Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mindst Hanegal?  (Læst 3184 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Mindst Hanegal?
« Dato: 16 Oktober , 2014, 11:31 »
Jeg vil rigtigt gerne have en hane i min blandede hønsegård :) Men problemet er at jeg bor i en byzone med naboer omkring mig så hanen skal helst ikke larme så meget. Er der nogle racer hvor hanen galer mindre, f.eks har jeg hørt at orpingtoner og araucaner galer mindre end andre.
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mindst Hanegal?
« Svar #1 Dato: 16 Oktober , 2014, 11:39 »
Jeg har haft orpington i mange år, og de er relativt fredelige, men det er også afhængig af hvor mange haner der er i området, som han kan gale omkap med..
Det er en god ide at mørklægge huset, så hanen ikke kan se at det bliver dag,,, ikke lukke ham ud før kl 08 i weekenden, og sørge for at han går på bagsiden hvis muligt,,, eller til den side hvor den rareste nabo bor...
Jeg ville vælge en orpington og han kommer heller ikke efter hverken dig eller dine evt børn
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Mindst Hanegal?
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2014, 12:54 »
Her har jeg haft orpinghaner ad 2 gange og endte med at bortskaffe dem pgra de ikke kendte forskel på morgen eller hele dagens galeri
Blev selv knotten på dem, da de galede  hele tiden og der var ingen hane inden for rækkevidde, men andre lyde kunne fremmane galen.
Havde endda lydisoleret hønsehuset og ingen udgang før kl 9
så overvej det nøje
 Heller låne en hane om foråret så der kan laves befrugtet æg.
Selv savner jeg en hane, da de tilføje flokken ro og samler hønerne, og så ser de ret godt ud
Den første hane vi havde var ganske tam og rolig
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Mindst Hanegal?
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2014, 18:39 »
Vi havde en faverolle hane der var vældig rolig, og galede ikke alverden.

Han havde dog et indbygget ur, der sagde at klokken 5 om morgenen i bragende mørke, der skulle han gale. Og det var sådan set ligegyldigt om gadelyset var tændt, eller om vi var stået op. Klokken 5 så galede han. Ikke længe eller meget.

Jeg mistænkte ham for at kunne høre os inde i huset (vi står op kl 5) men lyset var ikke engang tændt før han galede. Så jeg tror ikke det kan være lyset der gjorde det for ham.

Vores nuværende Krydsningshane galer lidt over kl 6, er meget fredelig, og galer gerne lidt mere i løbet af dagen end hans far som p.t. ligger og simrer i gryden i rødvin, heheh.

Om få uger får vi et nyt hønsehus som vi vil isolere vægge og loft med dobbeltgips og 100mm glasuld. Det bør tage stort set alt.

Vi har en chickenguard der lukker op kl 9. Så ingen hanegal i haven før da. Typisk galer han helt af inden kl 9 så når han kommer ud går der gerne flere timer før han galer igen, og så er folk da i hvert fald stået op, det er jo på den tid blevet sidst på formiddagen.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Mindst Hanegal?
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2014, 08:52 »
Tak for alle svarene, det har givet mig til at tænke mig en ekstra gang om ;)
Men andre erfaringer modtages glædeligt :)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Mindst Hanegal?
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2014, 09:27 »
Jeg har læst et sted at silkehaner galer mindre, men det passer godt nok ikke på vores. De galer vildt meget! Nogen gange føles det som om vores førerhane galer mere end han tier stille.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.