Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Serama æg i maskinen UPDATE  (Læst 28651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #15 Dato: 05 Marts , 2011, 20:51 »
Nej jeg tvivler nu ikke, der må jo være en grund til at de bliver kaldt verdens mindste hønserace  :).

Nielsen:
Hvad mener du om det med ikke at vende æggene i de første 4-5 dage? Det blev anbefalet til alle sarte æg, der var blevet sendt, så de kunne få mest muligt ro i starten af udrugningen. Jeg må da sige jeg er i tvivl, men har altså valgt at prøve det af.

Og man må jo trods alt sige at Serama æg er sarte.

En anden teori angående Serama jeg læste et eller andet sted var at det med at nogle Serama kyllinger pludselig bliver dårlige og dør indenfor de første dage kunne skyldes at de kræver lidt mere varme end andre kyllinger i starten for at fungere. Altså måske 35-36 grader istedet for de normale ca. 32 grader.

HVIS jeg får nogle kyllinger skal de ihvertfald ikke mangle varme det er stensikkert!
Mvh

Claus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #16 Dato: 06 Marts , 2011, 00:13 »
Lys nu de æg!!!! :D :D :D

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #17 Dato: 06 Marts , 2011, 02:21 »
Nej jeg tvivler nu ikke, der må jo være en grund til at de bliver kaldt verdens mindste hønserace  :).

Nielsen:
Hvad mener du om det med ikke at vende æggene i de første 4-5 dage? Det blev anbefalet til alle sarte æg, der var blevet sendt, så de kunne få mest muligt ro i starten af udrugningen. Jeg må da sige jeg er i tvivl, men har altså valgt at prøve det af.

Og man må jo trods alt sige at Serama æg er sarte.

En anden teori angående Serama jeg læste et eller andet sted var at det med at nogle Serama kyllinger pludselig bliver dårlige og dør indenfor de første dage kunne skyldes at de kræver lidt mere varme end andre kyllinger i starten for at fungere. Altså måske 35-36 grader istedet for de normale ca. 32 grader.

HVIS jeg får nogle kyllinger skal de ihvertfald ikke mangle varme det er stensikkert!

Den med ikke og vende har jeg ikke hørt, men det er da et forsøg værd.

Jeg plejer og have ca 35 graders varme og har aldrig såvidt jeg husker miste nogle inden for de første dage. Som regel er der mange som dør lige inden klækning, men det er jo det tarvelige gen.


Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #18 Dato: 06 Marts , 2011, 08:15 »
Seebright er små ja, men meget mere kompakte i krop end serama. Synet snyder en del, forstået at de ser næsten ud til og ha samme størrelse. Eller endda serama ser lidt større ud, men det er fjer som regel.

Standard vægten er forskellig på dem også jo, og seebrights fjer ligger tættere langs kroppen.

Meen tvivler i kan vi jo engang lave en vægt tjek og se  ;D



Jeg tvivler skam ikke, ved godt mine er større - måske helt op til et par hundrede gram  :D Men små er de jo alligevel... Men det kunne da være meget sjovt lige at veje dem. Hvad vejede dine voksne seramaer ?
Mvh Marianne

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #19 Dato: 06 Marts , 2011, 11:12 »
Jeg tvivler skam ikke, ved godt mine er større - måske helt op til et par hundrede gram  :D Men små er de jo alligevel... Men det kunne da være meget sjovt lige at veje dem. Hvad vejede dine voksne seramaer ?

Den mindste jeg havde var knap 280 gram og ingen af dem jeg havde her til sidst vejede over 45o gram. Kan se de 4 kyllinger jeg har nok bliver større, men det er jo bare og avle derud af.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #20 Dato: 07 Marts , 2011, 23:31 »
Har nu lyst æggene her efter 3 1/2 døgn.

Har fjernet 13 af de 20 æg. 12 æg så ud til at være ubefrugtede (måske pga. forsendelsen/ kulden?). I et æg var en lille blodplet.

I de 7 tilbageværende æg er der et klart udviklet "spindelvæv". Dog er et af dem lidt mindre udviklet end de andre. Men det får selvfølgelig lov til at blive til næste lysning.

Luftlommerne er ret store (som også Nielsen har beskrevet) og derfor er fugten justeret op til fra 50 til 55.

Så næste lysning bliver spændende.

Fortsættelse følger...
Mvh

Claus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #21 Dato: 07 Marts , 2011, 23:35 »
Hvor er det spændende!!! /o Glæder mig til at følge med... Sætter du ikke billeder ind, når de begynder at klække osv.? :)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #22 Dato: 07 Marts , 2011, 23:48 »
Jo det skal jeg helt sikkert nok gøre - hvis der altså klækker nogen. Der er jo stadig en del dage tilbage.

Men mon ikke der kommer 2 - 3 stykker ud af de resterende 7 æg - det satser jeg ihvertfald på....

Var faktisk ved at finde kameraet frem her da jeg lyste, men det er sgu noget roderi og stå med - jeg ville jo nødigt tabe et æg!

Mvh

Claus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #23 Dato: 08 Marts , 2011, 13:03 »
Uha nej, det kan jeg godt forstå...og når man først har prøvet det én gang :( Puh :(

Spændende! :)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #24 Dato: 11 Marts , 2011, 23:34 »
Har lyst æggene igen og der er masser af liv i de 7 tilbageværende Serama æg som var tilbage efter 1. lysning.

Kan tydeligt se forskel på de ældre æg og de yngste æg hvad angår luftlommen. Der er to ældre æg fra henholdsvis 11.2 og 15.2 og deres luftlommer er intet mindre end enorme (ca. halvdelen af ægget).

De andre æg har også store luftlommer, så jeg har valgt at sætte fugtigheden op til 60 %.

Det bliver spændende at se om der kommer kyllinger ud af de ældste æg for så betyder det med korrekte luftlommer ikke ret meget!

De ældste æg var også 21-22 dage gamle da de kom i maskinen og det er jo lige i overkanten, men lidt svært at undgå når forsendelsen tager 3 døgn. Men det har åbenbart meget stor betydning med alderen på æggene ved Serama.
Mvh

Claus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #25 Dato: 12 Marts , 2011, 00:09 »
Fantastisk!!! *p

Offline Egon Lund Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 86
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #26 Dato: 12 Marts , 2011, 01:26 »
Super - måske der ligefrem kan blive et "sæt" i overskud.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #27 Dato: 13 Marts , 2011, 22:08 »
Hvornår skal de komme de små :)?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #28 Dato: 13 Marts , 2011, 22:18 »
Der er 10 - 11 døgn tilbage, lidt afhængig af hvor tidligt de kommer ud.

Har lige lyst æggene igen da jeg gerne vil følge luftlommens størrelse. De er selvfølgelig stadig enorme (for de kan jo ikke blive mindre) - så jeg kører videre med 60 % fugtighed.

Men Serama har jo det gen der gør at nogen af dem dør lige før de klækker, håber ikke det sker i alle de tilbageværende 7 æg!
Mvh

Claus

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Serama æg i maskinen
« Svar #29 Dato: 16 Marts , 2011, 00:18 »
Jeg lyser æggene hver anden dag og her i aften er luft lommerne bare monster store på alle æggene undtagen et (hvor den dog også er stor) . Mon det er normalt at Serama æg skal have så store luftlommer?

Besluttede at justere fugtugheden op til 65 %.

Nå, men der var stadig masser af liv i æggene - det er sjovt at se hvordan de reagerer på lyset. Skallen er jo hvid og let creme farvet på andre og da æggene jo er meget små kan man se meget mere end jeg er vant til.
Mvh

Claus