Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Klækning af kyllinger...  (Læst 26837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #30 Dato: 01 August , 2010, 20:36 »
Jeg har altså pillet flere gange, hvis de har været længe undervejs...også i hinden (fy, Christina! *r), og der er kommet dejlige livskraftige kyllinger ud alligevel! :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #31 Dato: 01 August , 2010, 22:55 »
Fra den første lille bule ses på et æg og frem til en kylling er ude kan der i nogle tilfælde gå mere end et døgn.
Der skal helst ikke pilles.
Jeg har endnu ikke oplevet at en kylling der var i stand til at lave den første lille bule i skallen, ikke også var i stand til selv at komme ud.
Til gengæld oplevede jeg ved nogle af de første rugninger jeg lavede at et par kyllinger, der syntes ikke selv at kunne komme videre, døde, efter en forsigtig fødselshjælp.

Så, jeg gentager.
 
Der skal helst ikke pilles
Mvh
Erik Andersen

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #32 Dato: 02 August , 2010, 09:37 »
Bare for lige at følge op på historien: inden jeg gik i seng i går knækkede jeg skallen på det famøse æg, ved forsigtigt at "skære toppen af" med en negl, uden dog at fjerne den (toppen, altså - ikke neglen).  ;)
Her til morgen var der ikke sket en sk.., så jeg tog en beslutning og hjalp kylle ud af ægget. Nu ligger den ude i rugemaskinen og kommer sig - håber jeg.  ???
Historien fortsættes...
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #33 Dato: 02 August , 2010, 09:56 »
Jeg har også gjort som dig Lisbet.
På 21 dagen lavede kyllingen et meget lille hul og der skete ikke mere.  <A
Dag 23 om aftenen var der stadig ikke sket mere, så jeg tog en beslutning og pillede ægget helt og der lå en levende kylling som jeg lagde under varmelampen sammen med de andre. :)
Den var lidt træt (eller svag) men dagen efter løb den rundt sammen med de andre og idag er den 14 dage og jeg kan ikke kende dem fra hinanden, de er alle lige livlige og har næsten samme størrelse. *y
Nogen vil nok sige at det var forkert af mig, men jeg tror ikke at den selv kunne komme ud, der var jo gået ca 50 timer siden den lavede hul.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #34 Dato: 02 August , 2010, 10:04 »
Hvis der var gået SÅ lang tid, ville jeg også have hjulpet, Charlotte. Det der sker (normalt) i tiden fra kyllingen prikker hul og til den klækker helt, er at den opsuger det sidste af blommen i sig, samt får lukket adgangen til de blodkar, der ligger i hinden. Navlestrengen sidder fast her, og hvis den bliver hjulpet for meget, kan man risikere at denne modningsproces ikke er helt færdig og navlestrengen stadig sidder fast.
Men ved vanskelige æg, f.eks. maran, som er meget tykskallede, kan der være brug for en jordemoder.
Held og lykke med den lille, Lisbet, selvfølgelig klarer den sig *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #35 Dato: 02 August , 2010, 10:57 »
@Marianne: jeg har søgt flere steder, men kan ikke finde noget brugbart om æg, der ikke har relation til MAD...
Hvor har du din viden om æg og deres anatomi fra? Jeg ville gerne vide mere om hvad der faktisk sker i et æg og hvordan det fungerer, men hvor finder jeg sådan noget?
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #36 Dato: 02 August , 2010, 11:35 »
Jeg har jo også hjulpet kyllinger ud, men jeg har også aflivet nogle i forsøget, måske de ville være døde alligevel, men det er lidt kedeligt når det sker.

På den anden side er det jo vanskeligt at se tilk mens de kæmper og dør, så det er nok bare sådan det er at avle kyllinger på hobbyplan.
Jeg har ruget så mange kyllinger at jeg stort set ikke værdiger maskinen et blik, jeg lytter til at den køre og ind i mellem tjekker jeg temp. jeg forsøger at huske at nu skal de i klækkebakken og er begyndt at sætte alarm på min mobil for i det mindste at bemærke om der er kommet kyllinger, så der er også æg i min maskine der bare ikke klækker eller kun kommer halvejs, men sådan er det jo også under hønemor.
 
Til gengæld er det stærke kyller der selv kommer ud af ægget  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #37 Dato: 02 August , 2010, 13:12 »
Haha, så garvet er jeg jo ikke endnu  :D
Jeg har desværre heller ikke plads til så mange høns. Naboen har, som tidligere fortalt, brokket sig over vores hane, (og vi bor endda på landet), så vi kan kun have én hane, der bor på den anden side af huset - længst væk fra naboen.  :(
Det giver desværre nogle begrænsninger i min udfoldelse, så jeg kan ikke forny flokken med mere end 2 kuld om året - en til videre avl + æg, og én til fryseren.  :o
Ja, det virker grusomt bare at tænke på at sætte tænderne i dem, når man ser dem nu  <W
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #38 Dato: 02 August , 2010, 13:22 »
Lisbet, min viden om høns, æg osv har jeg samlet op sådan lidt hist og her, jeg har læst et hav af bøger og tidsskrifter, søgt på nettet og lyttet til erfarne folk, noget har jeg rationaliseret mig til ved at iagttage, hvad der sker. Mit hovede er en stor brokkasse fyldt med alverdens viden, og det er tit jeg ikke aner, hvor jeg har det fra. Men jeg er jo meget nysgerrig og vil gerne vide, hvordan tingene hænger sammen og fungerer, så jeg søger og spørger.
Men du kan få megen viden om æg fra Den virtuelle høne. Det var noget materiale, jeg fik fra et universitet i USA, og Finn har været så sød at lægge det her på forum, der er dels en powerpoint præsentation og dels en film. For mit eget vedkommende virker lyden på filmen ikke, men nu har jeg også originalen, så det har jeg ikke gjort mere ved, men det bliver da spændende at se, om du kan få lyd.
Du kan finde begge dele i denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9405.msg91348#msg91348
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #39 Dato: 02 August , 2010, 14:33 »
Tak for svar og hjælp.

Jeg har to spørsmål endnu:
1: Er der stadig mulighed for klækning på 24. dagen? Har 5 uklækkede æg, som jeg har udført "vandprøven" på. De flød alle fint, men uden bevægelse i den tid, jeg lod dem ligge i ( ca. 10 sek.)
2: Er der noget håb for en kylling, der går på hele underbenet? Den startede tilsyneladende som spagatkylle, og fik snor om benene, men den krabber stadig hen over bunden og kan åbenbart ikke komme op på fødderne. Vil det mon ændre sig?
Den anden spagatkylle har rettet sig allerede efter samme behandling.

                                                                                           <A
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #40 Dato: 02 August , 2010, 15:00 »
Jeg har haft æg, der klækkede på 24. dagen i år, men de burde da give lyd nu, så.
Jeg har slet ikke forstand på spagatkyllinger ud over, hvad jeg har læst, men det lyder ikke så godt, med den du beskriver.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #41 Dato: 02 August , 2010, 22:39 »
Vil stadig holde på at man nok ikke bør pille for at hjælpe en kylling til verden. Er den ikke stærk nok til at komme ud ved egen hjælp er man nok bedst tjent med at den ikke kommer ud og måske viderefører svage gener.

Survival of the fittest. (Darwin)
 
Som det kan læses andet steds vil nogle kyllinger med spagatben komme sig inden for kort tid hvis man binder benene sammen. Jeg prøvede det på 2 for ca 10 dage siden. Den ene gik helt normalt efter et døgn med sammenbundne ben, den anden gik på hele underbenet, og blev efterfølgende aflivet.

Om det er rigtigt at prøve at rette spagat ben kan så også diskutteres (igen med reference til Darwin).
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #42 Dato: 02 August , 2010, 22:46 »
Erik, Erik, Erik...det gælder ikke med mennesker, og det skal heller ikke gælde med dyr ;D

Red dem der reddes kan, og giv dem et skønt liv *p

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #43 Dato: 02 August , 2010, 23:07 »
Christina.
Der er lidt forskel på mennesker og dyr (ihvertfald for det meste  ;D).

Det kan være ganske svært at kontrollere avlsmaterialet med høns efter at have grebet ind og hjulpet et eller flere individer, som efter en eller få dage, ikke kan skelnes fra resten af flokken.

Det er min eneste bekymring, for ellers vil jeg give dig ret.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #44 Dato: 03 August , 2010, 10:02 »
Christina: det er et meget smukt og sympatisk synspunkt - ingen skal påstå andet  :D og jeg har også handlet ud fra det, da jeg hjalp det lille pjok til verden.
Desværre har det efterfølgende vist sig at det nok forholder sig, som Erik skriver: den ER et pjok! Den er lille og småskravlet, og har dertil også spagatben i lettere grad.  >:(
Nu har den fået snor på benene, og så ser vi lige an et par dage. Kommer den sig, har jeg tænkt mig at mærke den, så vi ikke kommer til at avle på den senere. Kommer den sig ikke, må den samme vej, som den lille med de dårlige ben - den kunne ikke reddes.  :'(
Så alt i alt fik jeg levende kyllinger ud af ca. 50% af startmaterialet...
5 æg blev ikke klækket, men havde færdige kyllinger i skallen, 4 gik til eller var ikke ordentligt befrugtet og blev fralyst på 9. dagen, 3 har haft benproblemer hvoraf én er kureret nu. Så nu har jeg 11 sunde + 1 tvivlsom kylling - 8 Faverolles og 4 Tværstribede Plymouth Rock'er.
Det var så min første maskinudrugning. Jeg håber meget det vil lykkes mig at få en skrukhøne engang - det er dog meget nemmere!

                            <L <L <L <L <L <L
« Senest Redigeret: 03 August , 2010, 10:04 Fra Lisbet Woller »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand