Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økonomi  (Læst 18100 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Incognito

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Økonomi
« Dato: 28 Februar , 2011, 18:59 »
Jeg har overvejet at anskaffe mig nogle høns (2 eller 3 til at starte med). Det er til en villahave midt i Randers.

Jeg vil gerne høre om det kan betale sig at holde høns fra et økonomisk synspunkt. Kan jeg sparre penge ved at producere mine egne æg frem for at købe dem i Netto?

Jeg kan forstå at hønsene skal have specialfoder hvis de skal lægge æg. Så jeg kan vel ikke bare fodre dem med kartoffelskræller og æggeskaller og andet madaffald.

Jeg er klar over at de skal have et lille hønsehus; men det er jo kun en engangsudgift.

Hvilke andre udgifter kan jeg forvente?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økonomi
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2011, 19:06 »
Hvis du sammenligner med prisen på de æg du kan købe i Netto og lignede steder, så glem alt om at blive hønseholder. For kvalitet koster nemlig som regel en lille smule ekstra.
Men hvis du og din familie vil have mange gode og dejlige oplevelser med hønseholdet, og tilmed have nogle supersunde æg ifh. til discount-æg, ja så skal du helt bestemt hoppe ud i det og se at få anskaffet nogle høns af en type som i alle i familien syntes er pæne at se på samt er produktive mht. æg.
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2011, 19:09 Fra RWA »

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Økonomi
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2011, 19:40 »
Velkommen her til fjerkræforum.
At holde en lille flok høns i en have er en hobby, og det koster penge. Ja det kræver mere end køkkenaffald. Til gengæld vil et "hjemmelavet" æg aldrig kunne sammenlignes med et købe. Blommens farve kan blive helt orange hvis hønsene fodres med grønt. 
Jeg vil foreslå at du læser bøger om det lille hønsehold,der er mange gode på biblioteket, så kan du  få en ide om hvad der er nødvendigt. Hvis du eller er i tvivl om noget så skriv her til forum.
Hyggeværdien er meget stor, ved en lille flok havehøns.
 
Venlig hilsen
Eva

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Økonomi
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2011, 20:25 »
Det kommer an på hvilke høns du vælger, hvor mange æg du spiser, om du vil sælge æg osv.

I den sidste ende tror jeg ikke at det er rentabelt rent økonomisk. Dog er det rart ALDRIG at smide mad ud, at spise æg fra egne høns samt bare fedt at have høns :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Økonomi
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2011, 23:07 »
Velkommen på forum, Tyge :D
Som de andre skriver, skal man nok ikke gøre hønseholdet op i kroner og ører, omvendt vil jeg heller ikke påtage mig at sætte værdi på den daglige glæde jeg har over mine høns, deres æg og af og til en slagtekylling. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Økonomi
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2011, 23:24 »
@Tyge

Som andre allerede har skrevet skal dit evt hønsehold ikke være grundlagt af økonomiske hensyn.
Du skal snarere fokusere på glæden ved at kunne producere egne æg til husholdningen i en kvalitet der næppe kan skaffes andre steder fra, uanset hvad forretningerne måtte kalde deres æg.

Udover rester fra køkkenet vil der være behov for at fodre med korn og æglægningspiller. Du kan finde diverse tråde herinde med råd om fodring og blandingsforhold. Jeg selv bruger som hovedfoder en blanding af 3 dele hvede til 1 del æglægningsfoder.

Held og lykke med hønsene.

Og velkommen til Forum.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Økonomi
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2011, 23:26 »
Meget beskrivende tråd som tilfældigvis kører samtidigt.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15542.msg140656;topicseen#new

 ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Økonomi
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2011, 09:14 »
Det kostede mig 2000 kr. at komme igang. ( hus og hegn )
Nu koster det kun foderet at få gode æg.
Det ser ud som om det "kører rundt".  /o

Hvis jeg havde valgt Hybrid-høner ville det nok give overskud.

Det siger min nabokone. 0g hun har gratis æg og kød. Siger hun !  ;D

Fordelen ved hybridhøner er så også at man så lovligt kan få lov til at sælge sine overskudsæg.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Økonomi
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2011, 10:00 »
Fordelen ved hybridhøner er så også at man så lovligt kan få lov til at sælge sine overskudsæg.

HVA???

Kan man lovlig sælge æg fra hybridhøns men ikke fra racehøns? :-\ :-\
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Økonomi
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2011, 10:29 »
HVA???

Kan man lovlig sælge æg fra hybridhøns men ikke fra racehøns? :-\ :-\

Jep!

For lovligt at sælge sine æg ved såkaldt "stalddørssalg" skal man registreres som stalddørssælger ved fødevareregionen - det kan man blive uanset race, MEN for at man rent faktisk må sælge sine æg fra dette lovlige registrerede stalddørssalg skal æggene naturligvis salmonellakontrolleres. Dette tilmeldes man hos "Landbrug og Fødevarer" hvor man skal skrive under på en blanket hvor man skal anføre om det er "hobbyhøns" (af ukendt/uregistreret herkomst) eller hvilket godkendt rugeri hønsene kommer fra. Hvis man ikke har dokumentation for at hønsene allesammen kommer fra et godkendt rugeri skal man anføre dem som hobbyhøns - og så skriver man samtidig under på at man IKKE må sælge æggene (selvom de bliver kontrolleret). Men hvis man har hybrider fra et godkendt rugeri og vel at mærke ikke selv ruger kyllinger ud efter dem så kan man sagtens få lov til at sælge æg ved vejen.

