Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Råd søges - Medicin til forkølede høns  (Læst 18769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Råd søges - Medicin til forkølede høns
« Svar #15 Dato: 28 Marts , 2011, 21:47 »
Ja, det er flabet, men om det er apoteket eller medicinalindustrien, der lever fedt på os, ved jeg ikke.
Man skulle ærlig talt bede om at få 2 kg i stedet, det er "kun" dobbelt så dyrt, og man kunne behandle et utal af høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Råd søges - Medicin til forkølede høns
« Svar #16 Dato: 28 Marts , 2011, 22:13 »
Der er ingen logik i at der skulle være længere tilbageholdelsestid på æg end på kød. Umiddelbart skulle man formode at der var medicinrester længere tid i kødet end i æggene, og i større mængde.

Ja, det er flabet, men om det er apoteket eller medicinalindustrien, der lever fedt på os, ved jeg ikke.

Det ved jeg heller ikke, men jeg ved hvem der bor i meget dyre huse og kører i meget dyre biler og har meget dyre forretningsadresser.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Råd søges - Medicin til forkølede høns
« Svar #17 Dato: 28 Marts , 2011, 22:20 »
Der er ingen logik i at der skulle være længere tilbageholdelsestid på æg end på kød. Umiddelbart skulle man formode at der var medicinrester længere tid i kødet end i æggene, og i større mængde.

Om der er logik i det eller ej kan jo diskuteres men der er ihvertfald noget sandt om det.
Nogen stoffer, i dette tilfælde medicin, bliver ophobet i kødet/muskulaturen, andre bliver oplagret/ophobet i eks. æggelederene. Så derfor kan et stof/middel godt være at spore i eks. æggene i lang tid men er hurtigt ude af eks. muskulaturen.

Der har også før været tråde om dette emne, indeholdende gode links og artikler. Jeg mener at der blev beskrevet noget lign. i Mikkels tråd om syge høns for et par år siden.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Råd søges - Medicin til forkølede høns
« Svar #18 Dato: 29 Marts , 2011, 16:59 »
Set ud fra en sygeplejerskes synspunkt er det jo helt fornuftigt.
Der er jo forskel på, hvor medicinen skal hjælpe og "udbrede" sig.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Råd søges - Medicin til forkølede høns
« Svar #19 Dato: 29 Marts , 2011, 17:13 »
Tusind tak alle sammen for jeres svar. Også tak for henvisningen til Hårlev-dyrlægen, som jeg kender lidt til fra jeg selv boede på Stevns :) Dejligt at kunne spørge om råd herinde.

Jeg blev ringet op af vagtdyrlægen i går, hun havde ringet til forskellige andre dyrlæger på Sjælland for at høre, om der var nogen af dem, som havde en enkelt pakke  (500 g) Terramycin liggende. Og heldet var sørme med. Hønerne er under behandling, og jeg håber snart, det er overstået.  Jeg blev simpelt hen så glad over, at en for mig helt fremmed dyrlæge gjorde sig så store anstrengelser for at hjælpe.
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2011, 17:39 Fra Marita »

Offline stinepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 4
  • Brahma
Sv: Råd søges - Medicin til forkølede høns
« Svar #20 Dato: 12 August , 2022, 12:52 »
Hej alle,

jeg har en hane (Brahma), som er forkølet, og øjenbetændelse. Jeg renser dagligt med steril saltvand, og han er da lidt i bedring, men jeg har læst mig frem til, at man kan give Terramycin til forkølede høns. Jeg har kontaktet min dyrlæge, men han ved desværre ikke noget om høns. Er der nogen, der ved, hvor man kan få fat i Terramycin, eller noget tilsvarende, jeg kan give min fine hane? På forhånd tak :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Råd søges - Medicin til forkølede høns
« Svar #21 Dato: 12 August , 2022, 13:25 »
Du må finde en fuglekyndig dyrlæge.

Hvis du bor i Kgs Lyngby er der et bar gode dyrlæger i nærheden.

https://dyrlaegehusetfarum.dk/    Hvor Katie Svane er god til høns

https://xn--vrlsedyreklinik-xlb22a.dk/om-os?fbclid=IwAR37vfUmG7Isg7lfmiTR5Ylif0S3nM809Owobyyjya4iK_Wq8Jw0otwU53w                 

Hvor Anders Permin er god til høns
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline stinepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 4
  • Brahma
Sv: Råd søges - Medicin til forkølede høns
« Svar #22 Dato: 12 August , 2022, 13:27 »
Mange tak :-)