Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Børnevenlige racer til hønsegård i byen  (Læst 13724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Børnevenlige racer til hønsegård i byen
« Svar #30 Dato: 09 Juli , 2015, 20:36 »
Man behøver ikke nødvendigvis skulle kunne komme ind i hønsehuset. Man kan også bygge redekasser på udvendigt :).
Og fordelen ved at det er hævet er at du kan skrabe bundmaterialet direkte ud i trillebøren. Prøv evt. at tjekke http://www.backyardchickens.com/atype/2/Coops for at få ideer :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Viborg85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Børnevenlige racer til hønsegård i byen
« Svar #31 Dato: 17 Juli , 2015, 18:52 »
Vi få selv bygget et hus. Jeg kan ikke finde noget om afstanden på pindene/trinnene på trappen hønsene går ind og ud af. Nogen der kan en fingerregl?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Børnevenlige racer til hønsegård i byen
« Svar #32 Dato: 17 Juli , 2015, 23:45 »
Afstand mellem sovepindene: Mine har en indbyrdes afstand der gør, at mine høns kan sidde i fred for dem på de andre pinde. Det er altså ikke muligt for en høne at hakke den der sider på pinden foran eller bag ved, uden at den skal flytte over på den pågældende pind. For de kan selvsagt hakke naboen  ::). Der er 3 sovelægter i samme niveau, som anbefalet andet sted her på DFF. Altså ikke som en trappestige, med stigende højde.

Hvordan en stige fra gulv til siddepindene skal udformes, ved jeg ikke. Min kræver, at de foretager et lille hop, for at nå det næste trind. Stigen/trappen er egentlig kun til Brahmaerne, da jeg har læst, at de ikke er glade for at flyve alt for højt. Samtidig med, at nedturen, ikke skal være for direkte, da de er tunge dyr, og rammer gulvet hårdt. Men indtil nu, sover alle mine høns/kyllinger på gulvet. Dog har nogle af brahma kyllingerne fået den fikse ide, at sove på redekassekanten, ikke særlig godt, da de klatter i rederne  >:(. Den uvane må jeg se at få pillet af dem.

Udendørs stigen - landgangsbroen kalder jeg den - er et bræt med tværgående pinde, så hønen har noget at holde fast i under op-/nedstigningen. Det er vist en ældgammel udformning af en hønsestige  :laugh: