Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: økologisk halm og foder  (Læst 11576 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gloster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
økologisk halm og foder
« Dato: 30 August , 2011, 12:42 »
Nogen der ved hvor det er til at få fat i sådan noget.
har googlet lidt men synes ikke rigtigt jeg har haft held til at finde noget.

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #1 Dato: 30 August , 2011, 13:26 »
Jeg ved DLG sælger noget økologisk foder. Men halm ved jeg ikke... :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #2 Dato: 30 August , 2011, 13:29 »
« Senest Redigeret: 30 August , 2011, 13:31 Fra Søren Roager »
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #3 Dato: 30 August , 2011, 13:56 »
Det bedste og billigste, er at udse dig en økologisk landmand kornproducent, og så købe der...

Men du skal jo selvfølgelig kunne transportere, hvad han nu eventuelt får presset i, om det er småballer, rundballer, minibig, eller i værste fald bigballer...

Der er dog også enkelte der får lavet passende små wraps, a ca 50 Kg, de er da til at håndtere, og kan opbevares udendørs...

Men hvorfor præcist " Økologisk " ?

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline gloster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #4 Dato: 30 August , 2011, 16:23 »
Eller vende spørgsmåetl og sige: " hvorfor ikke Økologisk"?

Tjaa jeg er ikke en kloge-åge på øko-feltet, men hvorfor ikke begrænse pesticider og kunstgødning inden for alle områder.

Desuden undre det mig, at økologi ikke fylder mere herinde på forummet. :-)
« Senest Redigeret: 30 August , 2011, 16:24 Fra gloster »

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #5 Dato: 30 August , 2011, 18:20 »
Eller vende spørgsmåetl og sige: " hvorfor ikke Økologisk"?

Jeg er fuldstændig enig. Men økologi er jeg meget en holdningssag, enten så kan man overhovedet ikke se fornuften i det, for det fungerer jo meget bedre med stråforkortere og lidt smågift til at holde det værste kryb og svampe væk, og "vi" har jo aldrig taget skade af det. Men hvis man har som overbevisning at det bedste må være en dyrkning som belaster mindst muligt så kræver det lidt arbejde. Økologisk korn og æglægningsfoder kan som nævnt fåes i DLG, men halm og hø kræver at du pløjer eksempelvis dba og guloggratis igennem og er villig til at køre lidt for at hente, ellers må du dyrke selv, så har du fuld kontrol over hvad du putter i din og dine dyrs mund.

Rasmus

Offline gloster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #6 Dato: 30 August , 2011, 19:28 »
Tak for svaret :-)

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #7 Dato: 31 August , 2011, 19:06 »
Øhhh jeg tror nu at høns og kyllinger er ligeglade med om halm er økologisk da de ikke spiser det, men i stedet skider på om det er økologisk eller ej. :D Men hvis pengepungen bugner så skal du da købe økologisk halm. Du skal nok finde en økologisk landmand og spørge om han har halm. Tror du kan finde en landmand på nettet i dit nærområde elelr hos dlg og gul&gratis
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #8 Dato: 31 August , 2011, 19:49 »
Eller vende spørgsmåetl og sige: " hvorfor ikke Økologisk"?

Tjaa jeg er ikke en kloge-åge på øko-feltet, men hvorfor ikke begrænse pesticider og kunstgødning inden for alle områder.

Desuden undre det mig, at økologi ikke fylder mere herinde på forummet. :-)
- det kan du faktisk godt have ret i. Jeg hørte engang en udtalelse om at "racehøns er fattig-røvenes fuldblodsheste" - og det er der måske noget om. Det er trods alt en overkommelig udgift at holde racehøns (eller:høns generelt) og det er tildels fordi det er små dyr, der er billige i foder. Derfor kunne vi jo godt skåne miljøet for pesticider. Det er bare ikke nemt at rende såvel korn, tilskudsfoder som halm op medmindre man kender en øko-landmand. Eller i hvert fald landmænd der ikke bare følger konsulentens sprøjteplan men kun sprøjter når de ved selvsyn har konstateret at det er nødvendigt. Sådan én har vi i nærheden..... Men han bliver ribbet for halm af hesteopdrættere, der har haft problemer med opdrættet, angiveligt grundet sprøjtet halm.

