Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøns og deres tæer og fodfjer  (Læst 22218 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #15 Dato: 25 November , 2009, 16:08 »
Jeg er helt enig! Jeg læser med stor interesse dine og andres indlæg vedr. arvelighedslære - især vedr. silkehøns, som jeg selv er faldet for. Har allerede lært mere om silkefødder i denne tråd, end jeg hidtil har kunnet læse mig til. God viden.

Og jeg har i år meldt mig ind i silkeklubben - og vil til næste år deltage i silkehønsedagen - netop for at blive klogere. Og MÅSKE....en dag....tage skridtet lidt mere fuldt ud og blive bare LIDT mere seriøs (selvom jeg nok aldrig kan overvinde mig selv til at slå en kylling ihjel fordi den er fejlfarvet. Der er liiiige noget med mit menneskesyn, (kyllingesyn) der kollidere her.

Det var kun lige den lille bemærkning om, at vi, der ikke sorterer kyllinger med hård hånd er med til at ødelægge mange års hårdt arbejde for de "rigtige" opdrættere, der faldt mig for brystet.


Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #16 Dato: 25 November , 2009, 16:29 »
Susanne: Er da ked af du opfatter min mening som et angreb af dig. For sådan var det ikke ment.
For mig at se, er det største problem ved hobbyavlere , mig selv incl., at det er svært at sortere fra med hård hånd.
Selvom jeg har sat mig rigtig meget ind i avl omkring høns og ænder, så er jeg langtfra en ekspert, men nogen gange er vi hobbyavlere også nødt til at udvise lidt respekt for de som virkelig gider avle og udstille for alvor.
Sådan en som dårlige tæer/fødder hvor genetisk arvelig er den fx. Jeg kan da godt lave nogle kønne "rigtige" kyllinger ud af en høne med "dårlige" tæer". Så sælger jeg mine kyllingere videre til en anden, som beslutter sig for at avle og udstille. Er det så ikke mit ansvar, at de solgte kyllinger kommer fra dyr uden skavanker?
Jeg slagter såmænd heller ikke mine fejl-farver, med mindre de var ruget med henblik på slagt. Jeg ejer faktisk ikke en eneste wyandotte, som er korrekt i farven.
En fejlfarve kan ses, det kan en mulig skjult skavank ikke - det er blot derhen jeg gerne vil.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #17 Dato: 25 November , 2009, 16:51 »
Hej


Som silkehøns opdrætter i mange år har jeg set en forbedring omkring avlen med gode bagtæer, da jeg fik de første silkehøns i 1980 var der godt nok 5 tæer, men de kunne lige så godt være samme vokset og få gode point som dem der var bare lidt mere adskilt,  bare der var 5 tæer så var det ok, problemet den gang var at der kun var dyr med så dårlige bagtæer, selv om man sorterede ret hårdt så skulle man jo også tænke på farven, top og kam, så man skulle vælge hvad man ville forbedre og før i tiden ville man have mindre kamme og større top og det avlede vi så i en del år, bagtæerne var stadig det samme, så sidst i 80erne kom der store hvide med skæg til danamark fra tyskland, disse havde nogle meget fine adskilte tæer, så nu skulle vi jo også lave dem sådan og der blev spredet en masse avlsmatriale rundt i danmark og man blev meget mere opmærksom på det, nu idag bliver man straffet for det på udstillingerne og det gør man er lidt mere opmærksom på det, for det er blevet rigtig meget bedre, bare der sidste 5 år, men der er jo også hentet avlsdyr fra andre lande.

Jeg har haft mange mærkeligt bagtæer på mine silkehøns, op til 5-7 negle eller ansats til tæer på hvert ben var ikke unormalt for år tilbage, dem få jeg så ikke nogle af mere.

omkring avl, så er avle bagtæer ikke værre ende at avle turkis æg og øretuffer på en Arucana.



Tommy       

Susanne

  • Gæst
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #18 Dato: 25 November , 2009, 22:53 »
@Tina:  Jeg kan faktisk godt se pointen - og vi amatører må bare lære at skille tingene (hønsene) ad. Man kan jo heldigvis godt se forskel på sine høns - og handle derefter.

Jeg skynder mig at bakke ud af tråden - kom vist til at forstyrre en meget interessant faglig snak. Må hellere nøjes med at suge til mig af al den gode viden, der her bliver delt ud af - helt gratis.

Tak for den!


Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #19 Dato: 25 November , 2009, 22:59 »
Et lille indspark herfra.

De 5 silkekyllinger jeg har fået over de sidste par dage (Se evt tråden 'Så er der kylling. I silke) ser ud til at have meget fine tæer. På den ene fod af den ene kylling er der måske et lille problem, men ellers klar adskillelse mellem 4. og 5. tå.

