Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økonomi  (Læst 18097 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Økonomi
« Svar #15 Dato: 01 Marts , 2011, 19:15 »
Deres foder koster 1,5 kr. kiloet for hvede/havre/byg og så blander jeg det op med tilskudspiller til 130 kr. for 25 kg. Hver høne/hane æder ca. 100 g korn om dagen, så må du selv regne ud hvad prisen pr. dag er ;).

Jeg tror, som de andre, heller ikke at man kan spare penge ved at have sine egne høns, men nøøøj hvor er det hyggeligt, og så smager ens egne æg altså bare meget bedre, end øko-æg fra supermarkedet /o.

Årh ja Tanja...du glemmer lige at fortælle, at dine høns har tilknyttet egne gourmet kok *f
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: Økonomi
« Svar #16 Dato: 01 Marts , 2011, 21:18 »
tja, jeg går stærkt ind for civil ulydighed specielt når reglerne syntes at være skrevet af en samling gamle havenissser der ikke kan finde en ladeport selvom de var bundet fast til den. Jeg har altid solgt mine æg, da jeg boede i Karlebo for mange år siden havde jeg endda omkring 200 høns. Og i Irland solgte jeg både ande og hønseæg. Og her idag fik jeg en snak med købmanden her hvor jeg bor og hun klagede over at det ikke er til at skaffe rigtige landæg. Så vi blev enige om at vi kunne bytte lidt, sådan lidt æg for øl og brød og hvad man ellers skal bruge. Hvis det var mig der skulle starte op fra ny ville jeg begynde med nogle "pensionisthøns" dvs høns der er kasseret af en farm fordi de er gået i fældning. Dem kan man næsten få for at hente dem og det er en start. Og der er ik meget frankenstein over dem. Så bare kom igang. Nå men jeg skal til at lede efter flere høns så vi kan få udvidet bedriften

held og lykke

Tommy


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Økonomi
« Svar #17 Dato: 01 Marts , 2011, 22:28 »
Hvis du tænker dyrevelfærd, skal du nok ikke købe æg fra skrabehøns. De går i kæmpeflokke i kæmpehaller, men de har altså strøelse de kan skrabe i, og så lyder det jo vældig fint og godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Økonomi
« Svar #18 Dato: 01 Marts , 2011, 22:53 »
@Tommy: Hvis du skal bytte lidt, vil jeg istedet råde dig til at give købmanden 2 af dine høns...så kan du give ham de æg, som hans 2 høns leverer ;) Han kan så til gengæld give dig dit øl og brød som tak, for at du huser hans høns for ham :D

Der er lidt for meget Frankenstein over hybrid-høns udfra hvad jeg kan læse mig frem til.

For mig handler det både om økonomi og dyrevelfærd.

Nu skal du bare høre! :) Jeg vægter dyrevelfærd rigtig højt..faktisk så højt, at vi kun spiser kød fra vores egne høns, eller genboens lam en sjælden gang imellem, som har haft det rigtig godt. Jeg kunne ikke drømme om at købe fødevarer, som indeholder æg som ikke er økologiske osv.. OG på trods af dette, så kan jeg fuldt ud stå inde for at hybrider er fantastiske høns, som absolut ikke æder hinanden eller piller hinandens fjer ud osv., så længe de har god med plads :)

Jeg har har på et tidspunkt, overtaget nogle isaer, som havde flere bare pletter, end de havde fjer :( De pillede virkelig hinanden meget, hvor de kom fra... MEN...efter de havde været her et par måneder, kunne jeg ikke se forskel på dem og mine andre *p Ikke for at spille hellig eller noget, men simpelten for at kalde en spade for en spade: DE HAVDE MERE PLADS her, og trives virkelig godt med den ekstra plads :)

Desuden har jeg haft skrevet med en dyrlægestuderende herindefra, som har været med til at åbne flere hundrede hybrider, og der var ikke en af dem, som viste tegn på ikke at deres æggeledere var slidte eller noget.

SÅ...du kan godt få høns, som vil tjene sig selv ind igen, hvis du f.eks. vælger at få 4-5 hybrider til æg (og hybrider er virkelig skønne høns, synes jeg! :)), og så nogle racehøns ved siden af. Jeg har valgt at have silkehøns ved siden af, da jeg simpelthen ikke kan stå for dem, og så er de rigtig gode til at ruge :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økonomi
« Svar #19 Dato: 02 Marts , 2011, 09:20 »
GUUUD - har du kun haft høns i et år Tanja? Jeg synes du har været her altid...  :D
*LOL* Ja, det føles også sådan :D.
Årh ja Tanja...du glemmer lige at fortælle, at dine høns har tilknyttet egne gourmet kok *f
Du mener ikke at enhver høne har krav på minimum en rød bøf med bearnaise, samt rejer og kaviar minimum éen gang om ugen? ;) *f
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Økonomi
« Svar #20 Dato: 02 Marts , 2011, 13:48 »
Da jeg startede op, købte jeg hybrider. Og dem er jeg jævnligt vendt tilbage til. De er billige (omkring 65,- tror jeg nok) og du er hurtigt igang med at hente æg.

Jeg havde til start 8 høner og solgte nogen af æggene. Det dækkede foderet, så vi havde gratis æg. De boede i et hus, bygget af en del gratis-materialer. Tråd osv. må man selvf. nok ud at købe.

Jeg har flere gange haft en hybrid, der ville ruge. Så kan man give hende nogen raceæg eller daggamle kødkyllinger til opfodring.

Hvis de får godt foder og har ok forhold, kan de sagtens lægge æg i 2 år. Jeg synes dog ikke man skal købe "brugte" hybrider. Det gjorde jeg en gang. De var fuldstændig opslidte og udsultede og hvis ikke ræven var kommet på uindbudt visit, havde jeg selv gjort det af med dem af ren medlidenhed.

MEN: Hermed følger adskillige advarsler  ;D

1. Når du har haft dine egne æg, kan du aldrig bruge/spise et supermarkedsæg (end ikke de dyreste, økologiske, fritgående) uden at længes efter dine egne friske mørkegule.

2. Det tager nemt om sig med hønsehold. Man starter med 4 hybrider...... så ser man et par racehøns..... en hane.......... et hønsehus til........... en rugemaskine..........en kyllingeløbegård...... en fryser til (til alle de hjemmelavede kyllinger, host, det har jeg nu aldrig haft brug for) .....en race til osv.

Og bliver man træt af menageriet, kan man spise og/eller sælge.

3. Skal hønseholdet hvile i sig selv, kræver det at Mikkel Ræv ikke får øje på din hønsegård og tømmer den. Og høns kan blive syge og dø. Nogen går til dyrlæge med syge høns, det har ikke været nødvendigt hos mig.

4. Gødning til haven.


Mht. at sælge æg, det gør jeg uden at blinke, både fra hybrider og racehøns. Jeg kan ikke tage mig af nogen bogstaver på et stykke papir, når man har gjort sådan i årtusinder!! Civil ulydighed? Vil hellere kalde det sund fornuft.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Økonomi
« Svar #21 Dato: 02 Marts , 2011, 15:48 »
Jeg skal nok ikke skrive om hvad jeg bruger af penge og ikke mindst tid på min hobby, nemlig racefjerkræ.

For ellers er der nok nogen som enten, tror jeg er tosset (hvilket sikkert er tilfældet) eller som får kaffen galt i halsen, når de læser det  ;D ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lucky7

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Økonomi
« Svar #22 Dato: 02 Marts , 2011, 16:10 »
Jeg købte 8 daggamle racekyllinger (kobberfarvet maran) for 30 kr. stykket da jeg startede med høns for et år siden. Desuden 3 æglæggende blandingshøns for en 50'er stykket = 390 kr. for 11 høns, der ca. lægger 5-8 æg om dagen (kyllingerne blev til hønniker og begyndte at lægge æg da de var 4½ måned gammel :D).

