Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtelbur  (Læst 14226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SStampeSS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Vagtelbur
« Dato: 27 Juni , 2010, 22:24 »
Halløj halløj.. jeg Skal til at bygge et nyt vagtelbur, og har vedhæftet en skitse.. Ville lige høre hvor mange vagtler (Kinesiske) i ville mene man kunne putte ind inden det bliver "dyrplageri" Målene er på skitsen men hvis den ikke kan ses er de.
H=0,5M
L=1,40M
B=1,10M

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vagtelbur
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2010, 22:29 »
Kinesiske vagtler hopper utroligt højt når de bliver bange, så 50 cm. i højden vil jeg mene er alt for lavt. Desuden er hanerne ikke så gode til at gå sammen, så 1,2 er nok passende.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Vagtelbur
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2010, 22:41 »
Jeg tror også at 50cm. i højden er for lidt, jeg ville nok lave buret 100cm. højt, det ville også lette tilgangen til buret hvis der er en låge i siden, som "tag" ville jeg bruge noget blødt net, ikke trådnet da det kan skade vagtlerne hvis de flyver op.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vagtelbur
« Svar #3 Dato: 27 Juni , 2010, 22:47 »
Velkommen på forum, Kasper  :D
Jeg kan se, at du allerede har fået nogle svar  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vagtelbur
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2010, 06:47 »
Jeg vil også sige 1,2, med 1,2 går der også pludselig 20 stk og så er der ved at være fyldt.
De hopper jo snilt 2 mtr, hvis de bliver forskrækket, men er det fortrolige fugle er det nu ikke slemt med hopperiet, Harlekin vagtlen er meget værre.'
Lav nu så det er meget nemt at gøre rent, også når der løber 20 vagtler rundt.
Hvis du ikke har for langt til Hvide Sande, smutter du lige en tur til DACONET, og køber noget rusegarn eller ligende til at sætter over.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline SStampeSS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vagtelbur.
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2010, 21:32 »
Mange tak for alle de gode svar..:) det er super.
Har dog stadig et par.. jeg laver buret 1 m højt. (Måske lidt højre) Kunne man ikke som på tegningen Lave et rusegarn som John nævnte (Blå net) og 10cm over det sætte noget plexsiglas. Så undgår man træk og regn og at vagtlerne slår deres lille hoved. /o..? 

Så er jeg ikke så klog i alt det fuglesnak endnu.. men 1,2 betyder det bare 2 høns og en hane..?  ::)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vagtelbur
« Svar #6 Dato: 29 Juni , 2010, 06:58 »
Det med net og plexiglas er helt fint
Så  skal du lave grenskjul i et par hjørner, evt. med fyrgrene de holder længe.
1,2, betyder som du selv nævner 1 hane 2 høns, hvis der stod 1,2,10
er der 1 hane 2 høns 10 kyllinger, 0,0,10 er 10 kyllinger.
Der er også harlekin vagtel i nogenlunde samme størrelse, det er også en spændende fugl, men er lidt sværere at få til at yngle
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline SStampeSS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vagtelbur
« Svar #7 Dato: 29 Juni , 2010, 18:42 »
Jeg siger mange tak for svar alle sammen..  /o
Det kan være jeg lige smider et par billeder ind når huset er færdig :)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vagtelbur
« Svar #8 Dato: 29 Juni , 2010, 18:52 »
Hover? hvor er det, jeg blev da rundt på gulvet, du skriver vestjylland, den Hover jeg finder er ved Vejle, er det Hoven?, hvis det skaL v ære kinesene har jeg da nok noget til sponsorering.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline SStampeSS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vagtelbur
« Svar #9 Dato: 29 Juni , 2010, 21:07 »
Hej  John...
Det er Hover  :) Det er heller ikke sådan en stor "by".. Det ligger meget tæt på spjald 6971
Har du noget til sponsorering..? Det lyder da spændende  ::)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vagtelbur
« Svar #10 Dato: 29 Juni , 2010, 22:25 »
Når vi er på de kanter finder vi nok ud af noget, jeg er jævnlig i Borris, så det er bestemt en mulighed.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline SStampeSS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vagtelbur
« Svar #11 Dato: 18 November , 2010, 21:59 »
Halløj Halløj... Nu går vagtlerne  og hygget sig i deres nye bur og lægger en masse æg. Problemet er bare de ikke ruger på deres æg, så næste projekt bliver vist en hjemmelavet rugemaskine. :D Jeg har lige et par spørgsmål (Og jeg ved godt der er mange indlæg om det, men syntes ikke jeg kan finde svar på mine spørgsmål. ::) )
Jeg regner med bare at bygge rugemaskinen i en flamingokasse.
1.Jeg skal bare lige høre til om det er nødvendig at lave huller i kassen til udluftning (Den skal jo helst holde så godt på varmen som muligt  /o)
2. Jeg skal prøve og lave noget "fuldautomatisk vendning" så hvor mange gange skal æggene vendes i døgnet, og skal de ikke bare vendes 180 grader
3. fugtighed ?  hvor vigtig er det. Jeg snakkede med en mand i egtved "egtved vagtelopdræt" han brugte ikke fugt overhoved i hans maskine, samtidig er der andre der mener det er meget vigtig med den rigtige fugtighed.?

Håber der nogle der kan hjælpe lidt, for det kunne nu være sjovt at bygge sin egen istedet for at købe en  /o

Kasper

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vagtelbur
« Svar #12 Dato: 19 November , 2010, 06:58 »
Hej Kasper.
Ja lyt du bare til Flemming i Egtved, han ved alt om vagteludrugning.

Jeg ruger selv uden vand, og det går fint.

Du skal have en eller  anden udluftning i rugeren, for opbruger du ilten så dør de.

Er det en motorruger ( med blæser) eller fladruger du vil lave? fladrugeren skal stå åben ca 15 min hver dag for luftning af æggene, jeg har prøvet at snyde, det straffes.

Med hensyn til vending af æggene skal de nok vendes mindst 2 gange i døgnet.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Vagtelbur
« Svar #13 Dato: 19 November , 2010, 12:32 »
en af mine bekendte har ruget vagtelæg ud ved at have dem i en dyb tallerken med sand i bunden - og så en arkitektlampe over for varme. Det er lykkedes for ham flere gange, men jeg vil umiddelbart sige, at dødeligheden blandt hans kyllinger var lige lovlig høj de sidste par rugninger i år, synes jeg. Altså ikke fra starten, men sådan i løbet af de første 2-3 ugers levetid faldt der en del fra. Måske pga. rugemetoden, det aner jeg ikke.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Leif-K

  • Gæst
Sv: Vagtelbur
« Svar #14 Dato: 30 November , 2010, 10:32 »
en af mine bekendte har ruget vagtelæg ud ved at have dem i en dyb tallerken med sand i bunden - og så en arkitektlampe over for varme. Det er lykkedes for ham flere gange, men jeg vil umiddelbart sige, at dødeligheden blandt hans kyllinger var lige lovlig høj de sidste par rugninger i år, synes jeg. Altså ikke fra starten, men sådan i løbet af de første 2-3 ugers levetid faldt der en del fra. Måske pga. rugemetoden, det aner jeg ikke.

Hvis ikke det er røverhistorie så har han været UFATTELIG heldig.Hvordan vil han styre varmen?
« Senest Redigeret: 30 November , 2010, 10:34 Fra Leif-K »