Så man kan undre sig over at småbørnsforældre hælder vandværksvand i deres børn. Når man tænker lidt over, hvor mange boringer, der efterhånden er lukket grundet pesticider. Der er jo drukket mange liter "små-forurenet" vand inden lukningen ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #9 Dato: 31 August , 2011, 21:25 »
Jeg har nogle gange set økologisk hø til salg på DBA eller Gul og Gratis, men har aldrig set øko halm! Jeg er selv udpræget økologisk, jeg tror på det sunde og gode i at få det så "gift-frit" som muligt eller som aldrig ville kalde det så "bonderøvsk" som muligt.. Derfor køber jeg så meget økologi som muligt  /o

Jeg fodrer mine fjerkræ med økologisk start + voksefoder fra Land og Fritid, som jo er en kæde med butikker rigtig mange steder. Det koster rundt regnet 100 kr for en sæk med 15 kg. 90 kr i de gode tider og 110-120 kr i de dyre tider! Det er godt, og mine dyr elsker det. Dog har det til tider været for melet, og så får de det altså at vide! De har også økologisk æglægningsfoder til ca samme pris og mængde. Dog har jeg ikke kunne opspore øko korn nogle steder og må derfor nøjes med det almindelige...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #10 Dato: 01 ſeptember , 2011, 06:00 »
DLG / Land og Fritid har også økologisk korn. Det skal muligvis bestilles, men de har det altså. Så det kan skaffes der men er selvfølgelig dyrere end hvis det kan findes ved end økologisk landmand...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #11 Dato: 01 ſeptember , 2011, 08:56 »
DLG / Land og Fritid har også økologisk korn. Det skal muligvis bestilles, men de har det altså. Så det kan skaffes der men er selvfølgelig dyrere end hvis det kan findes ved end økologisk landmand...

jeg har spurgt hos dem, og de sælger IKKE øko korn i sækkevis...kun pallevis  :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #12 Dato: 01 ſeptember , 2011, 09:02 »
Man kan faktisk bestille online hos Land og Fritid, leveringen er dog lidt træg og de kan godt finde på at levere over 3 omgange (heldigvis betaler man kun fragt en gang), men måske kan du købe det økologiske korn i sække online.

I øvrigt er det lidt irriterende, at der er så maget forskel på de enkelte land og fritid butikker. Hos "min" i Skævinge kan man f.eks. godt købe øko korn i sække ::)

Jeg kan ikke lige finde linket til online-siden, jeg tror måske den er nede lige pt...
« Senest Redigeret: 01 ſeptember , 2011, 09:09 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline anndorte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #13 Dato: 01 ſeptember , 2011, 09:09 »
'Mine' lokale Danish Agro sælger også økologisk korn i enkelt-sække, så hvis du er heldig at have en sådan butik i dit område.....
Hilsen Ann Dorte
1,2 stor gul orpington
0,1 australorp/maran
0,2 barnevelder
0,1 barnevelder/dansk landhøne
0,1 wyandot
1,0 hedemora
0,0,9 lys sussex
0,1 cairn terrier
0,2 katte
1,2 dværggeder
1,0 kanin
2,1 børn + 1 stk mand

Offline gloster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: økologisk halm og foder
« Svar #14 Dato: 01 ſeptember , 2011, 09:52 »
ja, jeg fandt også en "land og fritid" i silkeborg der havde øko foder. super. :-)

Til Alexander patrick: Nu mener jeg ikke at det handler om hvad hønsene bedst kan li, men hvad jeg mener er bedst for dem. Det er lidt ligsom med børn. Mor og Far ved bare lidt bedere. :-)
Det er vist en holdningssag om man vil øko eller ej.
Øko til sine høns, handler i grove træk for mig om at skåne miljøet mest muligt og hvad jeg vil proppe i munden.