Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusand mobbes!  (Læst 15795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #15 Dato: 06 Januar , 2015, 06:42 »
Tak for svar. Er det nødvendigt med varmelampe når de har moderen? Har læst et sted man kan give dem knust korn blandet med mælk. Er det ok eller SKAL det være startfoder?

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #16 Dato: 06 Januar , 2015, 17:52 »
Jeg har i mine unge dage eksperimenteret en del med foder til ænder og kyllinger.
Man kan jo fodre med mange ting. Ostemadder og leverpostej.
Mælk er ikke helt åndsvagt, kalve kan jo leve og vokse af det.
Men jeg husker at mange af mine eksperimenter havde dødelig udgang, nogle gange 100 %, det var når der gik sygdom i kuldet, eller 60% og det er galt nok.
Så fandt jeg ud af, at med startfoder havde jeg ingen tab, og det har jeg anbefalet lige siden.
Det handler om at med startfoder, får dyrene nøjagtig det de skal have, plus medicin, og det kan nogen så føle er forkert.
Men de lever, ellers dør de.
Men feel free, gør dine egne eksperimenter. Det samme med varme. Varme er ikke kun varme, det handler også om "antiklumpning" og om øget stress og at nogle bliver jokket ihjel af andre.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #17 Dato: 06 Januar , 2015, 18:23 »
Ok, det er rart at vide. Tak for svar, det er dejligt at have nogen erfaringer at trække på :-)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #18 Dato: 06 Januar , 2015, 18:39 »
Jeg ville ikke give dem mælk. Simpelthen fordi det ikke er en naturlig del af ænders kost og jeg er ikke sikker på, de kan nedbryde laktosen.
Her bruger vi også startfoder til ænder - men ikke med medicin i. Der er efter min mening ingen grund til at give antibiotika til sunde dyr i sunde dyrehold! - Med mindre man gerne vil have flere antibiotikaresistente bakterier i verden.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #19 Dato: 07 Januar , 2015, 23:54 »
Hvor er jeg bare misundelig over, at nogen får æg allerede nu! Jeg ville bare nøjes med at spise dem og vente med at fremelske ællinger til et senere tidspunkt, når både temperaturen og antallet af naturlige fødeemner er højere. I denne årstid er der nok mere risiko for manglende varme og mad, når man (som jeg selv) ikke har varmelampe og selv mikser foder sammen ud af alm. ingredienser.

Hvad fodrer du dine ænder med, siden de allerede lægger æg?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #20 Dato: 08 Januar , 2015, 01:38 »
lad andemor ruge som hun vil når de små er klækket kommer du dem i en spand, andemor bliver nok lidt sur, men følger efter dig os spanden ind i boksen, klip en murebalje af så den er ca 10 cm høj lav en trappe evt af mursten, i og udenfor så kan du nøjes med at skifte vandet 1 gang om dagen evt 2 hvis det er praktisk muligt.

hvor køber i ællingefoder og fås det økologisk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #21 Dato: 08 Januar , 2015, 23:17 »
Jeg bruger standard fjerkræstartfoder, er endnu ikke faldet over decideret ællingefoder?
Men når ælllerne er store nok til at spise piller, laver NAG et udemærket andefoder.

DLG laver fjerkræstart- og voksefoder i økologisk variant, men deres andefoder (paxy vokse) er ikke økologisk.

Ari,
mine ænder (nogle af dem) lægger også æg nu. De får korn med lidt andefoderet fra NAG i plus det løse de selv finder.
Men jeg lader dem ikke ruge endnu og synes ikke du skal være misundelig - vent til det bliver mere forår og grønt derude :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #22 Dato: 08 Januar , 2015, 23:35 »
Ari, jeg fodrer dem med hvede og svinefoder fra min lokale bondemand. Det hele ryger igennem en stor gammel kaffemølle som finmaler det og så mikser jeg det med vand. Jeg ved heller ikke hvor stolt jeg er over hun ruger nu men nu får det en chance og så må vi se. Nogen der ved hvor tidligt man kan se forskel på hanner og hunner?

