Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor bliver mine æg af?  (Læst 27357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hvor bliver mine æg af?
« Dato: 03 Oktober , 2010, 20:49 »
3 Orlof i æglægning
3 blandingshøns
1 araucana fra April
5 maran fra Maj
3 wyandotter fra April
3 gul columbia brahma
1 hvid sussex fra Februar
1 trefarvet sussex fra Maj
2 dværg silkehøns

Jeg får 1! Sølle æg om dagen fra en af orlofferne *s /f
.
Hvad gør jeg forkert? De har et stort område at gå på, fri adgang til græs og insekter de kan komme til. Fri adgang til æglægningspiller(tilskud) samt de får hvede 1 gang om dagen. Frisk vand en gang om dagen.

Hvad sker der lige for de gokker? Brahmaerne er lige flyttet ind, en af dem er i meget hård fældning. De unge høns kan undskyldes men synes i hvert fald jeg burde få minimum 2-3 æg om dagen pt. Skal de allerede have lys eller hvad? Andet foder?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

frida

  • Gæst
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #1 Dato: 03 Oktober , 2010, 20:56 »
Jeg tror simpelthen, at alle høns her i landet har nedlagt arbejdet ;D
Som du nok kan forstå, så får jeg heller ingen æg ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2010, 20:59 »
Jeg har jo regnet med at skulle have 2 æg pr. 3 høns så det her er pinligt.... Jeg har tænkt hybrid tanken *s
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:03 »
Ja, altså...nu snakken falder på hybrider ::) :D Se lige min underskrift...ud af de 11 racehøner som burde lægge æg, er der ingen...det er kun hybriderne som lægger æg. Og når det kommer til at vælge mellem at holde hybrider, eller at købe dyre økoæg fra industriens stoooooooore hybridflokke, ja så er det altså at holde hybrider som vinder! :)

Jeg var i øvrig så overrasket, fordi jeg i går fik mit første silkeæg, siden de var skruk i sommer! :D Så et enkelt æg fra racehønsene kom der dog i går og i dag :D

frida

  • Gæst
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #4 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:12 »
Haha ;D.. Ja, jeg købte jo også hybrider som kyllinger her i sommers. Det var netop med tanke på at kunne få æg hele året. Da de blev lidt store, så rendte de over det hele. Og med det mener jeg overalt.
Om morgenen når de blev lukket ud i hønsegården, så var de alle pist væk :o! Om aftenen kom de "væltende" ud af hækken fra forskellige steder. Så havde de været rundt i nabolaget :-\ Det skal siges, at der i hækken er havehegn, og da vi fandt ud af at hybriderne stak af, så satte vi også kyllingetråd i hækken. De kravlede op af hegnet og forsvandt.
De blev solgt, men jeg må næsten indrømme, at det kunne være rart, at have en lille flok, der kunne lave bare et enkelt æg i ny og næ ::)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #5 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:15 »
Jamen det er da dejligt med smukke race høns der ikke ligner noget andet. Dem vil jeg da aldrig opgive ;D

Men det er i hvert fald ikke vores kolesterol indtag der kommer til at slå mig og kæresten ihjel ::)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #6 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:25 »
@ Johanne

Nu er der mange af dine høns som stadig er meget unge og dine gamle høns er vel også ved at gå i fælding..

Mine unghøns (Amrock og Jersey ) er desværre begyndt at lægge æg og især Amrockne har lagt i et stykke tid nu .............. /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #7 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:28 »
Hmm, ja det er en skam, så skal de lægges til senere næste år eller? Måske Amrocks var en race man skulle få et par høns af engang.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #8 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:36 »
mine amerikaner giver fortsat  1 æg hver dsagligt, det har de gjort det sideste år, men ingen æg fra orp!
mon vinteren er på vej med meget store skridt? skal vi tænde lys?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #9 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:49 »
Haha ;D.. Ja, jeg købte jo også hybrider som kyllinger her i sommers. Det var netop med tanke på at kunne få æg hele året. Da de blev lidt store, så rendte de over det hele. Og med det mener jeg overalt.
Om morgenen når de blev lukket ud i hønsegården, så var de alle pist væk :o! Om aftenen kom de "væltende" ud af hækken fra forskellige steder. Så havde de været rundt i nabolaget :-\ Det skal siges, at der i hækken er havehegn, og da vi fandt ud af at hybriderne stak af, så satte vi også kyllingetråd i hækken. De kravlede op af hegnet og forsvandt.
De blev solgt, men jeg må næsten indrømme, at det kunne være rart, at have en lille flok, der kunne lave bare et enkelt æg i ny og næ ::)

De kan jo stækkes... :) Jeg har mine gående i en stor indhegning sammen med gederne, hvor hegnet er omkring 1.55 meter højt...de bliver derinde /o

Jamen det er da dejligt med smukke race høns der ikke ligner noget andet. Dem vil jeg da aldrig opgive ;D

Nej, samme her, ELSKER både racehøns og hybrider *p

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #10 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:54 »
Mit største problem med de røde amerikanere er at jeg synes de er lidt kedelige at se på, den der røde og hvide farve er ikke lige mig ;) smag og behag.
Æv hvor er det bare træls ;) gad vide om jeg har en ægspiser blandt hønsene?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #11 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:56 »
Nu er der også meget forskel på racehøns, nogen er lavet til at lægge mange æg, andre til kød, nogle er alround og nogle mere pryd....

Og hvem var det lige der i tidernes morgen var stamfædre til de forskellige hybridlinier, det var da racehønsene ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #12 Dato: 03 Oktober , 2010, 21:59 »
Kunne det forøvrigt tænkes at de lagde æg udenfor ? Min far og jeg havde engang 2,14 blandings høns (Sussex kryds) og de gik fuldstændigt frit på hele gården, resultatet blev at vi skulle rundt mange steder for at samle æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #13 Dato: 03 Oktober , 2010, 22:52 »
Hej  med hensyn til lys mener jeg at høns skal have det lyst i 14 timer i døgnet for at give det max. ægudbytte da de skal have tid til at spise og drikke nok.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

hoejberg

  • Gæst
Sv: Hvor bliver mine æg af?
« Svar #14 Dato: 04 Oktober , 2010, 08:21 »
Jeg får heller ikke æg fra mine store "kyllinger" endnu. De ældste er fra sidst i marts eller først i april. Kan ikke lige huske det, men hvert tilfælde fra tidligt forår. Syntes nogle af dem har været røde i kammen i flere uger nu.Hvad er det lige der IKKE sker????