Hønsene stammer fra Tommy, så tak dertil.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #20 Dato: 26 November , 2009, 19:10 »
Vil bare sige tak for super billeder  /o nu er der ingen tvivl om hvad sammenvoksede tæer betyder. De billeder ville være gode at have i galleriet med forklaring, så de ikke bare forsvinder med denne tråd!!!
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #21 Dato: 01 December , 2009, 23:25 »
Vil bare sige tak for super billeder  /o nu er der ingen tvivl om hvad sammenvoksede tæer betyder. De billeder ville være gode at have i galleriet med forklaring, så de ikke bare forsvinder med denne tråd!!!

I Leksikon under racebeskrivelsen, sammen med billedet fra Lugovets, ville være at foretrække. Eller evt et link fra racebesrivelsen til billederne.
Mvh
Erik Andersen

GKV

  • Gæst
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #22 Dato: 03 December , 2009, 12:27 »
Det ville være en god ide med de billeder, dels af de gode dyr, men så sandelig også af dyr med fejl, således, at det bliver en rettesnor for kommende ejere. Det kan være svært, at forstå racebeskrivelserne, når der ikke følger billedmateriale med.

Eksemplet med de dårlige tæer, synes jeg er godt, det viser jo, at en del ikke anede, hvad det ville sige, bl.a. os selv!!!!

Min datter havde bestilt to hold avlsdyr, som hun modtog på silkehønsedagen. Hun spurgte ikke om prisen, betalte hvad der blev forlangt.

Det ene hold var sorte, fine dyr med ring og det hele, samt udstillet på dagen. Det er så her, at det viser sig, at komme vildtfarvede kyllinger efter, samt overvejende dårlige tæer. Det kan være, at det ikke er usædvanligt, men det havde været rart, om det var blevet oplyst, at det kunne hænde. Vi er ikke kede af at vi har købt dem, de er virkelig dejlige og vi håber på, at kunne få lidt flere og bedre kyllinger med tiden.

Det andet hold var vildtfarvede også bestilt som avlsdyr. Vi er begyndere og det må vi så bløde for nu. Min datter blev oplyst om, at farven kunne være lidt bedre, men der blev ikke nævnt på noget tidspunkt, at tæerne var elendige, især hanen er slem, med helt sammenvoksede bagtæer. Det er så ham der skulle være far til de vildtfarvede kyllinger vi skal lave !!!! I mine øjne skulle de være solgt som havehøns. Det skal nævnes at handelen foregik tidligt på dagen, inden datteren havde fået den undervisning i fjer og tæer, ellers var de ikke blevet købt.

Ingen dyr er perfekte, det ved vi godt, vi har selv opdrættet i mange år, blot ikke høns, men vi har altid forklaret folk, hvilke ting, der kunne være bedre og hvilke der var gode, når vi solgte, og selvfølgelig har vi ikke solgt noget til udstilling som var helt forkert i følge standarden.

Desuden er vi meget forbavset over, at dyrene slet ikke er ringet, de kommer fra en avler og udstiller og blev som sagt solgt som avlsdyr.

Vi har ikke lagt skjul på, at det var meningen vi ville udstille hen ad vejen, når vi engang fik lidt dyr der var gamle nok, men kan da se, at der vist er lang vej, der kommer nok ikke noget, vi indtil videre vil lægge navn til.

Pudsigt nok er de silker, vi købte blot sjov (for farvens skyld, af opdrættere der ikke udstiller), de bedste, de har fine tæer, fine dunede fjer, både på vinger hale og tæer, så dem vil vi bestemt satse på, men det er mere held end forstand, at de kom os i hænde. Et held idet det betyder, at vi ikke i første omgang har brug for at gå ud og købe nyt avlsmateriale og kan bruge tiden til at blive klogere.

Jeg ved ikke, hvordan man vil modtage dette indlæg, jeg er bekendt med at man synes min tone er hård, men det er den måde jeg udtrykker mig på.

Til sammenligning kan jeg sige, at da vi købte vore Kochin var det en helt anden sag. Her ventede vi også i lang tid, vi vidste, at opdrætteren havde førstevalg og at vi fik de næstbedste, men stadigvæk gode dyr. Det er sådan, jeg synes det skal være, når man er opdrætter og vidersælger avlsdyr, dyrene er også ringede.

At vi har sat Kochinerne til salg er ene og alene, fordi de er for store og klodsede efter vores smag.

VH Gunni

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #23 Dato: 03 December , 2009, 12:56 »
 :).....derfor er jeg ofte inde i dette forum. Jeg kan ikke undvære denne daglige
dosis af interessant viden.....Lugovets....du er et sandt orakel  /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

sussie

  • Gæst
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #24 Dato: 03 December , 2009, 14:25 »
Så vidt jeg forstår .....Blander man tit i farverne for så at gøre farverne dybere, klarere, linierne skappere osv. Det betyder jo også at der vil være et skjult gen i de rene farver. Og den rigtige gen kombination kan tricke en anden farveafkom, til trods for at de er en ren silke. ???

GKV

  • Gæst
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #25 Dato: 03 December , 2009, 14:29 »
Jamen det er da logik for silkehøns ;D ;D. Jeg ville bare gerne vide hvad det er jeg køber, men det kan nogle opdrættere dårligt svare på, når vi taler om hvilke farver der ligger bag, derfor kan det også være så svært, at få fat i det materiale man faktisk vil have.

VH Gunni.

sussie

  • Gæst
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #26 Dato: 03 December , 2009, 14:35 »
Jeg kan sagtens følge dig. Mit problem har været at når jeg borer lidt dybere i hvlke gener der ligger i fjerkræet har generne mange gange vist sig at føre tilbage til de samme 3 avlere i Danmark. Det er virkelig svært at finde nyt blod i samme farver syndes jeg.

GKV

  • Gæst
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #27 Dato: 03 December , 2009, 14:48 »
Så langt er jeg slet ikke kommet endnu, indtil videre er det meget begrænset, hvad jeg kender til de forskellige opdrættere og deres dyr. Derfor er det også jeg bringer emnet op, for jeg kan umuligt være den eneste, der er så uvidende.

Hvis man køber dyr, der ikke er beregnet til avl, og man har fået det oplyst, er der jo ikke noget at brokke sig over, men når man regner med avlsdyr, så må det mest elementære være i orden, eller i det mindste oplyst, især overfor en begynder,

Måske er det ikke sådan indenfor fjerkræet, men jeg ville da ønske det var.

Jeg vil gerne betale prisen for gode avlsdyr, men så skal der også fremover være god viden om dyrenes baggrund, ellers køber jeg da bare nogle havehøns til foræringspris i stedet og nøjes med at spise æggene.

VH Gunni.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #28 Dato: 03 December , 2009, 22:09 »
Jeg ved ikke, hvordan man vil modtage dette indlæg, jeg er bekendt med at man synes min tone er hård, men det er den måde jeg udtrykker mig på.

Gunni,
Ingen andre reagerede på dit spørgsmål, men det vil jeg så gøre for at det ikke skal stå ubesvaret hen.

Jeg synes bestemt ikke tonen er for hård. Du (be)skriver formentlig hvad du oprigtigt føler.

Er der en opdrætter/sælger der efter dit indlæg føler sig trådt over tæerne, er det jo nok fordi vedkommende inderst inde er bevidst om at have 'snydt' en begynder til at købe noget der ikke var helt i orden. Har fejlen bundet i uvidenhed, har opdrætter/sælger ikke noget at føle sig stødt over.

Forum bør være åbent for også at få luftet holdninger af diverse art, så længe der ikke er personlige angreb eller folk på anden vis bliver direkte hængt ud.

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehøns og deres tæer og fodfjer
« Svar #29 Dato: 03 December , 2009, 22:30 »
jeg plejer altid at spørge folk (hvis ikke selv de fortæller det) om hvad de skal bruge hønsene til, for hvis de er seriøse så skal de også have noget ordentligt at bygge videre på.¨
Ihvertfald det næstbedste, for det bedste beholder jeg selv. ;D

Hvis det er til hygge/havehøns så kan de sagtens lægge gode æg, på trods af diverse småfejl.

Nu er der også stor forskel på kvaliteten på de forskellige racer, for dem som der ikke er så mange af er sværere at avle i superkvaliet, hvorimod de mest populære racer er nemmere at finde i god kvalitet og der kan der sorteres hårdere i dem og fåes meget bedre dyr.

Jeg tror på den anden side at brådne kar, som sælge dårlige dyr, som gode dyr til nybegyndere findes indenfor alle dyrearter, desværre.
Og det ikke er enestående indenfor fjerkræ verdenen.
Om alle avlere ringmærker deres dyr, nej det gør de nok ikke desværre. Det burde de måske nok gøre.

Om ringen garanterer racerenhed, næh heller ikke og dog for avleren vil ikke bruge penge på den slags ting, hvis han ikke var seriøs, men en ting er sikkert ringen garanterer ihvertfald alderen på dyret.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub