Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øhhh  (Læst 3699 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Øhhh
« Dato: 05 Marts , 2013, 19:32 »
Ja som overskriften i tråden hedder, så er jeg sådan lidt "øhhhh" lige pt.
Mine Orpington ligger rigtig godt med æg pt. jeg får stort set 4 æg om dagen, fra 4 høner.

I morges da jeg skulle hjemmefra inden skole, var der ingen æg.
Da jeg kom hjem i eftermiddags var der 4.
Og her til aften var der så et til - dog et vindæg. Det var ligesom et helt almindeligt æg, bare uden skal.
Skal jeg bare tage det som om, at der lige pludseligt er "røget" ud af hønen eller hvordan? Det lå for den sags skyld, heller ikke i redekassen.
De spiser masser af skaller, og de får også levertran er par gange om ugen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Øhhh
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2013, 19:35 »
umiddelbart tror jeg ikke det betyder det store. Ihvertfald ikke for 1 vindæg. Jeg har for lidt tid siden fået et par stykker fra mine new hampshires, men det er holdt op igen. Jeg tror bare det sker indimellem.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Øhhh
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2013, 19:38 »
Ja som overskriften i tråden hedder, så er jeg sådan lidt "øhhhh" lige pt.
Mine Orpington ligger rigtig godt med æg pt. jeg får stort set 4 æg om dagen, fra 4 høner.

I morges da jeg skulle hjemmefra inden skole, var der ingen æg.
Da jeg kom hjem i eftermiddags var der 4.
Og her til aften var der så et til - dog et vindæg. Det var ligesom et helt almindeligt æg, bare uden skal.
Skal jeg bare tage det som om, at der lige pludseligt er "røget" ud af hønen eller hvordan? Det lå for den sags skyld, heller ikke i redekassen.
De spiser masser af skaller, og de får også levertran er par gange om ugen.

Når jeg "presser" mine Orpington høner en smule ("presser" altså ikke fysisk :) men med rigelig godt protein-rig foder) så ser jeg jævnligt at en høne lægger et æg tidlig på dagen og igen en lige inden sengetid.
Dog syntes jeg at dit tilfæde er atypisk, idet du skriver det er et vindæg. Måske hønen ikke har "nået" at lægge skal om ægget. Blot et bud. Du giver jo både skaller og tran.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Øhhh
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2013, 19:41 »
Jeg er meget enig i det synspunkt, at hønen ikke har nået at lægge skal rundt om ægget. Jeg synes æggene normalt har en relativ pæn tyk skal.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Steen lillegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Øhhh
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2013, 20:22 »
Jeg har også for et par uger siden prøvet, at der pludselig en dag var 2 vindæg. De lå under siddepindende, nærmest som om de lige var smuttet for hønen. Jeg lurede også noget, og er kommet frem til den konklusion, at et vindæg ikke mærkes, på samme måde som et almindeligt æg. Det er jo ikke hårdt på samme måde, og glider nok nemmere igennem.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Øhhh
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2013, 21:21 »
jeg oplevede også 2 vindæg samme dag og ved siden af hinanden for nogle uger siden. de lå udendørs.

så her den anden dag lå der sørme 2 vindæg igen samme dag på skidebrættet i huset.

jeg syntes det er mærkeligt, ikke mindst fordi det netop er to på en´ gang.

mine får både vispumin drysset over fodret og levertran, dog ikke så tit levertran.
æglægningspiller, korn og fri adgang til grønkål. plus de pt får "hønsewrap"
så de burde være dækket ind med det hele.

jeg har 9 høner og har kun fået max 6 æg på 1 dag. så der er flere der ikke lægger æg endnu (mistænker de 3 ældste, da jeg endnu ikke har set dem i rederne)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Øhhh
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2013, 18:03 »
Der lå også et vindæg i morges midt på gulvet, det var bare blevet trådt i stykker.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Øhhh
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2013, 19:22 »
jeg fik også igen i dag 2 vindæg, på skidebrættet igen??

hvad sker der lige og er der noget man kan gøre ved det?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øhhh
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2013, 20:13 »
De første æg en høne lægger og de første æg efter vinterpausen kan godt være lidt spøjse. Vindæg/meget små/meget store eller på anden måde sjove i formen. De skal lige have indstillet æggesprøjten. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Øhhh
« Svar #9 Dato: 06 Marts , 2013, 20:18 »
Mine er jo hønnikere, og de har lagt æg siden slutningen af januar.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.