(jeg har forsøgt at få oplyst hvilken lovhjemmel Landbrug&Fødevarer har til at skelne mellem hobbyhøns og ikke i deres salmonellakontrol, men det kan jeg ikke få svar på. Og min kontaktperson i Fødevarestyrelsen forstår heller ikke hvorfor de skelner, da han mener at det tydeligt fremgår af lovgivningen at man blot skal have sine æg salmonellakontrolleret - ikke noget med skelnen mellem forskellige "niveauer" af kontrol. Men blanketten er så snedigt indrettet at man skriver under på at man ikke må sælge sine æg hvis man har hobbyhøns...) Se i øvrigt denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7954.msg78292#msg78292
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Mango2705

  • Gæst
Sv: Økonomi
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2011, 10:36 »
Power to the people. ;D

Offline Incognito

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Økonomi
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2011, 12:30 »
Tak for de hurtige svar. Et meget aktivt forum må jeg sige.

Måske skulle jeg ikke have brugt Netto som eksempel. På grund af etiske hensyn køber jeg helst ikke buræg. Så det er mere skrabeæg og frilandsæg jeg vil sammenligne med. De koster omkring 2½ kr stykket mener jeg.

Der er lidt for meget Frankenstein over hybrid-høns udfra hvad jeg kan læse mig frem til.

For mig handler det både om økonomi og dyrevelfærd.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Økonomi
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2011, 12:53 »
så tror jeg at jeg vil anbefale nogle havehøns - altså blandingshøns eller "fejlfarver", der ikke kan bruges til udstilling. Dem kan du ret sikkert få billigt og få både æg og kød ud af. Men man kan så sige, at problemet er jo, at du måske bliver grebet så meget af hønseriet, at du får lyst til at udstille, og så skal du jo spise blandingerne for at få plads til noget fancy  :D

Du kan klunse dig til et legehus og bare investere i en rulle hegn til gården. Eller købe høns, der ikke kan flyve og lade dem gå frit i haven. Vi køber hø og halm fra en lokal landmand som strøelse, det skifter vi efter behov. Så skal du have en vand- og foderbeholder, måske et par siddepinde og en redekasse. Men en masse af det kan laves af noget man lige har liggende.

Du kan komme hurtigt og billigt igang. Og så tilføje mere efterhånden som du bliver bidt af det  :)

Vi har købt æg for 1 kr. i en baghave og 2,5 fra stalddørssalg. Hvis mine høns ikke var skruk, ville jeg kunne sælge ca. 20-30 æg om ugen (hvis jeg måtte). Hvis jeg tog lad os sige 2 kr. pr. stk., ville hønsene selv betale for deres fodertilskud og måske endda strøelse. Men gevinsten ved at have høns synes jeg ikke er at gøre op i penge, jeg kan blive OVERSTADIG glad for at lave spejlæg med orange blomme eller bage VILDT gule kager. Vi har fået tarteletter, suppe, pitabrødsfyld, frikadeller og et par gode hønsebassegnavelår i løbet af vinteren - fra hønsegård til fryser. Jeg ærgrer mig over ikke at kunne tage mere hjemmelavet kød ud, men nu er der tomt. Det er virkelig en tilfredsstillelse, at have "lavet det selv" om det så er kød, æg eller gode minder.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økonomi
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2011, 12:58 »
Jeg købte 8 daggamle racekyllinger (kobberfarvet maran) for 30 kr. stykket da jeg startede med høns for et år siden. Desuden 3 æglæggende blandingshøns for en 50'er stykket = 390 kr. for 11 høns, der ca. lægger 5-8 æg om dagen (kyllingerne blev til hønniker og begyndte at lægge æg da de var 4½ måned gammel :D).

Deres foder koster 1,5 kr. kiloet for hvede/havre/byg og så blander jeg det op med tilskudspiller til 130 kr. for 25 kg. Hver høne/hane æder ca. 100 g korn om dagen, så må du selv regne ud hvad prisen pr. dag er ;).

Jeg tror, som de andre, heller ikke at man kan spare penge ved at have sine egne høns, men nøøøj hvor er det hyggeligt, og så smager ens egne æg altså bare meget bedre, end øko-æg fra supermarkedet /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Økonomi
« Svar #14 Dato: 01 Marts , 2011, 17:25 »
Jeg købte 8 daggamle racekyllinger (kobberfarvet maran) for 30 kr. stykket da jeg startede med høns for et år siden. Desuden 3 æglæggende blandingshøns for en 50'er stykket = 390 kr. for 11 høns, der ca. lægger 5-8 æg om dagen (kyllingerne blev til hønniker og begyndte at lægge æg da de var 4½ måned gammel :D).

Deres foder koster 1,5 kr. kiloet for hvede/havre/byg og så blander jeg det op med tilskudspiller til 130 kr. for 25 kg. Hver høne/hane æder ca. 100 g korn om dagen, så må du selv regne ud hvad prisen pr. dag er ;).

Jeg tror, som de andre, heller ikke at man kan spare penge ved at have sine egne høns, men nøøøj hvor er det hyggeligt, og så smager ens egne æg altså bare meget bedre, end øko-æg fra supermarkedet /o.

GUUUD - har du kun haft høns i et år Tanja? Jeg synes du har været her altid...  :D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.