Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fra gamle dage  (Læst 14706 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Fra gamle dage
« Svar #15 Dato: 08 Juni , 2011, 19:50 »
Denne traad har nog taget el lille "sidesprang" ifra sit oprindelige emne, men flere af jer siger saa meget fornuftigt her, og det holdes paa et meget sagligt niveau. Forrige gang vi havde en liknende diskution, paapegede jeg at dette er dog ikke et Dansk problem, men et Skandinavisk, ingen talede mig imod, saa jeg gaar udifra at dette er korrekt?
Jeg er helt enig med Gunni i at naar racen er anerkendt, saa skal ogsaa "hoved-farverne" vaere godkendt. Ikke saa. Croad Langshan er en meget gammel race, den findes i to farver, hvid (sjelden) og sort (mer vanlig). De hvide er "sports" af de sorte, men avler man hvid til hvid, saa faar man.....rigtigt. Hvid. Blaa KAN laves men er ikke godkendt i UK, hvortil racen blev importered ifra Kina i 1870-aarene. The Croad Langshan Club of Great Britain godkender ikke blaa. Blaa er en meget nem farve at avle, sort ikke fuldt saa nem, og hvid er meget svaer at faa korrekt. I mange Europeiske lande er blaa godkendt. Saa ogsaa i Skandinavien, hvor hvid IKKE er godkendt. Det er nemt at forstaa hvorfor, under det gaeldende lov-verk. For mange aar siden var der tusenvis af Croad Langshans i alle Europeiske lande, ogsaa der oppe i Nord. der var nog ALDRIG nogen der hadde mange nog gode hvide til at stilde ud, og faa godkendt dem under lov-verket. Selv saa har jeg haft hundreder af Hvide Croad Langshans, men jeg har kun haft EN PERFEKT hoene i alle de aar. Jeg er selv ingen udstillings-mand, men jeg solgte den hoene til nogen der var, og hun blev bedoemmed som "Best opposite sex in show" paa Stoneleigh. Hvide Croad Langshan i stor kommer nog ALDRIG til at kunde udstilles i Skandinavien, da det er umuligt at avle et tilstraekkeligt antal perfekte, eller nesten perfekte dyr, medmindre man har en flok med flere hundreder af avls-hoener, og et helt kompagni af flotte haner. Og det er der nog ikke sandsynligt at nogen vil, dette er jo en hobby.
Jeg behoever vel ikke at nevne at jeg avler Hvide Croad Langshan i stor?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fra gamle dage
« Svar #16 Dato: 09 Juni , 2011, 06:58 »
Ja, denne tråd har bevæget sig laangt væk fra det oprindelige...som var meningen med den.

Der skrives at at visse farver ikke er godkendt i England, hvilket betyder at de også har et godkendelses system, ligeledes har alle de andre lande sikkert også, da reglerne i Europa nok er "afluret" af hinanden.
Så dette er vist ikke kun et skandinavisk "problem" så eller ??.

Angående en udstilling på Forumsdagen, så var der ikke meget tilslutning til det på den nylige afholdte forumsdag, så det tror jeg ikke bliver særlig relevant.

Det er endvider de færreste forumsmedlemmer som interessere sig for udstilling og de endnu færreste som "drømmer" om at få en ny race til landet.
Desuden vil det også koste noget at få en udenlandsk dommer på besøg.



Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Fra gamle dage
« Svar #17 Dato: 09 Juni , 2011, 09:03 »
Ja, denne tråd har bevæget sig laangt væk fra det oprindelige...som var meningen med den.

Der skrives at at visse farver ikke er godkendt i England, hvilket betyder at de også har et godkendelses system, ligeledes har alle de andre lande sikkert også, da reglerne i Europa nok er "afluret" af hinanden.
Så dette er vist ikke kun et skandinavisk "problem" så eller ??.



Det er endvider de færreste forumsmedlemmer som interessere sig for udstilling og de endnu færreste som "drømmer" om at få en ny race til landet.



Jeg synes det hænger sammen med det indlæg fra det gamle blad, for det er jo en form for kritik jeg fremfører, uden at jeg deltager på div. møder o.s.v.

Selvfølgelig har de andre lande da på et tidspunkt haft de forskellige farver og racer til vurdering og netop derfor er det da hul i hovedet, at det skal gøres en gang til! Jeg har ( lidt modvilligt) medgivet, at det er helt i orden, at man skal gøre det første gang racen vises, så folk kan se, om det nu også er, hvad man påstår. Når det så er gjort, ja så er form, vægt, fjerdragt og alt det der jo nedfældet i den standard som DFfR udsteder. Jeg er også helt indforstået med, at en spritny farve da skal vises, også flere år i træk for at se om det er noget der vil fortsætte, inden man udfærdiger en standard for den.

De farver der allerede er godkendt synes jeg så til gengæld, man blot skal kunne udstille på ganske normal vis lige fra starten.

Som f.eks Thorleifs hvide. Det lader til at være en svær farve, at få til at hænge sammen med standarden, derfor kunne det da være rart at se de enkelte eksemplarer som lever op til den. Så længe de er udsprunget af renracede dyr er det jo racen og ikke et krydsningsprodukt. Det er en gammel race med meget få dyr, som måske kunne få et gennembrud ved at blve vist.

Det er rigtigt, at de fleste forummedlemmer slet ikke interesserer sig for udstillinger eller opdræt som sådan, de kan have det svært nok med alene det at have høns med alle de love og forordninger der er. Det er også mit indtryk, at mange opdrættere slet ikke gider at deltage herinde, det ser man også i andre fora, de holder deres meninger for sig selv og den kreds de omgåes.

Lur mig om ikke de alligevel følger lidt med i de tråde, der omhandler andet end pjat, dating, rugemaskiner, nød og elendighed og billeder af krydsningshøns, der lige skal vurderes, hvike racer der ligger bag.

Her har Jørn, ja nu nævner jeg navn, været til uvuderlig hjælp for mange som gerne vil have lidt mere indblik i en races arveegnskaber, fejl og goder. Han har øst af sin store viden, erhvervet gennem mange år og ja, han har nogle mærkesager der har hobet sig op gennem årene, men han er der, når et medlem gerne vil have hjælp til enten at få nyt materiale hjem eller i kontakt med andre udenlandske opdrættere.

Måske er der andre der også er hjælpsomme, hvis man står ansigt med dem, men herinde generelt! Nope.

Igen en lang smøre, men det ligger mig meget på sinde, at der gøres tiltag til at gøre det attraktivt at arbejde med sin race, at have den glæde at udstille den, også for dem som ikke har oceaner af plads til at "opbevare" dyr i knapt et år for at have rigeligt at fremstille.

Her kan man godt miste modet, også selvom man synes det er sjovt at opdrætte høns og det "bare er en hobby".

Jeg er da meget spændt på, hvordan man vil reagere på mine tværstribede/perlegrå, som jo er en spritny farve. Er det mig der skal fortælle at sådan og sådan ser jeg den gerne fremover, eller kommer man fra DFfR og skærer en skabelon udfra andre racer?

VH Gunni.


thorleif

  • Gæst
Sv: Fra gamle dage
« Svar #18 Dato: 09 Juni , 2011, 09:08 »
Kvalificerings regelvaerk er bacered paa veldig lige regler i de lande jeg kender til, og jeg synes nog at nogle angriber DFfR for "stive" regler uraetmessigt? Jeg er ikke politiker, ej heller "fjerkrae-forenings-jurist". Godkendte racer i de forskellige lande er bacered paa hvad folk har stilled ud i fortiden, og der er nog veldigt vanskeligt at endre meget, og hurtigt. Vi maa huske at i "gamle dage" hodt mange flere mennesker meget stoerre floke med hoens, race-hoens, fordi de behoevede mad. Men det var inden "hybridernes indmarsj". det endrede alt. Mange landmend hadde flokke med hundre-vis af flotte racehoens, RIR, Plymouth Rock, Lyse Sussex, Croad Langshan, Italienere, Ancona, Danske Landhoens, ja alle de racer der egnede sig til baade koed og aeg-produktion. Og mange af disse landmend brugede "laying Trials" og udstillinger som deres "shop window". Og husk, disse landmend var aldtid interresserede i at forbedre sine dyr, det var deres leve-broed. Idag er nog situationen den at der er langt flere mennesker der har et meget mindre antal hoener. Saa situationen er en helt anden end dengang alle Fjerkrae-lands-foreninger blev grundlagt, og hoved-regelverkerne er vel ogsaa et spejle af disse forgagne tider?  Maaske er dette en lille del af hvor ideen om et Europeisk Faeldesskab er aktuel? Jeg aner ikke om der findes meget samarbejde imellom de forskellige Europeiske landes fjerkre-foreninger, holdes det iblandt Europeisk Conferance? Men jeg er helt enig med Gunni. At faa godkendt alle racer/farver er en meget lang vej fremover, og synes maaske lidt unoedvendigt vanskeligt. At "Lille Skandinavien" har faerre godkendte racer enn lande omkring, med 60-80, ja endog 100 millioner indbggere. Maaske vil man i fremtiden faa en "Europeisk Standard"? Men, det vil kreve tid og engagement af mange mennesker i mange lande. Danmark er kun "en lille brikke" i dette store spill. Og vi, de smaa hobby-avlere af de forskellige racer er det samme. Tror jeg.  
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2011, 09:12 Fra thorleif »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fra gamle dage
« Svar #19 Dato: 09 Juni , 2011, 10:07 »
Tiden har virkelig ændret sig siden de "gode gamle dage", nu er det ikke mere livsnødvendigt at holde høns til husbehov, og det har heller ingen økonomisk fordel, snarere tværtimod.

Det er også blevet langt besværligere at holde høns, lovmæssigt, især i byerne.

Der er ligeledes mange tilbud til det moderne mennesker og det er blevet billigere at rejse hele verdenen rundt og mange rejser et par gange om året og vil derfor ikke være bundet af husdyrhold.

Og angående indkøb af høns er det 1000 gange lettere og billigere at ringe til f.eks Bangs og få leveret 10 hønnikker, som kan sprøjte æg ud hver evig eneste dag (som er hovedkravet til høns), end at bruge lidt mere interesse, tid og penge på indkøb af nogle fornuftige racehøns. Som desværre for den private ikke kan laves billige pg.a de stadigt stigende foderpriser.

Det hele gælder om at få vakt interessen hos folk og får dem til at holde, avle og udstille racehøns, så man på udstillingerne kan se et bredt og varieret udsnit af de forskellige racer og farver.
Og det er svært, for der er ikke mange som "orker" at sætte sig ind i hvordan og hvorledes en race skal være, ej hellere kan de få sig selv til at sortere hårdt, for den og den er jo meget sød.

Det er nemt at lave kyllinger, det er straks værre at lave gode kyllinger. Det kræver nemlig tid, penge og plads ikke mindst, især hvis man breder sig til flere racer/farver.
 
Om det, at der ikke er så mange seriøse avlere som bruger Forum, så kan det være at mange seriøse avlere ikke interessere sig for internettet og at de ingengang har en pc. Det er er faktisk mange som stadig ikke har nogen pcér.
Ligeledes kan det også være at mange seriøse avlere synes at Forum er for "pjattet" dette kan jo så ændres med tiden, jeg anbefaler altid Forum der hvor jeg kommer hen og hvem ved måske sidder der nogen her på Forum, som har viljen og lysten til at starte seriøst med en race.
Og man kan jo bare vælg at bruge tid på de tråde, som man selv synes er relevante. Jeg har f.eks 360 sider med ulæste tråde.... som der ikke interessere mig.

Men der sker af og til at der kommer nye seriøse avlere og endda dommere som nye medlemmer her på Forum, som selvfølgelig er til for ALLE.




Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Fra gamle dage
« Svar #20 Dato: 09 Juni , 2011, 12:08 »
Som jeg har forstået det er det jo ikke bare den danske del af DFfR der kan ændre på procedurene, det er et skandinavisk anliggende og der skal da nok være nogle i de andre lande der vil stikke en kæp i hjulet, hvis man skulle formaste sig til at ønske ændringer.

Så selvom raceduerne har fine betingelser og kaninerne med, ja, så skal de to andre lande altså godkende en ændring.Utroligt at man i vore dage, med alle de aftaler der i forvejen er landene imellem som forhindrer et lands selvbestemmelse, vil påføre sig sådan noget helt frivilligt.

Måske er der fordele ved en sådan sammenslutning, måske ikke.Det er ikke lovligt sådan lige at medbringe høns til Sverige og Norge ej heller at sende æg dertil, dermed falder i mine øjne grundlaget for et så nært samarbejde.Det er ikke klubbernes skyld, men ministerierne der lægger hindringer i vejen for det, men det ændrer jo ikke på, at det ikke er muligt hverken at udstille eller sælge levedyr/æg, hvis man vel at mærke er lovlydig.

Jeg ved ikke om der gælder samme regler som for heste indenfor EU, der er det nok, at man via kredsdyrlægen får underskrevet, at man ikke bor i et område med sygdom og at alle heste i afgangsstalden er sunde og raske. En af de bedre ting ved EU.

Til gengæld er de skruphysteriske i Norge og her tror jeg også det gælder for høns.

Ang. de perlegrå/gråstribede. Hvis man går efter hvordan farven er på de andre racer, ja så er jeg igen, igen Fru Modsat for så ser jeg igen, ingen gund til at de skal udstilles tre år i træk, så er der en standard for dyret i almindelighed og for farven i særdeleshed i det den jo forekommer flere andre steder.

VH Gunni.