Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?  (Læst 28282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #15 Dato: 16 August , 2008, 08:55 »
Ina, det kan der være noget om  :)
Men mine silkehøns er altså b-høns. I hvertfald om aftenen. De går ikke ind før det er næsten helt mørkt - og det er/har været ret sent her i juni og juli (helt hen til kl halvelleve-elleve. Det hjælper selvfølgelig efterhånden som dagene bliver kortere.

Jeg havde også indtil for nylig voksne dværgwyandotter, og de gik til pinds ca to timer før.

Og hvis jeg skal være ærlig, ved jeg faktisk ikke hvornår de står op (ned)  :D

Jeg har lemmen åben hele sommeren og kun lukket ind til hønsegården, så de er jo trisset ud når jeg står op.

 Men dagene bliver hver dag kortere i hver ende, så "problemet" blir jo mindre og mindre.

Tak for dit svar!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #16 Dato: 16 August , 2008, 15:56 »
Ha ha jeg ved heller ikke hvornår mine står op, ;D
Men jeg havde for en del år siden en hane der kaldte til ro og orden meget tidligt, og da de efterfølgende er vokset op i hinandens selskab, ja så går de stadig ret tidligt i seng, faktisk skinder solen ind i mellem stadig på skelbeplantingen når de går hjem, men senest kl 21 i den lyseste tid.

Kyllinger der vokser op i det andet hønsehus går ikke i seng før til skumring  ::) Så det er den gamle hanes dårlige vane der nu efter adskillige år stadig sidder i mine høns.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #17 Dato: 16 August , 2008, 19:21 »
Mine høns er så madglade at jeg "Næsten" altid kan kalde dem ind ved hjælp af en håndfuld korn. Og har derefter ikke de store problemer med at fange dem.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Steen D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #18 Dato: 16 August , 2008, 21:28 »
Jeg har lavet et fiskenet i overstørelse og i farvet stof de ved godt
hvad der forgår men med nettet over sig ligger de helt stille,

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #19 Dato: 17 August , 2008, 09:25 »
...ih sikke mange gode forslag. Her er lige et til Susanne :)

To gange om året går jeg alle mine dyr grundigt efter i sømmene, for at vurdere foderstand, kommer strips på, se efter evt utøj, m.m. og det kan jeg jo ikke gøre i nattens mulm og mørke.

Jeg har altid nogle løse grønne hegn i min have som jeg bruger til at lave forskellige græsplænearealer til hønsene af.

En af disse hegn laver jeg til en spiral, med en stor åbning i. Her bliver hønsene forsigtigt gennet hen og der ligger gerne nogle godbidder der inde, som gør turen lettere.

Når alle hønser og hanser er kommet ind, sætter jeg en taburet i midten og en kasse med alle mine remedier. Når alle dyr har fået creme på løb, en farvet strip på benet og ellers er blevet tjekket i hoved og r.., blir de løftet over hegnet og ud i friheden igen.

Det er ikke ret stressende, andet end når der bliver vendt bunden i vejret på dem  ;D

Go fangst!! :D

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #20 Dato: 18 August , 2008, 20:24 »
Den var helt ny, Hanne!  Ihvertfald for mig. Sikke en opfindsomhed!

Jeg er lidt overvældet over I mange hjælpsomme mennesker her på forum, der stiller jeres erfaringer til rådighed. Hvor er det fantastisk.

I starten var jeg lidt beklemt ved at spørge, for "hvor dum har man lov at være?" . Men jeg var ny i faget, og min mormor er død forlængst.

Men Jeg har i midlertid oplevet at alle spørgsmål - små som store blir taget alvorligt. Og det gør jo én "tryg på tumlepladsen"  :)
 
Det kan godt være at der er lidt om snakken i den der morsomme el-pære-historie fra forleden - men det er jo netop de mange indlæg og de forskellige vinkler på emnet, der gør at man føler sig som en del af en større flok - som snakker løst og fast om det som interesser - i dette tilfælde fjerkræ
« Senest Redigeret: 21 August , 2008, 22:10 Fra Susanne »

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #21 Dato: 18 August , 2008, 22:27 »
Ja velkommen i fjerkræ-nørde-klubben ;)

Her er der ingen der står af på hønsesnak - selv af den mest kaglende slags ;D ;D ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #22 Dato: 19 August , 2008, 10:48 »
Susanne, der er i hvert fald én ting der oser ud af alle indlæg, og det er vores store kærlighed til vores høns, som jo alle er uden lige i det ganske, danske land.
Jeg må indrømme, at jeg også giver mig i kast med vildt fremmede, når jeg er ude at handle, altså på den positive måde: når jeg står og ser nogen tage økologiske æg i supermarkedet, kan jeg næsten aldrig lade være med at kommentere, hvor godt det er at se, at det er deres valg, og så kan jeg jo ikke lige lade være med at indskyde en bemærkning om, hvad burhøns bliver udsat for. Man kan jo altid håbe at andre hører det, og lader tanken på dyrevelfærd rangere højere en tanken på pengepungen  :D
Det var mig der skrev om el pæren, og i bund og grund kunne den være skrevet på alle fora  :D For det er jo sådan de fungerer - min hensigt var ikke at få nogen til at føle sig utilpas på nogen måde, men som jeg skrev længere nede i tråden, at fremkalde et lille smil eller to. Her er et stort til dig:  ;D
Generelt er der rart her, og det er i hvert fald min livline, når jeg synes, jeg står overfor noget, der gør mig usikker eller bekymret.
I øvrigt mener jeg ikke, der findes dumme spørgsmål, men det er dumt ikke at spørge, hvis man har brug for hjælp  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #23 Dato: 19 August , 2008, 16:03 »
Marianne jeg tror ikke der var nogen der følte sig utilpas, men for mit vedkommen kaldte det et smil frem.
Med hensyn til at fange sine høns, så flyttede jeg mine silke ind i et andet rum igår, og det forgik meget smertefrit, jeg kunne tage den stille og roligt op i hænderne, og så ind i det rene rum, og jeg som har brugt net og ståltråd med løkke, hvor var det en skøn oplevelse.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #24 Dato: 19 August , 2008, 16:29 »
@ Hanne

Det lyder jo godt, men husk du har Orpington og de er jo ikke de mest aktive/vilde i hønsehuset  :D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #25 Dato: 19 August , 2008, 18:18 »
 ;D Ha ha nej, men det virker også på de andre racer jeg har haft silker f.eks ;D

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #26 Dato: 29 ſeptember , 2010, 12:17 »
Nogen der kan fortelle hvilken måde der er bedst når man skal fange høns???

Håber på mange forslag /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

hoejberg

  • Gæst
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #27 Dato: 29 ſeptember , 2010, 12:24 »
Er der fordi de ikke vil gå ind om aftenen, eller når der skal slagtes??

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #28 Dato: 29 ſeptember , 2010, 12:24 »
vent, til de sidder på pinden om aftenen, lad lyset være slukket, eller på så lavt niveau som muligt, så hønsene ikke vågner/ flakser ned. På den måde kan jeg gå direkte hen og "plukke" en høne fra pinden uden problemer. Den næste sætning kan der nok komme MEGET sjov ud af: jeg tager den helst bagfra - altså... når hønen vender rumpen til, synes jeg den er roligere og lettere at gribe om, end hvis den kan se, at jeg nærmer mig. Så løfter jeg den af pinden med en hånd på hver side af dens krop, således at den ikke kan baske med vingerne.

Da vi skulle slagte haner var det selvfølgelig midt på eftermiddagen, og de undveg så godt de kunne. Vi var 2 om det, udvalgte 1, der skulle fanges uanset om det så undervejs skulle blive lettere at tage en anden - vælg 1, og hold dig til den. Vi trængte dem op i et hjørne, min mand kan ikke lide at fange høns, så han stod bare i vejen for dem, og da de så kom tæt nok på mig, var det bare om hurtigt at slå hænderne om dem, så de ikke kunne baske med vingerne. - Men det er altså MEGET lettere bare at gå ind og hente dem på pinden om aftenen.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvordan fanger I jeres høns og kyllinger?
« Svar #29 Dato: 29 ſeptember , 2010, 12:28 »
Her er en gammel tråd om emnet. Og så vidt jeg husker, er der mange gode forslag, du kan supplere de nye svar med!

Held og lykke!

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1929.msg14876#msg14876