Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æv også ...  (Læst 2575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Æv også ...
« Dato: 16 April , 2011, 22:01 »
Vi havde to kalkun-damer, der havde lagt sig skruk  /o  Men nu er vi nede på en... :(

Den ene havde lagt sig allerøvers omme i vores gamle staklade. i noget gammelt halm - helt oppe under taget! I starten af ugen kunne jeg mærke hun lå på flere æg. Ved at hun havde min. 6 æg under sig. Men i dag, da vi ser hun er af reden, tjekker vi lige, hvor mange det er hun har... Men der var kun ET koldt æg - intet spor af de andre æg :'(

Vi fik hende så ind i hønsegården til dv. hønsene, så hun ikke lægger sig om i halmen igen - og nu sidder hun inde sammen med de andre kalkuner.

Heldigvis har vi stadig den anden kalkun, der ligger på æg. Hun ligger på 10 stk., så vi er spændte på, om de bliver til noget. Hun ligger inde i hønsehuset og ruger.

Og så vil jeg da lige nævne, at der i mandags klækkede 5 kalkunkyllinger i rugemaskinen, men desværre måtte en aflives pga. spagatben (eller spaghetti-ben, som sønnen siger), og to er blevet aflivet pga. sygdom/infektion. De sidste to lader dog til at være OK. De går sammen med mine bielefeldere (kyllinger), som tager sig pænt af de små. 8)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æv også ...
« Svar #1 Dato: 16 April , 2011, 22:46 »
@Tina

Spagat ben er ikke lig aflivning. Hvis du læser med på andre tråde vil du se at det som oftest lykkes at redde kyllinger med spagat ben.

Men for at spare dig at søge på andre tråde er her her fremgangsmåden for at redde en kylling med den slags ben.

Så snart du bemærker en kylling med spagatben, tager du den ud og binder benene sammen, enten med en snor eller med en piberenser. Snor eller piberenser skal bindes således at der er den afstand mellem kyllingens ben, der ville have været hvis den ikke havde spagatben. Efter ca 1 døgn kan bindingen tages af. I langt de fleste tilfælde vil kyllingens ben nu fungere normalt.

I meget svære tilfælde kan man selvfølgelig vælge at lade bindingen sidde i feks 2 døgn.
Mvh
Erik Andersen

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Æv også ...
« Svar #2 Dato: 16 April , 2011, 22:52 »
Det prøvede jeg faktisk også, men resultatet blev blot, at den endte med at have benene bagud... Tror det er anderledes med kalkunkyllinger end hønsekyllinger - måske fordi benene er længere og de har en anden kropsholdning ???
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æv også ...
« Svar #3 Dato: 16 April , 2011, 23:35 »
Jeg vil ikke gøre mig klog på kalkuner da jeg ikke kender noget til dem.

Men for hønsekyllingers vedkommende kan jeg sige at de selvfølgelig heller ikke kan bruge benene normalt i den første tid efter at de er bundet sammen. Faktisk har de svært ved at finde balance på benene i den første tid.

Jeg tror det der er vigtigt er at benene 'tvinges' til at blive i den rigtige stilling for en tid, og derefter er det naturligt at de bliver i denne stilling.
Mvh
Erik Andersen

Offline negrøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Æv også ...
« Svar #4 Dato: 17 April , 2011, 09:52 »
Hej

for 2 uger siden fik jeg udruget 3 orpingtoner, 2 australops og 2 jersey kæmper

den ene orpington havde spagatben - som jeg band sammen med en piberenser, kyllingen havde den siddende på i to dage.
hvor benene til tider også vendte bagud, men den kunne dog også komme op og stå på dem....

her to uger efter er alt som det skal være...

mvh. Jørgen Petersen
Vejle

Offline vuk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 48
Sv: Æv også ...
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2011, 12:35 »
hvordan kan man hjælpe en Kinesisk Vagtel hvis de har det.
De har så små ben