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #23 Dato: 09 Januar , 2015, 02:21 »
Jeg er heller ikke misundelig på rugeæg nu, jeg vil bare gerne have æg fra mine egne dyr og jeg har ikke nogen høns  :-\
Faktisk spekulerer jeg en del over at anskaffe mig en mere æglæggende anderace, i Dave Holderreads 'Story's Guide to Raising Ducks' er der så mange spændende racer...

På den anden side vil jeg gerne fodre dem så naturligt (og billigt) som muligt og ikke give dem mange dyre piller. Og måske giver det mere mening for at hente 2. klasses æg (=gulvæg) ved en øko-gård, hvor jeg giver 45 kr for 30 æg.

Men hvis I kan få jeres moskusænder til at lægge på korn og bare lidt tilskudsfoder, er det da ikke helt ved siden af.

Garbenfeldt, hvor meget svinefoder blander du ca. i kornet?
Om kønsbestemmelse, se denne tråd fra efteråret, som har hjulpet mig:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=40475.0
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #24 Dato: 10 Januar , 2015, 13:02 »
Ari - jeg blander ca halv svindefoder og halv hvede. Det samme får mine høns.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #25 Dato: 11 Januar , 2015, 00:34 »
jeg syntes ikke moskus er så afhængige af protein som høns for at ligge æg. jeg har før kun givet hvede og en smule tilskud hele vinteren igennem.
pt får de hjemmeblandet foder. det samme som mine høns, og mere protein end de plejer på denne tid.

jeg har faktisk pt 3 rugende ænder. den ene lagde sig lige før det nye år og de andre to her for få dage siden. jeg er egentlig glad for hvis der kommer tidlige ællinger. er dog spændt på især den første rede. for der har været mange frost dage inden anden lagde sig. hvor de andre reder har der lagt æg i efter tøvejret også.

det bliver så også de tidligste ællinger jeg har haft, hvis ægene er befrugtede og ikke har fået frost. (lyser altid 1 gang for befrugtning). ellers har jeg to år i træk fået ællinger 15 marts :-). sidste år fik jeg først de første ællinger midten af april.

jeg syntes ofte frostvejret kan drille med æglægningen, og også derfor jeg først fik så sene ællinger sidste år. de ligger jo stadig æg i frostvejr, men er det for hård så når ægene at få frost.


vejret følger jo ikke altid årstiden. det kan være lige så koldt forår som nu. men moskusællinger er ret hårdføre. så ville bestemt ikke bekymre mig hvis det var koldt, så længe anden dog ikke har så mange ællinger at hun ikke kan dække dem.

jeg har stadig masser af græs i min store indhegning. og inden de er ruget ud (40- 43 dage er ikke usædvanligt på denne tid ) og bliver så store at de faktisk begynder at spise græs eller andet grønt, så er græsset også næsten begyndt at vokse igen. :-) men ja 1 måned kunne de da godt have ventet med at få ællinger for at det ville være optimalt.


jeg gider så ikke sene ællinger. så efter slut maj/start juni bliver ægene taget fra dem, som det nu lige passer. både i forhold til slagte tidspunkt inden jul (slagter alle inden jul, jeg ikke får solgt) men også fordi jeg også har oplevet at sene ællinger kan blive lidt små og med skavanker.

så jeg ville nu kun bekymre mig hvis det bliver hård frost og/eller snestorm når de klækker eller mens de er helt små.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #26 Dato: 11 Januar , 2015, 00:42 »
Du bruger altså ikke varmelampe maja?

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #27 Dato: 11 Januar , 2015, 01:39 »
Får jeres æglæggende ænder lige så meget foder, som de kan æde? Det har vel også noget at sige om æglægningen.

Maja, det med at befrugtningen er halvdårlig og ællingerne er små og har skavanker, det gælder kun de sene ællinger? Tænkte, at det måske også var tilfældet med tidlige?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.