Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ældre kyllinger til en skruk.  (Læst 5812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Ældre kyllinger til en skruk.
« Dato: 20 Juli , 2012, 09:04 »
Hej alle
Jeg er for første gang så heldig at være ejer af en dejlig skruk. Hun ligger på 6 æg, som siden i går er igang med at klække :) Jeg har set at der er 2 kyllinger der er kommet til verden, men hvordan det ser ud med resten af æggene ved jeg ikke.
Samtidig havde jeg æg i rugemaskinen, de æg var færdig med at klække hertil morgen. Der kom 4 kyllinger, dem har jeg givet til skrukken. De fandt hurtigt ind under hende, og hun tog venligt imod dem. Skøn skruk :)
Mit spørgsmål er så, jeg har 2 kyllinger på 3 uger, der går sammen under en varmelampe. Kan jeg i aften/nat smugle dem ind under hende også, syntes at det er lidt synd at de trisser rundt alene...??
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2012, 10:25 »
Det vil højst sandsynligt ikke gå, de vil være sikkert bange for skrukken, og hun vil hakke dem.
MEN, jeg har altså haft en fantastisk skruk, Sofia, hun havde et stort kuld, de var ca. to uger, og jeg fik seks kyllinger af en ven på samme alder, race og farve. Jeg forsøgte en sammenføring, først én kylling, den løb hen til de andre (ikke skrukken), og Sofia, gjorde den ikke noget, så to mere og endelig de sidste tre.
Kyllingerne lærte af skruk-kyllingerne, at Sofia = varme, de lærte også nogenlunde hendes kaldelyde, men jeg var nødt til at holde dem i en ret lille hønsegård de første to uger, for lampe-kyllingerne var slet ikke opmærksomme på, at de skulle følge skrukken og flokken, og hvis jeg lod dem løbe frit blev de "væk" fra de andre. Men de lærte det og det gik faktisk fint, nok fordi Sofia, var en helt utrolig god og omsorgsfuld skruk, og så fordi kyllingerne var jævnaldrende og lignede hinanden (race/farve), og endelig fordi jeg lod dem gå i en lille hønsegård, så de hele tiden kunne finde skrukken.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2012, 19:08 »
Hmm så må jeg nok hellere lade de to små, "nøjes" med hinandens selvskab. Men hun er godt nok en dejlig skruk, halv Maran og halv stor Wyandot :)
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2012, 19:16 »
Du kan da forsøge at sætte dem sammen, bare du holder dig tæt på og holder øje således at du kan tage action hvis skrukken er for hård ved kyllingerne + evt. lave et skjul til kyllingerne som de kan gemme sig under.

Jeg har både prøvet at skrukken accepterer kyllingerne, men også at hun afviser dem.. det afhænger meget af skrukken. Jeg ville helt sikkert teste det, hvis jeg var dig... det sker der ikke noget ved... det kan jo være at du er heldig...
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2012, 19:23 »
Så tror jeg at jeg vover et forsøg tidligt i morgen :) Det ville jo være skønt hvis det går godt, jeg var bare bange for at hun ville tage livet af dem med det samme, hvis hun ikke accepterede dem...
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #5 Dato: 20 Juli , 2012, 19:35 »
Jeg har aldrig oplevet noget voldsomt, blot at skrukken puster sig op og hakker ud efter kyllingerne, men jeg har aldrig oplevet at kyllinger bliver fysisk skadet, men de kan selvfølgelig blive bange og skræmte.
Lav er skjul til kyllingerne en hævet sodavandskasse eller papkasser som står på et par sten eller lignende, således at kyllingerne kan løbe ind under kassen men skrukken ikke kan, så er de i sikkerhed der og kan betragte skrukken og hendes kyllinger derfra og så tager de sig forhåbentlig mod til at gå ud igen til de andre kyllinger...

Held og lykke med familie-sammenføringen... bare du er i nærheden så skal det nok gå godt ;)
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #6 Dato: 20 Juli , 2012, 20:02 »
Tak for svarene :)
Jeg kunne ikke helt vente til i morgen, og tænkte at jeg jo havde en del timer i aften hvor jeg kunne holde øje med dem. Plus at jeg tænkte at det måske var fint nok at det var natten vi gik imøde, så er der da ro i kassen i en del timer. Så jeg tog den ene af mine enlig Maran kyller for at putte den under mor skruk og da hun hørte at den pippede svarede hun den med klukken og løftede sig let og den susede ind under hende. Den næste kylling ledte jeg ind under den ene vinge og væk var den  :) Derefter var der ingen reaktion fra min dejlige skruk, så jeg ved ikke om hun først reagere på¨de to tilkomne kyllinger, næste gang de forlader reden. Men jeg vil holde godt øje med dem, og der er lavet asyl muligheder  /o
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2012, 20:07 »
super god start... det kunne ikke være gået bedre... /o
Men du har ret i at den næste test er når hun letter sig fra reden og går tur med kyllingerne og der kan se de nye kyllinger, der skal du holde øje... 

I har fået en rigtig god start tillykke med det!

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #8 Dato: 20 Juli , 2012, 20:12 »
Tak skal du ha  <E
Håber virkelig at hun syntes at de er ligeså skønne som jeg gør, og at hun ikke bemærker at de to nye skiller sig noget ud i størrelsen  ::)
Jeg vil holde øje med hende som en høg, altså uden at jage hende ;)
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #9 Dato: 21 Juli , 2012, 09:33 »
Hvordan er det gået?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #10 Dato: 21 Juli , 2012, 11:33 »
Det er godt rigtig godt, hun har accepteret dem uden problemer, så jeg er en stolt ejer af en dejlig skruk ;D

Jeg prøver at indsætte et billede, men det er godt nok taget med min meget gamle mobil :o

Men jeg håber at I kan se, en lille ny kylling og en ældre kylling stikke hovedet frem bag skrukmutter :)
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #11 Dato: 21 Juli , 2012, 11:38 »
Glemte lige at tilføje at de "gamle" kyllinger, fungere rigtig godt med at være kommet i en rigtig familie. Deres adfærd er som de små kyllers, så alt i alt et vellykket forsøg :)
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #12 Dato: 21 Juli , 2012, 12:36 »
Hvor dejligt for kyllingerne og dig! God skrukmor, og godt tænkt!!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #13 Dato: 21 Juli , 2012, 18:16 »
TILLYKKE med at det gik godt ;)
Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Ældre kyllinger til en skruk.
« Svar #14 Dato: 21 Juli , 2012, 18:41 »
Tak skal I have, jeg nyder også rigtig synet af dem allesammen :)
Mange hilsner fra Majbrit :)