Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Krydsninger / farveblandinger - gode tråde søges  (Læst 7234 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SuperJoha

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Krydsninger / farveblandinger - gode tråde søges
« Dato: 18 Januar , 2020, 15:23 »
Kære alle

Skyder lige med spredehagl  ;)

Er der nogen, der kan henvise til nogle gode tråde herinde, der omhandler enten

1. gode kryds mellem racer / eller
2. kryds mellem dværg / stor i samme race eller
3. avl på forskellige farver indenfor samme race

Jeg har
0.1 sølv-sortrandet wyandot
0.4 guld-sortrandet wyandot
(og snart 0.4 isa-et-eller-andet pensionister til naturpleje i deres egen gård/urtehaven)

Jeg skal have anskaffet mig en hane i år til wyandotterne og overvejer at gå den "oplagte" vej med en guld-sortrandet wyandot hane, så jeg kan ruge et kuld ud af egen avl i løbet ad foråret, men jeg er nu alligevel nysgerrig på at se, hvad andre har erfaringer med ift. at blande farver og racer. Har søgt på livet løs, men har ikke rigtig fundet noget til inspiration.

På forhånd tak!  ;)
/Johanne

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Krydsninger / farveblandinger - gode tråde søges
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2020, 22:26 »
Jeg har ikke noget godt bud på det du søger, men kan - ud fra egen erfaring sige - at dværghaner til store høns ikke rigtig går. Han skvatter simbelhen af under betrædningen. Ligeledes er en stor hane ikke god til en lille dværghøne, hun kan ganske simpelt ikke tåle vægten af ham.

Ellers er det bare med at blande - det kan ikke gå galt, kun kan der komme nogle underlige starutterud af det, eller nogle smukke, hvem hved  ::)

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Krydsninger / farveblandinger - gode tråde søges
« Svar #2 Dato: 19 Januar , 2020, 01:07 »
Som Hans-Kurt fortæller, så kan dværghaner ikke parre sig med store høner....
 I efteråret var to af mine dværgWyandot kyllinger vokset op til at blive haner! så jeg var snart nødt til at aflive dem, for man må ikke have haner i Odense Kommune. Det havde jeg det ikke ret godt med, for når man kun har få høner/haner, så får man jo et andet forhold til dem, end hvis der er tale om produktion til fryseren :-\
Heldigvis manglede en bekendt et par haner, så hans høns kunne producere kyllinger  ;D
De to søde haner "arbejdede" dagen lang, og havde et godt liv sammen med 15 store høner.
Desværre kunne de ikke nå at holde fast i nakkefjerene på hønerne, samtidig med at de forsøgte at "nå ned til" hendes organer, så de faldt ganske enkelt ned fra hønerne  ::)

Så nu er de havnet i fryseren, og en større hane har overtaget jobbet.
Jeg trøster mig med, at de nåede at få et godt liv  :)
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2020, 01:10 Fra Gok »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Krydsninger / farveblandinger - gode tråde søges
« Svar #3 Dato: 19 Januar , 2020, 16:30 »
Det kommer vel helt an på hvad formålet med det er??

Og så et lille info. isa er hybrider dvs. 1. generation krydsninger, så de er ikke avls stabile.

Hvis det var mig, så ville jeg finde en god guld sort/randet wyandot hane og så lære standarden for racen at kende, og så begynde at avle store wyandotter. som der ikke er så mange af i forvejen. For så er med også med til at bevare en race.
Og ja, så æder, fylder og skider et godt racerent dyr det samme, som en krydsning.
Og wyandotter er endvidere en god allround race til både æg og kød.
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2020, 18:34 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline SuperJoha

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Krydsninger / farveblandinger - gode tråde søges
« Svar #4 Dato: 19 Januar , 2020, 17:17 »
Takker for feedback, hvor er "synes godt om"-knappen??  8) - sikke nogle gode erfaringer I har gjort jer med dværghanerne..... ;D

Jeg søger ikke rigtig noget andet end god læsning til inspiration ;)

Mine høns er faktisk "bare" have-hobby-høns, som mest af alt bare skal nyde livet, levere en smule æg, og ellers bare fornøje os med deres selskab og færden. Men jeg er helt med på det, du skriver Lene Lestat, har jo selv tænkt, det var den bedste og mest oplagte vej at gå - og skulle jeg få fingrene i en guld-sortrandet hane, så må jeg jo så se, hvordan kyllingerne fra den sølv-sortrandede høne falder ud.
Det var ikke tiltænkt hybriderne, for de er pensionister, og de kommer til at gå for sig selv.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Krydsninger / farveblandinger - gode tråde søges
« Svar #5 Dato: 19 Januar , 2020, 18:36 »
Jamen selvom jeg avler og også udstiller racefjerkræ. Så er det bestemt også udover at være selvforsynet med æg og kød året rundt også blot hygge og ikke mindst hobby, for penge er der ikke i det.

Og så er det ikke så heldigt at blande "guld" og "sølv", for der kommer man dæleme til at bøvle længe med at få "guldet" ud af de dyr, som falder ud som sølv.
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2020, 18:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub