Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane sammen med hane  (Læst 5388 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Hane sammen med hane
« Dato: 12 August , 2008, 10:57 »
Hej i forumet.
I er så gode til at dele ud af jeres erfaringer, så er der ikke nogen der gider hjælpe mig  :)
Jeg er stadig ny til det med høns, så mit spørgsmål går på:
Nogle skriver de har flere haner i gården og nogle har kun en. Kan man have flere uden at de slår hinanden ihjel og hvordan gør man? Jeg mener er der noget man skal kigge efter mht. temperament hos den der er førerhane nu eller hvad?
Har ikke lyst til at udfordre skæbnen, men er bare nysgerrig  ::)

hilsen Lisbeth

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hane sammen med hane
« Svar #1 Dato: 12 August , 2008, 11:07 »
Klart det afhænger af førerhanens temperament. Nogle haner vil slå enhver mulig rival ihjel. Andre accepterer at der er en anden (eller flere) haner. Men disse haner vil aldrig få lov at udleve deres naturlige haneadfærd og vil altid skulle ligge under for den anden.

Så er det jo op til ens eget temperament om man syns det er ok. Om man kun vil ha´en hane eller dele dem op så de får hver deres gård og høner.

jeg havde engang en rundkørsel af en dværghane og så en endnu mindre dværghane. Den lille var sød,rolig...så ikke umiddelbart stresset ud så tænkte jo at det var fint nok.Den store accepterede da han var der.

En dag stod nogle venner så og manglede en hane til deres 40 stoore italienere. de fik selvfølgelig ham den lille bitte*GG*

Aldrig har jeg set en sådan forvandling før....En SÅ lille hane med et SÅ stort ego.

Om det nogensinde lykkedes ham at springe på ryggen af de store høns der melder historien ikke noget om. Men når blot jeg tænker på hvad en andenrangshane går glip af af selvværd...så er det grund nok for mig til at sige ..hver hane ...sine høns.
Med venlig hilsen Søs

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hane sammen med hane
« Svar #2 Dato: 12 August , 2008, 11:15 »
Jeg har haft to unghaner haner, der forsøgte at parre sig med samme høne samtidig. De var godt nok også vokset op sammen, og var altså perlevenner. Desuden var det synd for hønen, og der var kun hende.
Hos min brors Australorps har der til gengæld været en førerhane, samt en hane der slet ikke måtte være der. "Denne hønsegård er ikke stor nok til os begge!" Stakkels fyr. Det var om efteråret, og underhanen var fra april, mens førerhanen var fra året før. Det kan måske godt have noget med det at gøre...

Efter sigende er det værste to voksne haner, der aldrig har set hinanden før. Hvis begge to har været førerhane, bliver det næppe heller bedre af den grund.

Én hane til fyrre høner? Det er jo fuldstændig overdrevet! Man snakker om, at 10 høner er mange til en hane, men 40?   ::)

Efter sigende startede Wyandotterne som en krydsning mellem sølv Sebright og sorte Kochin. Derfra kommer den sølv sortrandede farve. Og alverne af dem skulle netop have brugt lille hane på store høner, så det er absolut ikke umuligt. Det ser nok bare lidt sjovt ud...  :D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hane sammen med hane
« Svar #3 Dato: 12 August , 2008, 11:29 »
Jeg købte kyllinger i foråret, de var dengang 11 uger, og man kunne så nogenlunde se hvad der var høner og haner, men det viste sig alligevel, at den ene høne, var en hane, og til trods for at de var vokset sammen, havde alfa-hanen et så stort ego, at der ABSOLUT ikke var plads til den anden. Den blev jagtet nådesløst, heldigvis er ham jeg har købt hos en sand engel, så han byttede den ene hane til en "rigtig" høne. Den helt rigtige happy end er så at da hanen blev sat ud hos avleren, var han pludselig ham, der bestemte, man kunne næsten se ham vokse, da han galede, gjorde haneben og straks trådte en høne.
 <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hane sammen med hane
« Svar #4 Dato: 12 August , 2008, 12:31 »
Jeg købte kyllinger i foråret, de var dengang 11 uger, og man kunne så nogenlunde se hvad der var høner og haner, men det viste sig alligevel, at den ene høne, var en hane, og til trods for at de var vokset sammen, havde alfa-hanen et så stort ego, at der ABSOLUT ikke var plads til den anden. Den blev jagtet nådesløst, heldigvis er ham jeg har købt hos en sand engel, så han byttede den ene hane til en "rigtig" høne. Den helt rigtige happy end er så at da hanen blev sat ud hos avleren, var han pludselig ham, der bestemte, man kunne næsten se ham vokse, da han galede, gjorde haneben og straks trådte en høne.
 <M

Tak for jeres svar.
Mente heller ikke, at haner ville kunne sammen uden at slå hinanden ihjel eller tryne den anden. Syntes bare jeg havde læst om flere haner sammen, men det kan være jeg har set forkert  ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hane sammen med hane
« Svar #5 Dato: 12 August , 2008, 12:34 »
Det kommer meget an på hvor meget plads de har. Er der plads nok til at de kan dele sig i hver sin flok, så kan det sagtens gå. Men igen, det er svært at sige på forhånd for det er op til den enkelte hane..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hane sammen med hane
« Svar #6 Dato: 12 August , 2008, 22:39 »
Det kan "sagtens" lade sig gøre at have flere haner gående sammen. Det kræver dog at de er vokset op sammen. At der er rigeligt med høner og at der er MASSERE af plads. Jo flere haner der er, jo nemmere går det faktisk. Hvis der kun er 2 haner vil den ene sandsynligvis blive jagtet. Dog er der ingen regler uden undtagelse. Jeg har det sidste års tid haft 2 haner gående sammen uden problemer. Men der er også stor forskel i størrelse og race.
Hvis der derimod er 4-5 haner, eller flere, plejer de ikke at koncentrere sig så meget om hinanden men om hønerne. Og netop derfor er det måske ikke så synd for hanerne men mere synd for hønerne da de vil blive parret konstant.
På et tidspunkt havde jeg en del unghaner der skulle slagtes og der var hønerne noget belastet. Når der var en unghane der "fik fat" i en høne stillede de andre sig op og ventede på deres tur. Sådan kunne der godt stå 3-4 stykker og vente. Det er dog ikke noget jeg vil gøre igen da det var på grænsen til dyreplageri (for hønerne).

Hvis man har en voksen hane i flokken og vil beholde et par stykker af årets hanekyllinger kan det også gå fint de første par år men når/hvis unghanen bliver stor nok til at tage førepladsen kan det gå grueligt galt. Den gamle hane vil selfølgelig gøre alt for at holde pladsen og den unge ligeså. Så der kan det meget nemt have døden til følge for den ene af parterne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Hane sammen med hane
« Svar #7 Dato: 13 August , 2008, 00:45 »
hej
jeg har alle mine dyr gående frit i haven nu ,det vil sige avls dyr og kyllinger sammen lige pt er der 4 gamle haner som ikke er brødre og ikke vokset op sammen, der er lidt ballade de første dage også  er der ro hvis ikke det så ruller der hoveder
det er danske landhøns jeg har og jeg mener hvis de ikke kan finde ud af det med rangorden er det ikke de rette gener at avle videre på
det er det samme med at alle skriver at DL er flyvske hos mig passer det ikke
mine gider næsten ikke at flytte sig for hundene når de spurter rundt i haven på jagt efter hinanden  mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hane sammen med hane
« Svar #8 Dato: 13 August , 2008, 20:00 »
Måske ikke flyske som i "let opskræmte", men mere som i "flyver gerne, godt og højt".

Jeg hentede rugeæg tidligere på året hos en vis Bent Ludvigsen (formand for Næstved Fjerkræklub). Hans store brune Danske Landhøns asede og masede for at komme så langt væk fra os som muligt, selvom vi ingenting gjorde for at skræmme dem.
Jeg har nu 4 haner (ingen høner :() fra hans æg, og alle er de helt fantastiske at håndfodre. De kommer ligefrem spænende, bare man sætter hånden ned.
Så opdragelse har altså tilsyneladende meget at sige.  ;D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.