Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vaske høns  (Læst 9032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Vaske høns
« Dato: 07 Februar , 2008, 13:14 »
Jeg prøvede lige her for ikke så længe siden og vaske en høne, ned i håndvasken og gøre hende våd. Og så en gang hundeshampoo, og der efter skyldning...

Men helt ren blev hun langt fra, og især i toppen som var det jeg synes var vigtigst (en Sultan)

Jeg synes ellers jeg vaskede og vaskede, men gav om til sidst  :-\

Hvordan i alverden bærer i jer ad med og få den helt rene, og især i toppen ???

Jeg kan godt huske der var en tråd om det i det gamle forum, men kan ikke huske om der var noget specifikt i gjorde  ;)
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2008, 13:49 Fra Nielsen »

poul andersen

  • Gæst
Sv: Vaske høns
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2008, 14:39 »
undskyld men nu undrer jeg mig lidt som nybegynder.

hvorfor vasker i jeres høns, er det nødvendigt?


Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Vaske høns
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2008, 15:06 »
Når man tager på udstilling med sine høns, skal de gerne være vasket og rene, ellers ser det ikke godt ud.
Man kan også komme ud for, at hønsene er blevet meget beskidte, så det er nødvendigt at vaske dem, jeg har nogle hvide silkehøns, og det er ikke altid de ser lige fine ud.
Jeg har dog ikke prøvet at vaske mine endnu, så jeg vil da også gerne vide lidt mere, om der er noget man specielt skal tage sig iagt for
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Hanne

  • Gæst
Sv: Vaske høns
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2008, 15:18 »
Det kan slet ikke betale sig at vaske sine høns nu :D

Og det er heller ikke årstiden. Risikoen for at de bliver forkølede er alt for stor!

Vi skal helt hen i foråret når solen brænder igennem og vi kan være helt sikre på at de er tørre nok inderst inde, og at natten samtidig ikke er for kold endnu.

Normalt vasker man kun sine høns til udstillingsbrug, for der skal de fremstå bedst - og der ved jeg at mange føntørrer dem inden.

Jeg har aldrig vasket mine hvide silker og det var heller ikke nødvendigt. Jeg fik engang en hvid silkehøne som altid var møgbeskidt i toppen og det kunne jeg ikke holde ud at se på.
Hun fik en tur med shampoo og hårtørre. Det varede lige nøjagtig en halv time - så var hun beskidt igen!
Hun var et rigtigt møgøre ;). Når hun drak vand røg hele parykken ned i baljen og så var det ellers ud og rode i jord bagefter....

Jeg vasker aldrig mine høns og synes heller ikke det er nødvendigt.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vaske høns
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2008, 16:45 »
Jeg har aldrig i alle mine 15 år som hønseejer vasket en høne eller hane for den sags skyld, før jeg forleden måtte klatvaske stakkels Hanse, selv de hvide silkehøns bliver hvide igen når vejret arter sig, og da jeg ikke udstiller mine høns, ja så kommer de kun i grusbad, og det sørger de jo selv for... :P
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Vaske høns
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2008, 22:54 »
Normalt ville jeg heller ikke gøre det, medmindre det var for udstilling. Men hun var bare så beskidt, og hendes top var faldet helt ned så man kunne se hovedbunden.

Det synes jeg ikke hun var tjent med, derfor vasken  ;)

Og hjulpet har det da, for toppen har skam rejst sig igen nu.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Vaske høns
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2008, 01:11 »
Jeg har vasket en del høns efterhånden. Første gang fordi de havde fået tynd mave af æglægningsfoderet,var klistret i måsen, det var vinter og koldt for den bare rumpe. Efter vasken blev dun igen rene og kunne varme rumpen. Ellers vasker jeg bare inden udstilling og de nyder det. En tur i badekarret med lunkent vand, jeg bruger menneskeshampoo, engangsvaskeklude og en rolig hånd. Jeg sørger for at alt er klart inden dyret hentes til badning og når de først har dyppet sig i det dejlige vand slapper de af. Hovedet vasker jeg dog ikke med sæbe af hensyn til øjnene men dypper vaskekluden i rent vand som jeg tørrer omkring hovedet med. Så bliver de viklet ind i et stort håndklæde og sat til tørre i fyrrummet, sæt aldrig et vådt dyr ud i kulden for det kan de ikke tåle. Efter et par timer fjerner jeg håndklædet og de står og tørrer færdigt i fyrrummet til dagen efter.
Hvis du har brug for tips til toppen (det har mine jo ikke) kan det være andre med silkehøns har erfaringer her.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Vaske høns
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2008, 09:59 »

Hvis du har brug for tips til toppen (det har mine jo ikke) kan det være andre med silkehøns har erfaringer her.


Ja det var det jeg håbede på  ;)