Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p  (Læst 20790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #30 Dato: 07 April , 2013, 19:38 »
Majs er de fleste høns glade for og kan sagtens udgøre en del af foderet feks: 1 del hvede 1 del byg 1 del majs og tilskudsfoder ved siden af. Så er det bare med at få afpasset mængden af korn og majs så de stadig spiser af tilskudsfoderet.

Kul må jeg være dig svar skyldig på for det bruger jeg ikke.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 217
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #31 Dato: 07 April , 2013, 19:40 »
Tak for alle svarene :) sådan en kornblanding til at fodre med udover æglæg . Ku det være denne? :) http://www.francks.dk/honsekorn-15-kg.html
Mvh Line

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 217
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #32 Dato: 07 April , 2013, 19:46 »
Sådan et legehus vil man vel typisk bygge på en fundamentblok eller en stak fliser i hvert hjørne, så det er hævet fra jorden - for at holde det tørt i bunden, da det ellers vil rådne for hurtigt.
Inde i huset skal du have et par redekasser og en god siddepind. Siddepinden skal være solid og bred, høns sidder ikke på tynde grene, selv dværghøns er så tunge (fordi de gerne sidder hele flokken på samme gren) at de har brug for for eksempel en lægte, som du høvler lidt afrundet, så den ikek har skarpe kanter.
Jeg bruger savsmuld i mit hønsehus. Når hønsene klatter i det, bliver de 'paneret' og udtørrer på overfladen, så jeg nemt et par gange om ugen kan pille de lorte op, der er kommet - så jeg skifter ikke hele bunden hver gang. Klatterne kommer mest og flest i en stribe under pinden, hvor fuglene sover, så det er ret overskueligt at ordne. Træspånerne dufter dejligt, men sand/grus har sikkert i øvrigt den samme udtørrende virkning.
Jeg har en gang brugt halm, det er noget biks, klatterne sviner i det, og det er lang tid om at kompostere. Hønseklatter med lidt savsmuld i kan man grave ned i haven imellem kartoffelrækkerne - eller blot smide det i komposten, hvor det indgår i den almindelige omsætning.
fliser er vel ikke nok til at hæve med? Kan der så ikke komme mus og rotter under? Bruger du spånerne på gulvet og ikke andet?
Mvh Line

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #33 Dato: 07 April , 2013, 19:47 »
Ja den blanding vil være fin. Selv om det er noget dyrt korn  ;)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 217
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #34 Dato: 07 April , 2013, 19:49 »
Ja den blanding vil være fin. Selv om det er noget dyrt korn  ;)
ja det er nok billigst at blande selv :)
Mvh Line

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 217
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #35 Dato: 07 April , 2013, 21:30 »
Er der nogen af jer der ved om der er hold i det der med at man kan ligge fliser hele vejen rundt om hønsegården for at holde ræven ude? Fordi den ikke kan finde ud af at grave under ved at træde nogle skridt tilbage?
Mvh Line

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #36 Dato: 07 April , 2013, 21:44 »
Ja, det er rigtigt. Mikkel er super snu, bare ikke når det kommer til at grave under noget. Jeg har lagt rio-net 1 m uden om hele min hønsegård. Det giver samme effekt.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Line86

  • Bruger
  • Indlæg: 217
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #37 Dato: 07 April , 2013, 21:46 »
Ja, det er rigtigt. Mikkel er super snu, bare ikke når det kommer til at grave under noget. Jeg har lagt rio-net 1 m uden om hele min hønsegård. Det giver samme effekt.
okay :) 1 meter lyder af meget.. Mon mindre kan bruges
Mvh Line

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #38 Dato: 07 April , 2013, 21:50 »
Mon ikke mindre kan gøre det. Men 1 m passede lige med opskæring af Rionettet.  ;)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #39 Dato: 07 April , 2013, 21:58 »
Knust trækul bruges ved f.eks. tynd/dårlig mave.

Husk det kun må være rent brændt træ, og altså hverken gril-briketter eller brændt trykimp. træ ;)

Jeg plejer at samle de grene der ikke er færdigbrædt, når vi har haft bål. Når de er kolde kan du let slå/knuse dem med en hammer og hælde dem på gamle syltetøjsglas.

Vores fik det drysset over blødfodret/hønseguf, efter en ormekur. Kuren slog, nemlig mauvsen i lidt stykke.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #40 Dato: 07 April , 2013, 22:10 »
Majs er de fleste høns glade for og kan sagtens udgøre en del af foderet feks: 1 del hvede 1 del byg 1 del majs og tilskudsfoder ved siden af.

Vær opmærksomme på at både hvede og majs er fedende. Fede høns betyder færre æg.

Og skal man give ca 5 kr/kg korn (med reference til http://www.francks.dk/honsekorn-15-kg.html) så synes jeg at man er væsentligt bedre tjent med at bruge rent æglægningsfoder. Så kan man altid købe lidt korn som man kan smide en håndfuld af i hønsegården når man ønsker at aktivere hønsene der.

Korn købes til rimelige penge direkte fra landmænd  :). Som regel til under 2 kr/kg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #41 Dato: 07 April , 2013, 22:37 »
Jeg har et meget lille hønsehold 1.4 danske dværglandhøns og har et hus på 120x80, men i 2 etager (2 moduler som står oven på hinanden). Nederst et fundament på 40x40 fliser nedgravet lodret 30 cm. ned, i bunden er lagt natursten i ret stor størrelse, herover 20 cm. sand fra stranden. I rummet er en vandbeholder p.t. med varmeplade (står på en tyk træplade så der ikke kan sandbades tæt på) samt en foderbeholder med æglægningsfoder, og en trappe til 1. sal.Det nederste modul var beklædt med hønsetråd, men jeg har "klipset" et stykke armeret presening udenpå i vinter, det vil jeg udskifte med akrylplader i år. Mest fordi jeg fra min plads ved PC'en kan følge mine høns gennem vinduet ;o)
1. sal er inddelt i et større og 1 mindre rum, begge med siddepinde samt redekasse. Under siddepindene har jeg smalle plader så det er nemt at tage dem ud og rense, p.t. har jeg spåner men da det var rigtig koldt lagde jeg et godt lag halm som de var rigtig glade for.
Dovenskab gjorde at vores kyllingehus med tilhørende "fræser" ikke blev fjernet i vinter, den fik også en gang presenning på de udsatte sider og har sandbund samt en del halm - DEN har været et hit i vinter, her hænger en foderautomat med byg, til gengæld blev der skovlet sne mellem de 2 bygninger før alt andet! Jo man må prøve sig frem, men jeg må erkende at det hønsehus jeg byggede for 20 år siden var bedre end det jeg har nu på en del områder, så jeg tror at jeg vil bygge et nyt som forener det bedste fra begge - og det er jeg nok ikke den første som gør! Held og lykke med projektet /o

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #42 Dato: 07 April , 2013, 22:40 »
Jeg køber hvede hos vores søde bondemand til 1,5 pr. kg.
Tørret ærter og majs købes i 15kg sække til 90 og er noget dyre :o ::)
Meeeen, det giver lidt variation, og vi har jo ikke flere end de kan blive lidt forkælet. Så her, blander jeg i et kar,en fodertønde med hvede, og 1 sæk majs+ 1 sæk ærter. Det er deres korn.
Alle høns, ænder og gæs eeeeeelsker det, så det skal begrænses for ikke at få fede dyr. Hvis du ligesom jeg ønsker, at madrester ikke går til spilde, men bliver omdannet til æg/kød, så skal du være lidt obs. på om der nogen dage er meget kulhydrat(brød, pasta osv.) i resterne og så modregne lidt i kornet. Det er jo den daglige balance mellem b.la. kulhydrat og protein, grønt og andet der skal ses, som et dagligt samlet indtag.
Ægligningsfoder, har de fri adgang til hele dagen, og netop, det gør jeg ved der aldrig er dyr der sulter. :)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #43 Dato: 07 April , 2013, 22:45 »
Tilføjer lige at i deres kornblanding jo indgår ærter som ikke er kulhydrat, men protein. De elsker det lige så fint som majs, men det fylder ikke op med ren kulhydrat. Der er en fin næringsværdi i ærterne, men vegetabls protein kan ikke optages alene, så der skal de også have animalsk protein for at optage/udnytte begger typer optimalt. Det animalske får mine fra husholdningen og fra de fisk/affald vi henter friske hver uge.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: De sidste spørgsmål fra nybegynderen:p
« Svar #44 Dato: 07 April , 2013, 23:16 »
Det er ikke alle høns som gider, at æde ærter. Så lad vær med, at købe 15 eller 25 kg ærter.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.