Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Klækning af kyllinger...  (Læst 26836 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Klækning af kyllinger...
« Dato: 27 Juli , 2010, 10:14 »
Uha, jeg begynder at få lidt sommerfugle i maven...
Jeg er i gang med mit første kuld maskin-udrugede kyllinger, og er nu, hvor klækningen nærmer sig, bange for at noget skal gå galt lige til sidst.
Jeg startede maskinen (den blå fra America) den 9/7 om formiddagen, og det ser fint ud indtil nu, men hvornår ville I holde op med at vende æg, begynde at tilføre vand og i det hele taget gøre klar til klækning??
Kan man risikere at nogle af æggene klækker tidligere end 21. dagen?

                                            ???
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2010, 11:15 »
hvis ellers alt er som foreskrevet, kan man godt risikerer at der klækker en enkelt før tid og nogle på 22 dagen, men det er der ikke noget usædvanligt i.

på 19 dagen sætter du vand til og og holder op med at vende,man kan vist fjerne ribberne i sådan en mener jeg, så stiger fugtigheden, lad være med at gå op i hvor meget den bliver, hvis du lukker for luften  næsten, aldrig helt,  kan du ikke gøre mere, og fugtigheden stiger naturligt når de første kyllinger klækker og skal tørre.

giv ægene et pift med en spray flaske med lunkent vand, og lad dem være, spray et par gange om dagen og lad være lukket når først kyllingerne klækker.

Sid på hænderne til det er overstået, og forvent at alle er ude 23 dagen senest, hvis det hele er startet på 21 dagen.

Der kan godt gå 24 timer fra kyllingen får hul og til den er ude, så ingen grund til bekymring. De kan glimrende tåle at sidde i maskinen et par dage, og bliver stærke af at bliver tørret godt igennem. Du skal ikke bekymre dig for om de sulter, det gør de ikke, de lever af deres blomme de første dage. Hønemor bliver jo også liggende nogle dage. Til gengæld er de stærkt motiverede for at lære at spise når de kommer ud og skal til at tage for sig selv.

Husk for hver gang du kikker lukker du fugt ud af maskinen

Hvis du synes de vader rundt i for mange æggeskaller, så lister du ind og nupper dem, men husk ikke pille. og sprøjt ikke vand på æg med hul i, så drukner kyllingen, man kan spraye på siderne når først kyllingerne klækker.

God fornøjelse
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mercedes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 257
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2010, 22:30 »
Jeg vil lige sige, at det at fjerne ribbene intet har med luftfugtigheden at gøre. Det er 2 forskellige ting. :)
Man fjerner ribbene for at kyllingerne har mere plads når de kommer ud, og så sætter man den ene ned i siden, så de små ikke falder ned i vandet.
Det gør jeg på 18 dagen, når jeg fylder begge kar i bunden, samt lægger en våd svamp ned i bunden.
Der er 4 små huller i låget med aftagelige dutter. Indtil 18 dagen, kører jeg med 2 huller åben, og når alt er gjort med vand og ribber på 18 dagen..lukker jeg helt for hullerne.
Jeg ducher kun, hvis jeg har haft låget åbent af en eller anden grund.
God fornøjelse.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2010, 23:33 »
Små variationer i brugen af 'Madam Blå'.

Jeg har endnu aldrig haft dutterne ude af maskinen under rugning. Så æggene har kun fået den luft der kommer ind når jeg hver 3. dag har tilført maskinen vand.

Jeg hælder kun vand i det ene kar.

Har lige været igennem en rugning af 37 silkeæg, med forskellig termin, (maskinen klarer 30 silkeæg ad gangen), med følgende klækningsresultat. 29 kyllinger kom ud, hvilket samlet set giver en klækningsprocent på 78. Imidlertid blev 4 æg fjernet undervejs, efter lysning som viste de var ubefrugtede. Så 29 kyllinger af 33 befrugtede æg = 88 %.

At jeg så har aflivet 2 pga af for dårlige ben, og 3 druknede fordi nogen blandede sig i min rugning er lidt ærgerligt, men det har jo ikke noget med klækningen at gøre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2010, 14:23 »
Tak for svarene.

Jeg har nu gjort klar til klækning, så de kan bare komme  :D

Jeg har tænkt mig at beholde kyllerne inde i mit bryggers under deres varmeplade de første dage. Er det pyldret?  ::)
 Kan jeg i godt sætte dem ud i deres fine hønsehus med varmepladen lige fra rugemaskinen? Der er ikke andre høns i det hus pt., men bliver det for koldt?

Puha - det er næsten nemmere at få et barn... ;)
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2010, 14:39 »
Jeg tror sagtens, du kan sætte dem i hønsehuset, bare der ikke er træk, men måske er det nemmere og sjovere at have dem i bryggerset *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2010, 09:58 »
Du kan godt sætte dem ned i dit nye hønsehus fra rugemaskinen, men lav en begrænsning - en skærm elelr lignende så kyllingerne ikke kommer for langt væk fra varmen - de kan gemme sig i et hjørne langt væk - og så ikke få varme nok. Bag skærmen skal der være plads til vand og foder.

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2010, 10:12 »

Så er den 1. på vej ud... og den pipper!
                                  
                                   !a
« Senest Redigeret: 30 Juli , 2010, 11:11 Fra Lisbet Woller »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2010, 10:28 »
Sikke en fin fødselsdagsgave til dig 
;B
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2010, 11:14 »
Tak  :D
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2010, 12:01 »
Så ved jeg godt hvad du skal lave hele aftenen :)
Da jeg fik mine kyllinger var jeg henne og kigge (har også den blå fra America) igennem låget hvert 10 min for jeg skulle jo følge med i det hele :D og det første jeg gjorde næste morgen straks jeg åbnede øjnene var ar skynde mig hen til kasse og se om der var kommet flere. *f
Bliv nu ikke forskræket når du ser dem komme ud, for de kan godt ligne små øgler så længe de er våde ;)
Held og lykke med dem <L <L <L <L <L
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2010, 12:42 »
Nu er den 1. ude af skallen og den vælter rundt og skubber til sine "søskende", der endnu ikke på vej ud. Den der med at æggene ikke må røre ved hinanden - den holder jo ikke rigtigt nu... :-[
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2010, 12:45 »
De rører også hinanden under skrukke  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #13 Dato: 30 Juli , 2010, 17:30 »
Nu er det snart 6 timer siden den første kylling kom ud af skallen, men der er ikke kommet flere. Det ene æg har fået en "stjerne" for flere timer siden, men det er ikke blevet til mere... ???

Har jeg slået dem allesammen ihjel ved at åbne kassen kortvarigt (nogle gange) og dermed lukke varme og fugt ud? Jeg har tilført mere vand flere gange, og luftfugtigheden er høj.
Min stakkels ensomme kylling ... :'(

0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Klækning af kyllinger...
« Svar #14 Dato: 30 Juli , 2010, 17:47 »
Vi har kun to gange fået kyllinger fra rugemaskine, dog ikke fra: Den blå fra America....så den skal jeg ikke gøre mig klog på. - Men vil blot fortælle at vi begge gange fik èn kylling dagen før de andre kom.
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn