Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En hane er kommet til ??  (Læst 7734 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: En hane er kommet til ??
« Svar #15 Dato: 15 August , 2008, 19:07 »
Hej Thomas
Hvis det er hønsene der har fået smag for at spise æg så spiser de også skallen.
Der er kun en måde at finde ud af det på og det er at du ligger et æg ud i hønse huset og så er det bare at vente og se om det så stadig er der et par timer efter. Skriv evt. på det så du kan skelne.
Det er meget træls, jeg har lige været det igennem med mine høns.
Det er en uvane der smitter kraftigt. Jeg endte faktisk med at beordre hovedet hugget af hende der hakkede hul på skallen,alle hønsene og hanen åd når der først var hul. Siden har de andre glemt det. Heldigt for dem <B
Jeg prøvede ellers tricket med at putte noget stærkt i et æg ved hjælp af en sprøjte. i dette tilfælde chilisovs. Man er vel desperat  >:(
Nu har jeg købt en forsvindingsrede kasse. Mage til dyrt pindebrænde :o, men æggene triller da fint væk og ned i skuffe.
Held og lykke med opklaringen af de forsvundne æg.
MVH fra lene i rungsted
Der i dag har fået 4 nyklækkede gøgespættede maraner <L, klækket af en klodset orpington. 3 æg er trådt i stykker med kylling i processen. nu håber jeg bare ikke at det er haner alle 4 ::)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: En hane er kommet til ??
« Svar #16 Dato: 16 August , 2008, 11:06 »
Du kan læse mere om ægspiseri og tricks her ;) Ægspiseri
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2008, 16:30 Fra Finn Jensen »

Offline Thomas ø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: En hane er kommet til ??
« Svar #17 Dato: 16 August , 2008, 22:15 »
Det lyder ikke rat hvis det er æggespiseri. Det må jeg prøve at ha fundet ud af. For det var også fra den ene dag til den anden at der var nedgang i æg lægning. De har fri adgang til skaller og de ser ikke syge ud eller er ved at tabe fjer.Og det kan måske også være en lille tyv ude fra, for det er ikke hundne de kan ikke komme til hønsehuset. det lyder ikke helt usansynlig det med hønsne <E
Med venlig hilsen
  Thomas


0,4 marsvin
0,1 pomeranie
0,2 landskildpadder
1,6 orpingtoner
0,1 kat

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: En hane er kommet til ??
« Svar #18 Dato: 17 August , 2008, 08:24 »
Ja vi har mange forslag på hvad det kunne være, jeg vil da også komme med et.
Er det muligt at der kan komme skader ind i det hønsehus, for de er ihvertfald vilde med æg, og stjæler gerne. :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Thomas ø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: En hane er kommet til ??
« Svar #19 Dato: 17 August , 2008, 22:23 »
Ind til vider har jeg ikke set en tyv eller andet.Men i dag var der 3 æg hvor af det ene var helt blødt. Men jeg holder stadig øje med mulige fjender.  <Q
Med venlig hilsen
  Thomas


0,4 marsvin
0,1 pomeranie
0,2 landskildpadder
1,6 orpingtoner
0,1 kat

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: En hane er kommet til ??
« Svar #20 Dato: 17 August , 2008, 22:53 »
Har du prøvet (som det også tidligere er forslået) at mærke et par æg men en streg, kryds eller andet og derefter lægge dem i rederne? Og lad dem endelig ligge nogen dage... Det er nok den bedste måde at se om der bliver taget æg. Eller om hønsene evt. æder dem selv.

Når et æg er helt blødt kaldes det for et vind æg. I langt de fleste tilfælde er det bare tilfældigt. I andre (få) tilfælde kan det være mangel på kalk eller evt. mangel på D-vitamin. Men så ser man flere end et enkelt vind æg.

Danny
Himlen bør altid være blå!