Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: A-fejl; Standarder; Point; Klargøring til udstilling - skal vi hjælpe hinanden?  (Læst 41954 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
@ Andreas   På en silke skal kun ca 1/3 del være silkeagtigt i vingerne.

@ Wanda  og fodbefjeringen er slidt, kommer helt an på hvilken race det er, på en silke kan fodbefjering godt være slidt lidt uden et det trækker,  da en silke ikke skal havde formeget forbefjering, på en fodbefjeret dværg (sabelpoot) vil det trække efter hvor meget det er slidt, der er jo 5 point at øger godt med.

@ Lestat, jeg har engang lært at der ikke er noget der hedder, tendens, enten har den fejlen eller også er den der ikke, ikke noget midt i mellem.

Kan fejl kam være meget arveligt, men hvis man ikke bruge hane fra samme stamme som hønen, kan man godt bruge en høne med kam fejl, men skal selvfølgelig være meget opmærke som på afkommet, jeg vil nok bruge en høne med en mindre kam fejl hvis den havde alle andre goder og hvis den kunne være med til at forbedre nogle ting på hos en race.

Hilsen

Tomym   

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Tommy@ Super, så er jeg mere rolig ;)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Hej

Jeg må se om vi kan få lavet nogle billeder af de spørgmål som der bliver stille her i de indlæg, jeg har mange billeder liggende og vil da kikke efter om jeg har noget med fjerstruktur på en silkevinge, eller tager jeg bar nogle og så kan de blive lagt i leksikon her på forum.

Jeg har tro jeg har billeder af fodbefjering og tæer fejl liggende. Så lift tolmodighed og de vil blive funder frem.

Hilsen

Tommy   

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Nå ok, så er der ingen håb for mine maraner på udstilling! Hvor meget trækker det så ned hvis de har "naturlige" fjer på fødderne, altså fjer man kan se er lidt slidte efter naturlig brug?
Jeg er bange for, at meget få udstiller sådanne dyr, så det er ikke nemt at vide. Der er et punkt i bedømmelsen, der hedder "pleje og udstillingsstand (kondition)," som kan give op til 10 point. De trækker i reglen et point hvis en hanes halefjer er krøllede og beskidte eller lignende småting.
Jeg ville skyde på mellem et og tre minuspoint ved meget snavsede og "uredte" fodfjer, men det er nærmest et gæt.

Det kunne sikkert gøre sagen bedre med en mindre fodvask.  ;)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Tommy, jeg er ved at lave noget til leksikon, Jørn har bl.a. sendt mig mange gode billeder  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Jeg synes det er en mægtig god ide med sådanne billeder og beskrivelse af de fejl man så vidt muligt skal undgå. Billeder i forbindelse med forklaring er en stor hjælp.

VH Gunni.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Jeg er nærmest lidt bange for, at I sætter min dejlige unghøne her under "kamfejl", men I får lige et par billeder alligevel.

Her kan man se hendes udmærkede holdning og kropsform, samt hendes knapt så gode kam.


Her kan man se hendes udmærkede holdning og kropsform, samt hendes hvide fjerspids i halen.


Hendes tegning er godt nok ikke noget at falde i svime over, men hun er dog forskånet fra sin biologiske mors sorte halskrave, i modsætning til søsteren her:


Hvad man ikke kan se på billederne, er, at hun har et ejegodt gemyt, forstået sådan at hun både er tillidsfuld og aktiv, og at hun opfører sig omtrent som når høns er bedst. Desuden var hun den største i sit kuld.
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2010, 14:51 Fra Magnus Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Citat Magnus Fundal:
"Hvad man ikke kan se på billederne, er, at hun har et ejegodt gemyt, forstået sådan at hun både er tillidsfuld og aktiv, og at hun opfører sig omtrent som når høns er bedst. Desuden var hun den største i sit kuld."

Du har ret, Magnus. Udseende er ikke det eneste der tæller for en opdrætter heller. Yngelplejeinstinkt, charme og omgængelighed burde også give point!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Du har ret, Magnus. Udseende er ikke det eneste der tæller for en opdrætter heller. Yngelplejeinstinkt, charme og omgængelighed burde også give point!
Og kødkvalitet og æglægning. Deraf "største i kuld". For slet ikke at tale om sundhed og sygdomsresistens.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Når jeg kikker i kataloget fra LU så ser jeg steder hvor der står:
im
ib
up

 ::) Hvad betyder det mon ???
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
im = ikke mødt
ib = ikke bedømt

up måske uden point, så det var en due , men det må være det samme som ib = ikke bedømt.  ???
« Senest Redigeret: 03 Januar , 2010, 19:37 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Her er et billed af en tvillingetak som giver dyret 0 point
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Tak Linda, ja, jeg synes nu bare det er en charme mere!! og i mine øjne burde hun have haft mindst 95 p, og mit skøn er SLET IKKE farvet af, at jeg har en aktie i hende *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Suk--Jeg forstår --- vi kommer bare IGEN. Så kan vi lære det. <M <M *g <M  <M *b *b
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Ja det er helt tydeligt en tvillingetak, ingen tvivl om det .
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub