Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Akut hjælp...krise for lille-kylling  (Læst 3643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Akut hjælp...krise for lille-kylling
« Dato: 02 August , 2014, 10:31 »
Hej - igår hentede jeg to små kyllinger som var klar til at komme videre. De er klækket i rugemaskine og har gået uden varme et par uger. Og de er så søde. Her til morgen har den ene det helt perfekt - går rundt og pipper som om den hersker i hele hønsegården (i sit kaninbur). Den anden lå med vingerne foldet lidt ud fra kroppen og med 'blinkhindefremfald' - hedder det mon sådan? - den er noget koldere end den første - og efter en times tid hvor jeg har givet den vand med pipette er den ikke bedre. Den nærmest vælter omkuld på siden - strækker hovedet som hvis den var lammet - kan ikke holde sig på benene men tilter omkring - og får sådan nogle små rysteture af og til...

HJÆLP - hvad fejler lille-kylling (der er større end sin veninde)?
skal den bare aflives - eller kan man gøre noget??
ja - det er varmt - og det hjälp at flytte den helt i skygge i kort tid....
Hønemor til hanen Hansen, Magdalene, Mathilde og fru Løvetand - og så til Lillemis

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Akut hjælp...krise for lille-kylling
« Svar #1 Dato: 02 August , 2014, 11:15 »
Uh - det kan være mange ting, men hindefremfald, lammelse, rysteture, at kyllingen virker kold og at tilstanden er opstået pludselig, får mig til at tænke på forgiftning

Det er mit eneste umiddelbare bud - jeg håber der er andre, som vil melde ind her også
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Akut hjælp...krise for lille-kylling
« Svar #2 Dato: 02 August , 2014, 11:23 »
jamen hvad skal jeg dog gøre???
Hønemor til hanen Hansen, Magdalene, Mathilde og fru Løvetand - og så til Lillemis

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Akut hjælp...krise for lille-kylling
« Svar #3 Dato: 02 August , 2014, 11:26 »
Kristine - jeg tror desværre ikke, at der er så meget at gøre - hold kyllingen varm, giv den evt. lidt vand med druesukker og bliver det ikke bedre i dag - så tror jeg ikke, at den lille står til at redde
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Akut hjælp...krise for lille-kylling
« Svar #4 Dato: 02 August , 2014, 11:48 »
selvom du skriver den er kold, så tænker jeg om den har fået hedeslag?
sådan en biltur kan være meget varm og du skriver du lige har hentet dem.

Du kan tjekke om den er dehydreret ved at hive ud i huden med et par finge, huden skulle så gerne "snappe" ind på plads igen med det samme - jo større forsinkelse, jo mere dehydreret.

Ellers så sker det jo desværre at de går til pludseligt og uden man aner hvad det er ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Akut hjælp...krise for lille-kylling
« Svar #5 Dato: 02 August , 2014, 11:48 »
åhhhh nej - det må bare ikke være så galt - men den ser ikke god ud...nu har jeg efterhånden hældt så meget vand i den, at den bare gylper det op...åhhh hvor er det forfærdeligt....
Hønemor til hanen Hansen, Magdalene, Mathilde og fru Løvetand - og så til Lillemis

Offline Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Akut hjælp...krise for lille-kylling
« Svar #6 Dato: 02 August , 2014, 11:49 »
Nimrod, det var igår eftermiddags jeg hentede dem - og alt var fint igår aftes. Åhhh æv.
Hønemor til hanen Hansen, Magdalene, Mathilde og fru Løvetand - og så til Lillemis

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Akut hjælp...krise for lille-kylling
« Svar #7 Dato: 02 August , 2014, 12:48 »
Kære Kristine.
Hvor er det synd- også for dig og for den kylling som måske bliver ene.
Det er nok for sent, men kul hjælper nogle gange. ikke grillkul eller briketter! Rigtigt kul uden tilsat diller- daller. Det sælges nu også- omend sjældent- som grillkul.
Man støder det og iblander det eksempelvis siet havregrød. Fugle har et meget højt stofskifte, så selv om de ikke vil spise, kan det være em god ide, at tvinge noget i kræet.
Held og lykke med den lille.
Aktivt kul kan man købe i visse Matas butikker af den mere gammeldags slags, tror jeg. Ellers har de det ofte, hvor man køber hønsefoder.
                                 Venlig hilsen
                                             Margrethe



                                      Hilsen
Daisy

Offline Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Akut hjælp...krise for lille-kylling
« Svar #8 Dato: 02 August , 2014, 14:53 »
Farvel til lille-kylling. Den er nu desværre begravet ;-(
Hønemor til hanen Hansen, Magdalene, Mathilde og fru Løvetand - og så til Lillemis