Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min første ræv  (Læst 26614 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Clemens

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 72
  • .
Min første ræv
« Dato: 14 December , 2010, 20:32 »
Jeg var så heldig at skyde hønsenes fjende number one i lørdags. Den blev blev nedlagt med en perfekt hjertekugle, og opdagede aldrig hvad der skete.
Det var en dejlig fornemmelse, når man selv har haft besøg af ræve i hønsegården og set hvor meget skade de kan lave.
Her er lidt billeder af den nedlagte ræv og skytten.

Mvh.
Clemens

Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Min første ræv
« Svar #1 Dato: 14 December , 2010, 20:37 »
 <E
og
 <M
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Clemens

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 72
  • .
Sv: Min første ræv
« Svar #2 Dato: 14 December , 2010, 21:30 »
Mange tak.  :)
Nu er jeg gået igang med at garve ræveskindet. Glæder mig til at se resultatet.
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Min første ræv
« Svar #3 Dato: 14 December , 2010, 22:12 »
Hvor ER det godt at se..ren ønsketænkning her .... glæder mig til den dag jeg får et skind at garve ....men må jo ikk skyde selv.
Med venlig hilsen Søs

GKV

  • Gæst
Sv: Min første ræv
« Svar #4 Dato: 14 December , 2010, 22:26 »
Det er nu træls at det er nødvendigt, det er sådan et smukt dyr, som jo også, trods alt, gør nytte.

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min første ræv
« Svar #5 Dato: 14 December , 2010, 22:31 »
Søs, du må da godt få de skind vi skyder. Vi bruger dem ikke til andet end at aportere med.

Clemens, godt gået  /o  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Min første ræv
« Svar #6 Dato: 14 December , 2010, 22:41 »
Tjah, jeg synes nu også at det er os, der skal passe på vores høns - og så lade ræve være ræve.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min første ræv
« Svar #7 Dato: 14 December , 2010, 22:41 »
Bliver de ikke reguleret udvikler de jo bare sygdommen ligesom skab ;).. Det samme problem er der jo med rådyrene nu :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Min første ræv
« Svar #8 Dato: 14 December , 2010, 22:50 »
Hmmm. Her i området er undskyldningen at de (rævene) tager vildtet - som i parentes bemærket er udsatte fasaner og som sådan IKKE en del af den danske fauna. Vi har ikke set ræve i årevis så det må jo siges at "reguleringen" er lykkedes :(. Tidligere havde rovfuglene det samme problem - de tog fasankyllinger.... Nu er der status i at have ørne, glenter, kærhøge og rørhøge så de er ved at komme op i antal. Gad vide hvorfor vi mennesker skal "regulere" alle andre arter? Det er jo nok os, der er den mest skadelige. Der er såmænd ingen der vil savne os når vi engang har udspillet vores rolle her på kloden. Og det er da lidt trist.
« Senest Redigeret: 14 December , 2010, 22:55 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Min første ræv
« Svar #9 Dato: 14 December , 2010, 22:51 »
@Clemens: beklager at spamme tråden. Har bare svært ved at være begejstret omend du skal roses for at ramme præcist!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min første ræv
« Svar #10 Dato: 14 December , 2010, 22:52 »
Nu har jeg jo sagt grunden til det, så der er ikke nogen grund til at sige mere, men kan godt se at det er ærgerligt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

  • Gæst
Sv: Min første ræv
« Svar #11 Dato: 14 December , 2010, 23:03 »
Flot, Clemens - kan godt forstå, du er stolt  /o

Og hvis man ikke skulle roses på et hønseforum for at have udryddet et eksemplar af hadefjende nr 1, ved jeg da ikke hvor.

Håber, du bliver en rigtig dygtig jæger, når du bliver ældre - det tegner ihvertfald godt  :D


GKV

  • Gæst
Sv: Min første ræv
« Svar #12 Dato: 15 December , 2010, 00:24 »
Det er da nok rigtigt at man må regulere bestandene for at holde populationen på et niveau der tilgodeser dyrene, hvilket jo er nødvendigt, fordi vi mennesker fylder langt mere end vi ret beset kan tillade os. Der er slet ingen balance i tingene længere.

Jeg er selv hunderæd for at få rævebesøg og føler meget med dem, der har været rigtigt hårdt prøvet herinde.

Mit forhold til Mikkel er meget ambivalent, for jeg nyder, at se ham spadsere over mine folde, både foran og bag gården, samtidig med, at jeg frygter, at jeg ikke har fået sikret fjerkræet godt nok. At der er en mulighed for ham at komme igennem hegnet uden at hundene opdager det o.s.v.

Jeg sørger også for at hundene hele tiden er OBS på at de skal holde ham væk.

Ikke desto mindre synes jeg også, at det er OK at mene, at der altså også skal være plads til rævene, jeg vil også have ret til at synes, at det er et meget smukt og klogt dyr, med ret til rørerum. Det er mig der er mennesket og det er mig der skal beskytte dyrene i min varetægt imod, at Mikkel forgriber sig på dem.

@ Clemens, jeg er ikke efter dig, synes det er flot at du har ramt så præcist og jeg håber at du i din kommende jagtkarriere vil huske, at respektere dit jagtbytte som de fuldendte skabninger de nu engang er. Nogle er så desværre kommet i vejen for menneskenes interesser og er blevet lagt for had.

VH Gunni.

thorleif

  • Gæst
Sv: Min første ræv
« Svar #13 Dato: 15 December , 2010, 07:58 »
Der var engang et dyr der jagede (og draepte) Mikkel, men vi udryddede den nesten overalt. ULV.
Ulven saag raeven som en konkurrent, og holdt antalet raeve under kontrol. Det fine var at de svageste raeve blev draebt foerst da de var nemmest at draebe, slig at de sterkeste og bedste levede videre, og avlede. Nu lever (og avler) de udiskriminered, og det haver katastrofale foelger, de er for mange, og kvaliteten af raeverne forringes. Vores jagt paa raeve er helt tilfeldig, for de fledste er en rav, en raev. Jeg ser det som min pligt at have helt raeve-sikre hegne og huse. Jeg mener at den bedste form for raeve-jagt er med hunde, da den sterkeste jagt-raev vil komme unda, mens hunderne draeber de svakeste individerne. Det er min mening.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Min første ræv
« Svar #14 Dato: 15 December , 2010, 08:29 »
Som verdenen er skruet sammen, så SkAL der kun være plads til et eneste dyr på jordkloden og det er mennesket, og dersom mennesket bliver ved og ved med at udbrede sig.
Så må dyrene desværre reguleres, så de kan overleve på de steder der er tilbage til dem.
For mennesket må desværre ikke reguleres.....

Så findes der også to slags jægere :
"Lystmorderne" som skyder og desværre også skamskyder alt hvad der rører hver weekend, og jægerne som plejer bestandende, skyder de gamle, syge og overskuds hannerne væk og som kan gå i naturen hele dagen og nyde den.

I det område jeg bor i er der rigtig mange ræve, så lidt jagt på dem skader ikke bestanden. Jeg har besøg af den hver nat og glemmer jeg at lukke for hønsene, sååå.........

Jeg har ikke noget i mod jagt, hvis den foregår på en fornuftig måde og dyrene bliver "aflivet" hurtigt.

Derimod har jeg noget imod at spise noget med hagl, for puhaaaa når det første findes, så taber jeg totalt appetitten.  ;)
 

« Senest Redigeret: 15 December , 2010, 08:37 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub