Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Araucana æg  (Læst 27511 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Araucana æg
« Dato: 08 April , 2009, 07:03 »
Jeg kunne godt tænke mig at få en tråd om araucana æg.
Jeg har læst på en amerikansk araucana hjemmeside, at en af grundene til at mange racerene araucana'er lægger ret lyse æg, er, at man har lavet en masse i avlen for at på forskellige farver fugle, og også for at få smukke fugle, og i al dette avlsarbejde er æggene ikke blevet vægtet særlig højt.
Mine kyllinger lå i sart lyseblå æg, den ene af mine araucana'er, som er begyndt at lægge æg, lægger også sartblå æg.
Jeg har jo set billeder af de flotteste turkisblå æg mange steder på nettet, og også hørt om nogen, der har set dem "live".
Billederne på nettet kan jo være korrigerede mht. farven, det er ikke til at vide, og farver og computerskærme er jo et helt kapitel for sig.
Så hvad siger I, hvordan finder man araucana'er der lægger mere blå/grønne æg?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Araucana æg
« Svar #1 Dato: 08 April , 2009, 07:33 »
Marianne jeg har 40 araucana æg i rugemaskinen, de har en flot blå farve, men et par enkle er noget lyser, og det er fra en sort stamme jeg har æggene  :D de skulle gerne klække om 14 dage  <.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucana æg
« Svar #2 Dato: 08 April , 2009, 09:19 »
Marianne jeg har 40 araucana æg i rugemaskinen, de har en flot blå farve, men et par enkle er noget lyser, og det er fra en sort stamme jeg har æggene  :D de skulle gerne klække om 14 dage  <.
Berit, du må være en lykkelig kvinde! Vi venter spændt på resultatet. Mine Araucana lægger isblå til beige æg. Egentligt er jeg ligeglad med at de er  korrekt haleløse men mangler øretufter - JEG VIL HA' KULØR PÅ ÆGGENE!
Kunne vi måske organisere udvekslingen af rugeæg herigennem - eller findes der en Araucana-klub? For de bør jo både se ordentligt ud og lægge korrekte æg.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana æg
« Svar #3 Dato: 08 April , 2009, 11:38 »
Jeg synes ikke jeg har kunnet finde nogen specialklub for araucana - vi må lave vores egen.
Det kan jo være at mine lægger disse lyse æg, fordi de er hvide, nu da Berit skriver at hendes æg er fra en mørk stamme.
Af mine to voksne har kun den ene totter ved ørene, den anden har nogle miniansatser.
Jeg synes at jeg kan se på nogle af kyllingerne at der er noget i gære på kinderne, men jeg ved ikke noget om hvor gamle de skal være før man kan begynde at se noget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Araucana æg
« Svar #4 Dato: 08 April , 2009, 12:56 »
Ja lad os lave en specialklub for araucana det kunne værer hyggeligt  <-
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Araucana æg
« Svar #5 Dato: 08 April , 2009, 13:24 »
Jeg vil osse være med!  ;D
Og hvis I kan have tålmodighed lidt endnu med min og Berits maskine (og resultatet er godt) skal jeg gerne sælge rugeæg til så mange som muligt. Man kan da kun blive smigret over, at de høns, man har gået og puslet med i dølgsmål de sidste 7-8 år, pludselig er blevet 'in'..  :D
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Araucana æg
« Svar #6 Dato: 08 April , 2009, 19:42 »
ha ha ja hvordan er det muligt at være vild med en race uden at have nogle af dem, nå men engang når jeg får nogle så vil jeg også være med.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana æg
« Svar #7 Dato: 08 April , 2009, 20:10 »
Jamen så er vi da fem i klubben nu, det er da godt begyndt.  <M
Lone, har du nogen erfaring mht. de høner, der kommer af meget blå æg? Vil de også lægge flotte æg?
Er der noget i avlen, man skal gøre for at fremme farven?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Araucana æg
« Svar #8 Dato: 08 April , 2009, 20:14 »
Ja men det kan da blive helt sjovt detteher....
Hvis vi er flere interesserede må det jo være muligt dels at opformere så der er noget at vælge imellem - dels at skaffe nyt blod hjem. Hvor mange Araucana-ejere er der her på Fjerkræ-forum? Er der nogle rutinerede hønsefolk, der kan og vil stå for en opgørelse så vi kan se, hvad vi har af høns med fordele og ulemper? Jeg har lige hentet nogle rugeæg hos Elise, hvis høns vistnok kommer fra Lone? - så måske skal vi lidt udenfor landet for at finde nyt blod? Ikke at der er noget galt med Lones, men Elises æg er lysegrønne, ikke turkisfarvede. Fint nok, men alligevel...
Ja altså, jeg har ikke en pind forstand på det, men vil gerne have æg med farve og også gerne høns, der ser nogenlunde korrekte ud.
Ankerine
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Araucana æg
« Svar #9 Dato: 08 April , 2009, 20:31 »
KAn man komme med i klubben hvis man har en Guldlok og hendes søster som lægger de smukkeste tyrkisfarvede æg?  De er ikke helt ægte, men jeg vil skyde på ½ araucana... :)
OG helt seriøst, så syntes jeg da det ville være en god ide hvis nogen satte sig sammen og lavede en specialklub!!!

