Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.  (Læst 10419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

aagaard

  • Gæst
Hej til alle forum medlemmer.

jeg er ved at starte HELT fra bunden. Og man kan jo læse meget
rundt omkring.... Men jeg kunne godt tænke mig om nogen af I
kendere ville sende dette et par ord med på vejen :)
 
Jeg har fået en køkkenhave på 500 m2. En lidt rigelig stor mundfuld
at starte mede, så jeg forestiller mig at jeg vil dyrke halvdelen og
have hønsegård i den anden halvdel på skift, således at hønsene
ordner og gøder den ene halvdel medens jeg dyrker den anden....

Hvor mage høns skal der til for at de kan holde 250m2 ren?

Vi forestiller os at hønsene skal levere bidrag i form af såvel lækkert kød
som æg. Vi forestiller os også, at vi gerne vil have en race som med
rimelig sikkerhed skrukker, så vi får fornøjelsen af at se hele forløbet fra
æg til kylling.

Indtil nu har jeg med baggrund i ovennævnte fokus på følgende store racer:

Sussex
Faverolles
Plymouth Rock
Orpington
Dorking

Men der er vist ikke nogen race der er en sikker skruk-race? Jeg synes
man kan læse meget forskelligt rundt omkring. Og jeg ville ønske at I
måske kunne være behjælpelige med et tip om hvilken af disse der
har den højeste sandsynlighed for at skrukke og tilmed være en god
kyllingefører, som det vistnok hedder....

På forhånd tak
Henrik Aagaard

 

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2008, 07:21 »
Hej Henrik

Der findes også 2 andre racer i stor, Wyandotter, og Brahma, Brahma er en fantastisk skrukhøne/kyllingefører, og har en vægt på ca 3,5-4 kg. haner ligger på ca. 5,5-6 kg.

Store Wyandotter kender jeg ikke så meget til ud over at de lægger æg om vinteren, det er Brahma til gengæld ikke så dygtige til.

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2008, 07:51 »
Hej Henrik
Jeg vil nu foreslå dig en nden løsning, nemlig at inddele haven i 4 afdelinger. Den ene til hønsene, så så skifter plads til næste år. I den del hønsene lige har forladt, dyrker du så gødningskrævende grønsager som kål, selleri osv. Næste år dyrker de
u i det samme stykkemindre krævende rønsager, kartofler fx. 3 år dyrker du løg gulerødder, rødbeder sammen. Sådan kan du fortsætte.
Hvis du kun laver et skift med høns og grønsager er det meget begrænset hvad du får ud af det, hønsemøg er megetbstærkt gødning, som vil svie rødderne på mange planter. Hvis du bor på Sjælland, så meld dig til mit kursus i april. Se www.slottet-i-smoermosen.com.
Venlig hilsen Økologisk havekonsulent
Jens Juhl

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2008, 10:23 »
Det med at inddele køkken haven er en god ide. Og når du så om et par år er blevet så grebet af at holde høns, kan du lave 4 hønsegårde med 4 forskellige racer. Sådan er det vist gået for mange af os.. :D
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2008, 20:20 »
Indtil nu har jeg med baggrund i ovennævnte fokus på følgende store racer:

Sussex
Faverolles
Plymouth Rock
Orpington
Dorking

Jeg vil foreslå orpington. 1 hane og 4 høner. Hyggelig rolig race. God skruk og kyllingefører. God kødkvalitet. Rimelig æglægger.
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2008, 21:11 »
Du skriver at du gerne vil have høns der selv kan ruge kyllinger ud. Så kan du godt strege Faverolles da de meget sjældent skrukker. Dog er det før set.
Dem jeg kender der har haft plymouth rock'er har heller ikke haft den store succes med skrukhøner.
Hvis du vil have en race med "skrukke garanti" så er orpington og silkehøns nok de mest oplagte valg. Dog er silkehønen ikke særlig stor og derfor ikke oplagt som slagte dyr.
Nogle sussex stammer, skrukker men der er også stammer der stort set aldrig bliver skruk.
Jeg kender ikke det store til Brahma og ved derfor ikke hvor ofte, eller hvor stor en del der bliver skruk.
Kochin i den store variant kunne også være en idé. Også store dyr med en god vægt. Det er bestemt heller ikke usædvanligt at de bliver skruk.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2008, 22:59 »
Ja, så kan jeg jo foreslå den race jeg har nu, nemlig Lutter i stor. Det er en mindre hønserace, men en rolig høne. I øjeblikket har jeg en der skrukker, og ligger på 10 æg, så jeg håber snart at få kyllinger.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

aagaard

  • Gæst
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2008, 00:56 »
Tak til alle jer som har svaret på mit indlæg.  :)

Det lugede noget ud i mulighederne.

Med venlig hilsen

Henrik

aagaard

  • Gæst
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #8 Dato: 22 Februar , 2008, 01:04 »
Til Jens

Tak for dit råd. Glimrende web-site du har. Den får
jeg stor glæde af.

Henrik

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #9 Dato: 23 Februar , 2008, 15:37 »
Til Jens

Tak for dit råd. Glimrende web-site du har. Den får
jeg stor glæde af.

Henrik
Hej Henrik
Tak for din rosende omtale af min hjemmeside. Jeg håber du har lagt den i foretrukne, for den må ikke længere figurere her på Forum, i debatterne. Helen har sendt mig en mail, hvor hun siger at når jeg informerer om noget ved at sætte et link ind til min hjemmeside, så er det for at promovere min hjmmeside, og det må jeg ikke. Hun har tilsyneladende ikke noget imod at andre sætter i stribevis af links ind, for det kalder hun at informere. Så derfor må du Henrik, og andre, undvære links til de aktiviteter på min hjemmeside, som jeg, i min naivitet troede var informationer og inspiration. Jeg vil naturligvis ikke brude ind i hyggen med den slags.
Venlig hilsen til alle der har læst og evt. kommenteret mine indlæg.
Jens

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #10 Dato: 23 Februar , 2008, 16:13 »
Jeg vil lige rette en misforståelse fra Jens' side. Det er helt OK en enkelt eller 2 gange at referere til sin hjemmeside. Det er der flere andre der har gjort og det er der ikke noget galt i. Det er god information til at komme videre. Men når Jens' spammer ved at skrive det samme i flere indlæg med henvisning til den samme hjemmeside, så har vi bedt ham stoppe med det. Det er der intet nyt information i.

I enhver brugers profil er der mulighed for at lægge et link ind til sin egen hjemmeside.   Den må hjertens gerne bruges.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2008, 16:16 »
I samme mail fortæller jeg dig også, at du kan lægge din url ind i din profil, så alle med et enkelt klik kan komme direkte herfra til din private hjemmeside, samtidig opfordrer jeg dig til at lægge en besked på markedspladsen under tilbydes, men du gør igen af delene, hvorfor?


Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2008, 16:21 »
Hej Jens
Jeg må sige at jeg personligt syntes at det er bedst hvis du ligger din www addr ind under din profil, så kan man jo selv , hvis man har lyst,til at kikke på din hjemmeside. ;) . Mener det er det mange andre har ( den der globus ) . Det kan jo blive lidt indaverende hvis du skal skrive den i alle indlæg IKK? <O
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #13 Dato: 23 Februar , 2008, 18:18 »
Jeg har min www adresse liggende under min profil, men det er der jo ingen information i når igen kan se den. Det handler slet ikke m det, men om man skal skrive en lang smøre eller indkopiere en lang tekst, når man kan nøjes med et link.
Jeg skal nok lade være med at overdænge jer med indlæg.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Valg af hønserace.....vi behøver ikke en syndflod af æg.
« Svar #14 Dato: 23 Februar , 2008, 18:31 »
Den skulle også skrives det rigtige sted. Jeg har flyttet den, så nu kan den ses som en klikbar globus/cirkel under dit billede
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi