Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Økologi - regler for hobby ?  (Læst 11603 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Økologi - regler for hobby ?
« Dato: 08 Februar , 2015, 11:28 »
Jeg er blevet mødt med et spørgsmål om Økologisk Autorisations nr., ifm. salg af høns.

Da der er tale om hobbybrug, og salg ikke er som slagte høns/kyllinger undrede jeg mig over der skulle være krav om autorisations nr.

Jeg har forsøgt at finde mere information om dette, men alt hvad jeg kan finde relaterer til virksomheder - også hobby, men med CVR nr.

Da der er tale om en omsætning på under 10.000Kr årligt, har jeg lidt svært ved at se der skulle være behov for CVR.
Det ville da være dejligt hvis jeg skal, for omkostningerne er bestemt højere end indtægterne  ;)

Er der nogen der kender regler og evnt. omkostninger hvis man skal kunne kalde sine hobby høns økologiske, selvom de kun får økologisk foder og fiskemel (max. 5%) ?
Der er tale om færre end 30 høns/kyllinger i alt samtidigt.


En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2015, 13:28 »
Øh? Hvad skal det bruges til. Og hvem spørger om det. Jeg har svært ved at forestille mig hvordan det med 30 høns skulle kunne betale sig endsige gøre godt for
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2015, 13:53 »
Det er ren interesse.

Jeg fik oplyst at man kun iflg. lovgivning må kalde sine høns & kyllinger økologiske, hvis man har et autorisations nr og CHR nr (centrale husdyrs register)

Efter min opfattelse er det totalt ude af proportioner, men vil alligevel gerne finde ud af reglerne. Men jegtror der gælder de samme regler som for små-brug med under 30 høns - men en ting er jo hvad man tror, og hvad der gælder.

Hvis ikke der er væsentligt økonomiske omkostninger, kunne det faktisk også være at det kunne betale sig, da prisen på økologiske høns vil være væsentligt højere end almindelige høns.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2015, 16:49 »
Nåh.. Altså jeg siger/skriver heller ikke at mine høns/æg er økologiske når jeg sælger. Jeg siger de har fået økologisk foder!   Det er min måde at gøre det på og det fungerer fint.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2015, 16:56 »
Nåh.. Altså jeg siger/skriver heller ikke at mine høns/æg er økologiske når jeg sælger. Jeg siger de har fået økologisk foder!   Det er min måde at gøre det på og det fungerer fint.

Det er netop måden at gøre det på, hvis/når du ikke vil i konflikt med reglerne! /o /o

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2015, 17:25 »
Hej
Du skal ringe til fødevarestyrelsen og bede om en ansøgning til omlægning til øko.
Så skal du udfylde den og sende den tilbage, når så du får besked tilbage om at du er under omlægning, så tager det 5 år, før du kan kalde dine høns for økologiske, du vil få kontrolbesøg hver år og dette vil sig, at du må ikke have gift af nogen art stående og du må heller ikke bruge kunstgødning, på hele din grunden, hvis du bruger medicin skal du fører logbog og tilbageholdningstiden er 2. tid af hvad der står på medicin pakken.
Jeg mener det er efter 2 år du må kalde dine æg for økologiske.
Du skal dog huske, at hvis du en dag vil sælge din ejendom, så skal den sælges som økologisk, ellers skal du betale alle tilskud tilbage til fødevarestyrelsen.
God fornøjelse  /o
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2015, 17:31 »
Hehe - kan man også få jordbrugsstøtte / brakmark mv til villahaver  ;D

Det lyder da som on der er tilskud til omlægning af villahave til øko (det har vores nu været i over 15 år)

Det er rimeligt at man vil have hånd i hanke med økologi, men det lyder lidt omstændigt for mindre end 30 høns/hobby

Ved du hvad økonomien er ?
F.eks pris for tilmelding og kontrolbesøg m.v.  ?
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2015, 17:55 »
Tilmeldning er gratis og det er kontrolbesøg også, da de jo er kontrol af at du overholder reglerne.  ;)

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #8 Dato: 08 Februar , 2015, 18:05 »
Jeg har opretholdt Økologisk Autorisation igennem 10 år, og kan oplyse at man skal have et landbrugsareal på mindst 2 ha, og at haver og køkkenhaver ikke kan indgå!
Jeg har netop modtaget det nye opdaterede regler, som kan ses her:

http://naturerhverv.dk/fileadmin/user_upload/NaturErhverv/Filer/Tilskud/Arealtilskud/Miljoe_oekologitilskud/2015_Miljoe-_og_oekologitilsagn/Vejledning_til_OEkologisk_Arealtilskud_020215.pdf

Skal man også, som jeg har, have dyrehold med ind under, (og alle dyr der er på bedriften skal med) så bliver der langt flere regler at efterkomme!!


Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #10 Dato: 08 Februar , 2015, 19:00 »
Jeg har opretholdt Økologisk Autorisation igennem 10 år, og kan oplyse at man skal have et landbrugsareal på mindst 2 ha, og at haver og køkkenhaver ikke kan indgå!
Jeg har netop modtaget det nye opdaterede regler, som kan ses her:

http://naturerhverv.dk/fileadmin/user_upload/NaturErhverv/Filer/Tilskud/Arealtilskud/Miljoe_oekologitilskud/2015_Miljoe-_og_oekologitilsagn/Vejledning_til_OEkologisk_Arealtilskud_020215.pdf

Skal man også, som jeg har, have dyrehold med ind under, (og alle dyr der er på bedriften skal med) så bliver der langt flere regler at efterkomme!!

Du er ikke tvunget til at have dyrene ind under, det kommer an på hvor mange du har og udgøre deres gødning under de 5% skal de ikke lægges om.
Reglen med mindst 2 ha. gælder kun hvis du også skal modtage ha støtte, og de skal være sammenhængende, altså i et stykke, ikke noget med et lille stykke her og et der  ;)

Citat:
Betingelser for at få udbetalt tilskud
Du skal hvert år anmode om udbetaling af dit tilskud, og du skal overholde en række betingelser for at få udbetalt tilskuddet:

Arealet skal være drevet jordbrugsmæssigt som fx arealer i omdrift, med permanente afgrøder eller være tilplantet med juletræer/pyntegrønt i kort omdrift

Arealer med græs skal være plejet med enten slæt eller afgræsning

For tilsagn, der begyndte den 1. september 2010 eller senere, skal arealet skal være støtteberettiget under Enkeltbetaling og dyrket som arealer i omdrift, arealer med permanente afgrøder eller med juletræer/pyntegrønt i kort omdrift.

Arealer med græs skal være plejet med enten slæt eller afgræsning
http://naturerhverv.dk/tilskud-selvbetjening/tilskudsguide/omlaegningstilskud-til-oekologisk-jordbrug-om-tilsagnstype-35-5-aarige-tilsagn/#c26742

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #11 Dato: 08 Februar , 2015, 19:03 »
Hej Viben.   Jeg er godt klar over det med antal af dyr. Men skrev om egne forhold, måske ikke skrevet ordentlig/tydelig, men jeg har dyrene med pga. at det er store besætninger i antal vi har.
Jeg kender ingen der ikke kommer ind under de 2 ha, da man er nødt til at medtage alt, også grundbetaling, såfremt det er muligt.
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2015, 19:05 Fra Rudy »

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #12 Dato: 08 Februar , 2015, 19:13 »
Som jeg forstår det, så kan hobby drift anerkendes som økologisk, også selvom der er under 2ha - så modtager man bare ikke støtte.

Dvs. Godkendelse og kontrol er gratis, og øko mærket kan opnås efter 2 år

Er det korrekt forstået ?
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #13 Dato: 09 Februar , 2015, 08:42 »
du skal vel have et økologisk Autorisations nr, hvis du sælger som økologisk. andet er at sidestille dig med bedragere, selv om du gør alt i god tro, ø mærket er jo underlagt en vis kontorl, og bunker af papir, og får dine høns rester skal din dokumentation jo omfatte hele husholdningen, , det er ikke nemt at være idealist, når regler er lavet af magtens pengemænd, men pøj pøj med kampen

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Økologi - regler for hobby ?
« Svar #14 Dato: 09 Februar , 2015, 09:24 »
du skal vel have et økologisk Autorisations nr, hvis du sælger som økologisk. andet er at sidestille dig med bedragere, selv om du gør alt i god tro, ø mærket er jo underlagt en vis kontorl, og bunker af papir, og får dine høns rester skal din dokumentation jo omfatte hele husholdningen, , det er ikke nemt at være idealist, når regler er lavet af magtens pengemænd, men pøj pøj med kampen

Nu er reglerne ikke lavet af pengemænd, men af folk som virkelig brænder for det, pengemændene finde du blandt jordbrugerne.
Nej, vi skal bruge flere som gør det af hjertet og ikke for pengepungen, for dem som gør det af hjertet, de er ligeglade med kontrol.
Jeg er selv en af dem og når vi fik kontrol, så var det med glæde, og lidt pral, i de 10 år, havde jeg ikke en anmærkning på mine kontrolsedler  /o

Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.