Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store høns sammen med dværghøns  (Læst 8461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Store høns sammen med dværghøns
« Dato: 04 August , 2008, 14:46 »
Vi har investeret i orpington racen og  har 1 kok og 5 høns. Ville egentlig gerne også have dværghøns. Så kommer spørgsmålet: kan de gå sammen, i samme hønsegård osv., hvis jeg køber et par dværghøner? Tænker mest på når vores kok er i "godt" humør .... Han er jo betydelig større end sådan en dværghøne ;D ;D

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Store høns sammen med dværghøns
« Svar #1 Dato: 04 August , 2008, 16:01 »
Hvis du prøver, vil jeg meget gerne høre hvordan det går. Men det siges at være en dårlig idé med stor hane på små høner, og meget bedre omvendt.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline john pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Store høns sammen med dværghøns
« Svar #2 Dato: 04 August , 2008, 16:39 »
Hej jeg har silkehøns dværg og orpington af dværg og store Isa brown + 2 af Blandet Barnevelder-Hamborger hvor Han er en meget stor Hane.. vi har ikke obseveret nogen problemer

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Store høns sammen med dværghøns
« Svar #3 Dato: 04 August , 2008, 18:24 »
Hvis du prøver, vil jeg meget gerne høre hvordan det går. Men det siges at være en dårlig idé med stor hane på små høner, og meget bedre omvendt.

Vi har kastet os ud i det. Sammenføringen gik foreløbig fint. De store er mere bange for de små  ;D
Skal nok berette om det videre forløb.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Store høns sammen med dværghøns
« Svar #4 Dato: 04 August , 2008, 21:09 »
Hej jeg har silkehøns dværg og orpington af dværg og store Isa brown + 2 af Blandet Barnevelder-Hamborger hvor Han er en meget stor Hane.. vi har ikke obseveret nogen problemer

Måske er der ingen umiddelbare problemer. Men jeg siger "stakkels 1 kg's høne når en 4-5 kg's hane er i godt humør"

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Store høns sammen med dværghøns
« Svar #5 Dato: 06 August , 2008, 16:08 »
Da vi har både dværg og store høns, har vi valgt at dele hønehus og hønsegård i to. Vi har netop høner på ca 1 kg og den store hane vil, når han bliver stor, komme til at veje omkring 5 kg. Nu kan vi have en hane ved både dværghønsene og de store høns. Og ingen høns bliver trådt flade af kærlighed hos os  ::)
Venlig hilsen
Liv

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Store høns sammen med dværghøns
« Svar #6 Dato: 06 August , 2008, 18:59 »
har engang oplevet små høns tyrranisere store (lidt lizzom små hunde kan være noget mere hys end store)
Så ud over kærlighedstrampen ...så hold også øje med deres alm sociale velvære*SS*
Med venlig hilsen Søs

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Store høns sammen med dværghøns
« Svar #7 Dato: 06 August , 2008, 21:38 »
har engang oplevet små høns tyrranisere store (lidt lizzom små hunde kan være noget mere hys end store)
Så ud over kærlighedstrampen ...så hold også øje med deres alm sociale velvære*SS*

Tak for alle jeres råd og kommentarer.
Selvfølgelig holder jeg skarpt øje med hvordan de ter sig sammen. Selv om Danny i sin kommentar får det til at lyde som om jeg er dyrplager, så elsker jeg faktisk dyr og vil selvfølgelig ikke at der sker nogen af mine høns noget.
Foreløbig går de sammen i både hønsehuset og gården, de holder sig dog adskilt.
Som sagt er de under observation, og er der optræk til nogen problemer vil jeg give mine dværghøns videre til nogen som bedre kan have dem.
Lisbeth