Deres foder koster 1,5 kr. kiloet for hvede/havre/byg og så blander jeg det op med tilskudspiller til 130 kr. for 25 kg. Hver høne/hane æder ca. 100 g korn om dagen, så må du selv regne ud hvad prisen pr. dag er ;).

Jeg tror, som de andre, heller ikke at man kan spare penge ved at have sine egne høns, men nøøøj hvor er det hyggeligt, og så smager ens egne æg altså bare meget bedre, end øko-æg fra supermarkedet /o.

Hvor køber du så billigt korn henne?
Jeg giver 5 kr pr kg.
Venlig hilsen Trine

1,4 Araucana 0,1 Dansk Svensk gårdhund.

thorleif

  • Gæst
Sv: Økonomi
« Svar #23 Dato: 02 Marts , 2011, 16:14 »
@Jette Jensen:
Jeg ved jo ikke hvilke hybrider du har, men chansen er jo stor at det er en "Rhode Island Red" baceret hybrid. Du skal vide, at de egner seg UDMERKET som moedre, hvids du bruger en RIR hane ifra en god aeg-leggende stamme, vil afkom RIR/Hybrid gi afkom som er (nesten) lige gode aeg-producenter som dine hybrider, og de vil normalt begynne at legge aeg i uge 21. Dette reducerer. udgifter ved indkoeb af nye hoener hvert 2det aar, og det er meget hyggeligt at have sin "egen" race. Denne krydsning vil saa kunde foretages igen, med en ny RIR hane, afkommene er nu 5/8 RIR, hver generasjon du goer det her, vil antallet aeg pr aar/pr hoen gaa lidt ned, men ikke meget.
De er nemlig IKKE en "Terminal generation", de kalles kun hybride.
Dette ER OEKONOMI (og hyggeligt).
Og haner bliver jo en lille udgift, du bruger ham til avl etpar uger, og saa gaar han i gryden.  

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økonomi
« Svar #24 Dato: 02 Marts , 2011, 18:19 »
Hvor køber du så billigt korn henne?
Jeg giver 5 kr pr kg.
Hos en bondemand :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Økonomi
« Svar #25 Dato: 02 Marts , 2011, 18:59 »
Det er dælme for dyrt søde ven! Sidst jeg selv kørte på foderstoffen og hentede et par tønder fuld i traileren kostede det 1,80 + moms pr. kg. (det er ca. 3-4 uger siden...)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Økonomi
« Svar #26 Dato: 02 Marts , 2011, 21:26 »
Hvor køber du så billigt korn henne?
Jeg giver 5 kr pr kg.

Det må da være guld korn  *f ellers er det da tyveri ved højlys dag.
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Økonomi
« Svar #27 Dato: 02 Marts , 2011, 23:18 »
Hvor køber du så billigt korn henne?
Jeg giver 5 kr pr kg.

Ja, dét er altså for dyrt!! :o Jeg er faktisk helt chokeret over den pris... Det er jo...dyrere end hos f.eks. DLG, som jo egentlig er dyre nok?

Jeg giver 1,- pr kg hos min bondemand, som GERNE giver mig en regning! /o

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Økonomi
« Svar #28 Dato: 02 Marts , 2011, 23:57 »
Til Trine og alle andre (fynboer) kan jeg da lige se at man i Vissenbjerg kan købe 5 ton  byg for 50 kr pr 100 kg. Så bliver det vist ikke billigere hvis kvali ellers er ok.
Gul og Gratis- Dyr og tilbehør- Tilbehør

Mvh    Jørgen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Økonomi
« Svar #29 Dato: 03 Marts , 2011, 00:13 »
Det var dog også noget af et læs at skulle aftage på en gang. Der er vist ikke mange der har plads til at tage 5 tons ad gangen.

Jeg køber også hos en nabo og indtil videre til 1 kr/kg.
Mvh
Erik Andersen