Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Havehøns=racehøns!  (Læst 28533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #45 Dato: 16 November , 2014, 10:36 »
Og så længe at folk stadig køber hybrider, så gør det heller ikke så meget at jeg køber en bakke buræg i ny og næ....  :P

Nej bare rolig, jeg kommer aldrig til hverken at købe æg i butikkerne eller købe hybrider, så vil jeg hellere undvære høns og æg, hvis det var alternativet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #46 Dato: 16 November , 2014, 12:19 »
Jeg har ikke købt et eneste buræg i mange, mange år, men jeg har altså arvet 4 hybrider, som jeg nu er glad for. Vi går også udenom varer produceret med buræg.

Racehønsene er langt de smukkeste, men især en enkelt hybrid har en helt særlig charme og sin egen måde at søge kontakt på  :-* De 3 af dem bliver her, til de dør af alderdom- den sidste er noget aggressiv overfor andre i flokken og bliver slagtet inden næste års kyllinger dukker op. De 3 andre hjalp med de små i sommers og er særdeles sociale i gruppen og overfor os.

I løbet af nogle år har vi nok kun dværgmaraner og EA`er tilbage- altså to grupper, der kan gå sammen uden for avlssæssonen. Af de høns, vi har levet med indtil videre, er de de sjoveste personligheder. Både Orpington og Farverolles er da dejligt rolige og smukke, men de mindre er altså mere underholdende og har mere personlighed.

Hvis vi ikke har æg nok til eget og nærmeste families forbrug om vinteren, vil jeg igen søge et par gode æglæggere uanset race/herkomst, og så håbe på ligeså stor charme igen. 2 af vores skrukkede i sommers og har selv udruget æg- jeg er ret sikker på, at to af hønekyllingerne er deres med Bettefis som far. Vi er måske allerede selvforsynede fremover...
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #47 Dato: 16 November , 2014, 18:55 »
Næh en race er nu ikke bare en krydsning af flere racer, jo i den aller spædeste start er det, men derefter tager det nemlig mange generationer at lave en race, som igen og igen vil nedavle de samme racepræg og dermed ligger der et enormt stort avlsarbejde bagved også, det klarer man ikke på et år, som mange fejl agtigt tror.

Så en race er bestemt ikke bare en krydsning. Men det er selvfølgelig ret svært at forstå hvis man ikke ved så meget om avl og racehøns.  ;) :D

Hybridere er lavet ved at stærkt indavlede linjer, krydses med hinanden og derfor opnår en krydsningsfrodighed, som afkommet kun opnår i første generation (F.1 ).

Jeg kender godt til det store arbejde der ligger i at skabe en stabil race man kan avle videre på med gode forældredyr og opvækst. Vi har selv oplevet krydsningsfrodigheden på egen matrikel i foråret, ganske gode resultater den bragte med sig :)

Men du kan ikke komme udenom at nye racer skabes på baggrund af gamle racer - og i princippet er forskellen på en race og en hybrid ganske enkel. Du kan skabe hybriderne med meget fælles træk hver gang - det kan du ikke komme udenom. De bruges i industrien og er stort set serieproducerede produkter mht. egenskaber og ydelse. De må være et produkt af en krydsning mellem to racer der er arvefaste. Disse er naturligvis fremavlet meget aggressivt for at opnå maksimal ægydelse. Det kan man så have noget imod. Deres tilblivelse kan man også kritisere.

Forskellen er at du kan ikke tage et par hybriddyr og avle videre og forvente at afkommet er sammenligneligt med forældrene. Og det kan du naturligvis med en race. Derfor er racefjerkræ meget charmerende og interessante da det giver mange muligheder.

Du kan jo også tage en race som Chabos - som har en indbygget dødelighed på 25% (hvis generne for korte ben forekommer homozygot, dør fosteret) og endnu 25% der ikke er arvefaste (homozygot genpar for lange ben). Da kan man spørge om en sådan race ikke begynder at tangere problematikken om hybriderne i arvelige egenskaber.

Der er også mange racer hvor en livsvigtig drift er avlet ud af dem - driften til at blive skruk er borte og opstår kun sjældent igen (takket være naturen i avl). 

Jeg synes, detaljerne taget i betragtning, at der opstår en gråzone hvor man egentlig ikke bør generalisere og dele op bare på racehøns og hybrider. Så hellere dele op i en kategori af "naturlige racer" efter et eller andet arbitrært sæt regler og "menneskeskabte racer".
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #48 Dato: 16 November , 2014, 19:08 »
Nu kan man så ikke avle skruk driften ud af høns. For tager man rugeæg fra høner som skrukker så vil deres døtre også skrukke. Så den fordom med at høns lavet på maskine ikke kan blive skrukke holder bestemt ikke vand.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Havehøns=racehøns!
« Svar #49 Dato: 16 November , 2014, 19:29 »
Er sådan set enig med dig Lene. Men det kommer helt an på udvælgelsen. I hver generation maskinudrugede kyllinger vil der måske være en lille del, som mangler skrukdriften, og i løbet af flere generationer, hvor man ikke lægger vægt på at sine høns skrukker, men udelukkende ruger i maskine, så vil der efterhånden bliver flere og flere høns der ikke skrukker.

Håber det var skrevet så det var til at forstå, er dødtræt og har en flok umulige unger om benene ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.