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana æg
« Svar #10 Dato: 08 April , 2009, 21:06 »
Jeg skal ikke bestemme, hvem der er medlem at araucana-klubben, men ligesom man kan være medlem af DFfR uden at eje en høne, ja så......
Formålet er vel at fremme avlen af aruacana og få både smukke høns og smukke æg?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Araucana æg
« Svar #11 Dato: 08 April , 2009, 21:20 »
Jeg vil også gerne være med...  ;D hvis jeg må...
Mine er jo små endnu, 3 stk, og jeg tror der er 2 høner iblandt dem. Mine kommer fra Danny.
Holder lav profil de næste par dage, skal til Lolland, er ikke sikker på der er forbindelse til nettet...  :(
Men så må I ha' det godt så længe.
Bedste hilsener og kindskæg...
Mvh Marianne

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Araucana æg
« Svar #12 Dato: 08 April , 2009, 22:04 »
Mht at få høner med den bedste skalfarve, gælder vel de almindelige arveregler, dvs en høne fra et æg med god farve vil have god chance for at komme til at lægge æg med god farve, vel og mærke, hvis hanen også er kommet fra et 'godt' æg. Nu går jeg ikke og sætter kryds på kyllingerne, og jeg går heller ikke kun efter æggeskalfarven, men et flot æg har da en god chance for at komme blandt de udvalgte i rugemaskinen her.. Men derved kan man også komme til at udelukke en god æglægger, idet farven typisk blegner efter en lang læggeperiode, hvorimod kyllingernes første æg har en rigtig flot farve, ligesom de første æg efter en pause. Og nej, skalfarven har ikke noget med fjerdragtens farve at gøre, en af mine hvide silker lægger nemlig brunskallede æg.. ;)
Farve, form og størrelse hænger ved stammen, min sorte stammer lægger større æg end de vildtfarvede, måske fordi jeg sidste år havde en sort høne, der lagde lækre olivengrønne æg i str xl, og de fik da en del pladser i rugemaskinen.
Elise kender jeg ikke, mener ikke at have solgt til hende, men det kan en kunde hos mig jo have gjort.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Indianer

  • Gæst
Sv: Araucana æg
« Svar #13 Dato: 08 April , 2009, 22:58 »
Hej.
Jeg har også en lille stamme med Araucanaer..
Altså en hane og en 6-7 høner..
Synes de lægger nogle flotte turkise æg.. :)

Araucanaer har, så vidt jeg ved, en klub; nemlig klubben for kamphøns, for den kategori hører de nemlig under. Altså i DFFR..

Nogle Araucanaer har ørekvaster og andre har skæg. De er opdelt hver for sig på udstillinger...Og skal derfor egentlig ikke mixes..

Hvis der er nogle som gerne vil have frisk Araucanablod i stammen i form af rugeæg, så er I velkomne. Jeg bor imellem Hadsund og Randers.

Alle er også velkomne til et kig på min måde at holde høns på. Synes selv det er inspirerende at se andres hønsehold. :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Araucana æg
« Svar #14 Dato: 09 April , 2009, 05:40 »
Lone, så vidt jeg har læst mig til må araucana æg ikke være oliven, men nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde, hvor  <J
Jeg har simpelthen søgt og læst så meget på nettet, at det efterhånden kniber med at huske alle stederne. Endelig er det heller ikke alt der passer.
I USA og Canada må araucana ikke have skæg, men så vidt jeg forstår på Rebekka, er det ok i DK
Det er jo helt fantastisk at DFfR katagoriserer araucana som kamphøns, for de er da ALT andet, det er i hvert fald min oplevelse  <C
Er der andre end mig der har dværg araucana eller?
Sikke dejligt det er at vi er så mange, der kommer på banen nu  *o
« Senest Redigeret: 09 April , 2009, 10:09 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk