skal bedriften kunne "bestå" de årlige kontrol-besøg.
Men man er jo selv interesseret i at bevare sin økologiske autorisation

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #20 Dato: 18 Februar , 2015, 19:43 »
Hvordan foregår det i praksis?

Gemmer man alle bon'er fra supermarkedet og påpeger at man selv kun har indkøbt økologiske varer?

Ret beset kan man jo have indkøbt økologi, men får man rester foræret fra familien efter besøg (det er da sket for os mange gange) hvad så?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #21 Dato: 18 Februar , 2015, 20:05 »
Ja, økologi kontroløren skal have adgang til alle regnskabs-bilag. Men det med snyd syntes jeg ligesom giver sig selv, når man er økolog af hjertet og ikke tænker med penge pungen.
Nu ved jeg godt at et mindre hønsehold ikke har de store fodre lagre. Men ellers opgøres de økologiske foderlagre, således at indkøbt øko-foder samt avlet øko-foder, tilsammen skal stemme overens med foderplanen udregnet i FE (foderenheder), og i en blot lidt større besætning, vil snyd med fodring med ikke øko-foder vise sig i opgørelsen af foderplanerne.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #22 Dato: 18 Februar , 2015, 20:29 »
Rudy - jeg er bestemt glad for at høre du kører økologisk, da vi har hentet nogle orpington hos dig. Dengang vidste jeg det bare ikke.

Men - kører du økologisk på alt, eller har du blandet produktion ?

Mht. indkøb af supplerende besætning - ved du om der er et krav, når man efter 2 år er godkendt, at de indkøbte skal være dokumenterede økologiske - eller er der en "karens periode" hvorefter ikke øko kyllinger kan godkendes ?
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #23 Dato: 18 Februar , 2015, 20:55 »
Rudy - jeg er bestemt glad for at høre du kører økologisk, da vi har hentet nogle orpington hos dig. Dengang vidste jeg det bare ikke.

Men - kører du økologisk på alt, eller har du blandet produktion ?

Mht. indkøb af supplerende besætning - ved du om der er et krav, når man efter 2 år er godkendt, at de indkøbte skal være dokumenterede økologiske - eller er der en "karens periode" hvorefter ikke øko kyllinger kan godkendes ?


I en længere år-række har både fåre-besætning og kvæg-besætning samt fjerkræet været økologiske. Samt selvfølgelig vores plante-avl, hvor vi har dyrket såvel hestebønner som lupin for at producere protein selv.
Indkøb af dyr til økologisk besætning skal være dokumenterede økologiske.